Wpływ reklamy telewizyjnej na dzieci

  • Aneta Paszkiewicz Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1 w Chełmie

Abstract

W niniejszym artykule ukazano wpływ reklamy telewizyjnej na dzieci. Dzieci stanowią dużą grupę odbiorców do której kierowane są reklamy. Atrakcyjność reklam polega między innymi na tym, że ich bohaterami są niejednokrotnie postacie animowane, zwierzęta, akcja rozgrywa się przy wtórze radosnej muzyki. Z każdym nowo reklamowanym produktem dzieci zaczynają oczekiwać od rodziców zakupu wymarzonej zabawki. Nie bez znaczenia pozostaje częstotliwość nadawania reklam – im częściej są one powtarzane, tym bardziej pragnienie posiadania narasta. Również forma reklam jest dla dzieci łatwa do przyjęcia – króciutkie, kilkunastosekundowe filmy potrafią przyciągnąć uwagę nawet bardzo małych dzieci, u których możliwość skupienia uwagi jest przecież niewielka. Przed rodzicami i wychowawcami staje zadanie ograniczania wpływu reklamy na wybory i decyzje najmłodszych. Powinni oni aktywizować dziecko w innych sferach, tworząc tym samym przeciwwagę dla reklam. Nie należy jednak przy tym
demonizować problemu. Reklamy są i będą pojawiały się w naszym życiu, zamiast więc je ignorować, należy je „oswoić”, nauczyć się z nimi żyć i wdrażać dzieci do pewnej odporności na ich sugestie.

References

Braun-Gałkowska M., Dzieci – odbiorcy reklam, „Wychowawca”, nr 7/8, 2002.

Braun-Gałkowska M., Reklama telewizyjna a dzieci, http://www.we-dwoje.pl/reklama;telewizyjna;a;dzieci,artykul,6685.html, 29-09-2010.

Kasztelan E., Stan zareklamowania. Reklama w środkach masowego przekazu, Wrocław 1999.

Kossowski P., Dziecko i reklama telewizyjna, Warszawa 1999.

Orkiszewska B., Uległość wobec reklam, „Edukacja i Dialog”, 173/2006.

Papieska Rada do Spraw Środków Społecznego Przekazu, Etyka w Reklamie, Watykan, 22 lutego 1997 r.

Wielka Encyklopedia Powszechna PWN, Warszawa 1996, tom 9.

Wolska-Długosz M, Wpływ reklamy na zachowanie się dzieci i młodzieży, SCENO Świętokrzyskie Centrum Edukacji na Odległość, Zeszyty Naukowe, 2/2006.

Published
2017-07-02
How to Cite
Paszkiewicz, A. (2017). Wpływ reklamy telewizyjnej na dzieci. Elementary Education in Theory and Practice, (19/1), 7-15. Retrieved from https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/850