Wartość kształtowania kobiecości w procesie wychowania dziewcząt
Abstrakt
Artykuł zwraca uwagę na wartość procesu kształtowania się kobiecości w wychowaniu dziewcząt. Przedstawia proces rozwoju kobiecości na tle naturalnych przemian w sferze psychicznej i fizycznej dziewczynki. Autorka podkreśla w nim także znaczenie uwarunkowań społecznych, w tym w szczególności mechanizmów socjalizacyjnych, takich jak: identyfikacja, naśladownictwo, modelowanie występujących w rodzinie. W artykule znajdują się także zalecenia w stosunku do rodziców i ich szczególnej roli we wspomaganiu kobiecości córki.
Bibliografia
Anienkowa N., Rola rodziny w psychoseksualnym rozwoju i wychowaniu dzieci, „Wychowanie na co Dzień” 1997 nr 7, s. 15.
Augustyn J., Integracja seksualna, Kraków 1995.
Jankowska M., Męskość i kobiecość jako dar którego nie można zmarnować, [w: ] Wędrując ku dorosłości, T. Król, M. Ryś, (red.), Kraków 2002, s. 48–55.
Kukołowicz T., Problem rodzinnych i zawodowych ról kobiety, [w: ] Miłość – małżeństwo – rodzina, F. Adamski (red.), Kraków 1988, s. 253–276.
Lothar S., Synowie i ojcowie tęsknota za nieobecnym ojcem, Gdańsk 2002.
Łobocki M., O wychowaniu dziewcząt w rodzinie, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1998 nr 6, s. 9.
Mandal E., Kobiecość i męskość, Warszawa 2003.
Pelmamatti L., Spódniczka i spodnie, Męskość i kobiecość w parze małżeńskiej, Poznań 2005.
Pospiszyl K., Psychologia różnic płciowych, „Małżeństwo i Rodzina” 2006 nr 1, s. 22.
Rise C., Sztuka ojcostwa, Poznań 2006.
Rostowska T., Rola modelowania w procesie socjalizacji dziecka w rodzinie, „Problemy Rodziny” 1994 nr 3, s. 33–37.
Sendyk M., Postawy wychowawcze rodziców wobec córek i synów, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2009 nr 6. s. 45–49.
Sitarczyk M., Identyfikacja a postawy ojcowskie, „Problemy Rodziny” 1991 nr 3, s. 8.
Skorny Z., Proces socjalizacji dzieci i młodzieży, Warszawa 1976.
Stępniak-Łuczywek A., Rodzina jako system interakcji, „Małżeństwo i Rodzina” 2004 nr 1, s. 6–11.
Walesa Cz., Rola ojca w psychicznym rozwoju dziecka. Studium psychologiczne, [w:] Oblicza ojcostwa, Kornas- -Biela. (red.), Lublin 2001, s. 293.
Copyright (c) 2017 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: