Wpływ reklamy telewizyjnej na dzieci
Abstrakt
W niniejszym artykule ukazano wpływ reklamy telewizyjnej na dzieci. Dzieci stanowią dużą grupę odbiorców do której kierowane są reklamy. Atrakcyjność reklam polega między innymi na tym, że ich bohaterami są niejednokrotnie postacie animowane, zwierzęta, akcja rozgrywa się przy wtórze radosnej muzyki. Z każdym nowo reklamowanym produktem dzieci zaczynają oczekiwać od rodziców zakupu wymarzonej zabawki. Nie bez znaczenia pozostaje częstotliwość nadawania reklam – im częściej są one powtarzane, tym bardziej pragnienie posiadania narasta. Również forma reklam jest dla dzieci łatwa do przyjęcia – króciutkie, kilkunastosekundowe filmy potrafią przyciągnąć uwagę nawet bardzo małych dzieci, u których możliwość skupienia uwagi jest przecież niewielka. Przed rodzicami i wychowawcami staje zadanie ograniczania wpływu reklamy na wybory i decyzje najmłodszych. Powinni oni aktywizować dziecko w innych sferach, tworząc tym samym przeciwwagę dla reklam. Nie należy jednak przy tym
demonizować problemu. Reklamy są i będą pojawiały się w naszym życiu, zamiast więc je ignorować, należy je „oswoić”, nauczyć się z nimi żyć i wdrażać dzieci do pewnej odporności na ich sugestie.
Bibliografia
Braun-Gałkowska M., Dzieci – odbiorcy reklam, „Wychowawca”, nr 7/8, 2002.
Braun-Gałkowska M., Reklama telewizyjna a dzieci, http://www.we-dwoje.pl/reklama;telewizyjna;a;dzieci,artykul,6685.html, 29-09-2010.
Kasztelan E., Stan zareklamowania. Reklama w środkach masowego przekazu, Wrocław 1999.
Kossowski P., Dziecko i reklama telewizyjna, Warszawa 1999.
Orkiszewska B., Uległość wobec reklam, „Edukacja i Dialog”, 173/2006.
Papieska Rada do Spraw Środków Społecznego Przekazu, Etyka w Reklamie, Watykan, 22 lutego 1997 r.
Wielka Encyklopedia Powszechna PWN, Warszawa 1996, tom 9.
Wolska-Długosz M, Wpływ reklamy na zachowanie się dzieci i młodzieży, SCENO Świętokrzyskie Centrum Edukacji na Odległość, Zeszyty Naukowe, 2/2006.
Copyright (c) 2017 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: