Wartość kształtowania kobiecości w procesie wychowania dziewcząt
Abstract
Artykuł zwraca uwagę na wartość procesu kształtowania się kobiecości w wychowaniu dziewcząt. Przedstawia proces rozwoju kobiecości na tle naturalnych przemian w sferze psychicznej i fizycznej dziewczynki. Autorka podkreśla w nim także znaczenie uwarunkowań społecznych, w tym w szczególności mechanizmów socjalizacyjnych, takich jak: identyfikacja, naśladownictwo, modelowanie występujących w rodzinie. W artykule znajdują się także zalecenia w stosunku do rodziców i ich szczególnej roli we wspomaganiu kobiecości córki.
References
Anienkowa N., Rola rodziny w psychoseksualnym rozwoju i wychowaniu dzieci, „Wychowanie na co Dzień” 1997 nr 7, s. 15.
Augustyn J., Integracja seksualna, Kraków 1995.
Jankowska M., Męskość i kobiecość jako dar którego nie można zmarnować, [w: ] Wędrując ku dorosłości, T. Król, M. Ryś, (red.), Kraków 2002, s. 48–55.
Kukołowicz T., Problem rodzinnych i zawodowych ról kobiety, [w: ] Miłość – małżeństwo – rodzina, F. Adamski (red.), Kraków 1988, s. 253–276.
Lothar S., Synowie i ojcowie tęsknota za nieobecnym ojcem, Gdańsk 2002.
Łobocki M., O wychowaniu dziewcząt w rodzinie, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1998 nr 6, s. 9.
Mandal E., Kobiecość i męskość, Warszawa 2003.
Pelmamatti L., Spódniczka i spodnie, Męskość i kobiecość w parze małżeńskiej, Poznań 2005.
Pospiszyl K., Psychologia różnic płciowych, „Małżeństwo i Rodzina” 2006 nr 1, s. 22.
Rise C., Sztuka ojcostwa, Poznań 2006.
Rostowska T., Rola modelowania w procesie socjalizacji dziecka w rodzinie, „Problemy Rodziny” 1994 nr 3, s. 33–37.
Sendyk M., Postawy wychowawcze rodziców wobec córek i synów, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2009 nr 6. s. 45–49.
Sitarczyk M., Identyfikacja a postawy ojcowskie, „Problemy Rodziny” 1991 nr 3, s. 8.
Skorny Z., Proces socjalizacji dzieci i młodzieży, Warszawa 1976.
Stępniak-Łuczywek A., Rodzina jako system interakcji, „Małżeństwo i Rodzina” 2004 nr 1, s. 6–11.
Walesa Cz., Rola ojca w psychicznym rozwoju dziecka. Studium psychologiczne, [w:] Oblicza ojcostwa, Kornas- -Biela. (red.), Lublin 2001, s. 293.
Copyright (c) 2017 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search