Praca jako wartość pedagogiczna
Abstract
Praca stanowi bardzo ważną wartość pedagogiczną. Naturalnym więc następstwem powinna być troska pedagogów o racjonalne wdrażanie wychowanków do pracy, o to aby dzieci od najmłodszych lat poznawały sens i istotę wartości pracy, uczyły się jej urzeczywistniania oraz aby w konsekwencji wartość ta znalazła się we właściwym miejscu w ich hierarchii wartości. Na każdym etapie edukacji praca powinna być ona zarówno celem, jak i efektem wychowania. Opracowanie zawiera różne ujęcia definicyjne pracy ze zwrócenie szczególnej uwagi na jej aspekt personalistyczny. Poprzez pracę człowiek doskonali się jako
osoba ludzka, budując tym samym własną przestrzeń aksjologiczną.
References
Adamski F., Praca, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. IV, red. T. Pilch, Warszawa 2005.
Baran J., Wychowawcza rola środowiska pracy, Warszawa 1989.
Baraniak B., Edukacja w przygotowaniu człowieka do pracy zawodowej, Warszawa 2008.
Chałas K., Wychowanie ku wartościom, Lublin – Kielce 2006.
Chałas K., Aksjologiczne wymiary pracy ludzkiej – zarys zagadnienia, [w:] Praca człowieka jako kategoria współczesnej pedagogiki, red. W. Furmanek, Rzeszów – Warszawa 2007.
Furmanek W., Człowiek – człowieczeństwo – wychowanie. Wybrane problemy pedagogiki personalistycznej, Rzeszów 1995.
Furmanek W., Praca jako wartość w pedagogice współczesnej, [w:] Praca człowieka jako kategoria współczesnej pedagogiki, red. W. Furmanek, Rzeszów-Warszawa 2007.
Gerlach R., Praca człowieka , jako problem pedagogiczny, [w:] Praca człowieka w XXI wieku. Konteksty – wyzwania – zagrożenia, red. R. Gerlach , Bydgoszcz 2008.
Jan Paweł II, Laboerm exercens.
Jeruszka U., Nie można bez pracy wychować człowieka kreatywnego i odpowiedzialnego, [w:] Praca człowieka w XXI wieku. Konteksty – wyzwania – zagrożenia, red. R. Gerlach, Bydgoszcz 2008.
Konstytucja Duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym.
Klonowicz S., Praca umysłowa, Warszawa 1974.
Mazur P., Chrześcijański etos pracy ludzkiej, [w:] Praca człowieka jako kategoria współczesnej pedagogiki, red. W. Furmanek, Rzeszów – Warszawa 2007.
Myczka E., W sprawie definicji pracy, [w:] Laborem exercens. Powołany do pracy, red. J. Krucina, Wrocław 1983.
Nowacki T. W., Praca ludzka. Analiza pojęcia, Radom 2008.
Nowacki T. W., Rozważania nad wychowaniem pracownika, [w:] Szkoła – Zawód – Praca, red. T. W. Nowacki, Kalisz 1980.
Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2004.
Rachalska W., Wybór zawodu a wychowanie przez pracę w rodzinie, Warszawa 1984.
Śliwierski B., Program wychowawczy szkoły, Warszawa 2001.
Solak A., Wychowanie chrześcijańskie i praca ludzka, Warszawa 2004.
Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy, Bydgoszcz 2005.
Wilsz J., Praca jako wartość ze względu na zaspokajanie ludzkich potrzeb, [w:] Wartości w pedagogice pracy, red. B. Baraniak, Warszawa – Radom 2008.
Witkowski L., Listy o edukacji, „ Forum Oświatowe” 2(19) 1998.
Wyszyński S., Duch pracy ludzkiej, Poznań 1957.
Copyright (c) 2017 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search