Rola mediów w powstawaniu agresji i przemocy wśród dzieci
Abstrakt
Agresja i przemoc to zjawiska występujące w życiu społecznym. Coraz mniejsze dzieci zachowują się agresywnie. Przyczyn ich występowania należy szukać w klimacie społecznym, sprzyjającym zachowaniom agresywnym. Do czynników wpływających na występowanie agresji i przemocy należy zaliczyć normy kulturowe, wspierające przemoc jako sposób rozwiązywania konfliktów, nieprzestrzeganie norm prawnych, konflikty polityczne, normy dotyczące stosowania prawa w rodzinie. Rozwojowi agresji sprzyjają gwałtowne zmiany społeczne, łatwy dostęp do patologicznych środowisk społecznych, postawy konsumpcyjne, bezrobocie, porażki życiowe, które widzimy i o których słyszymy na co dzień w mediach.
Bibliografia
Anderson J., R. Wilkins, Żegnaj telewizorku, Warszawa 2000.
Gajda J., Edukacja bez granic. O środkach masowego przekazu, Lublin 1992.
Huber F., Neuschaffer Ch., Rodzice offline? Jak nawiązać kontakt ze skomputeryzowanym dzieckiem? Warszawa 2003.
Izdebska J., Rodzina, dziecko, telewizja. Szanse wychowawcze i zagrożenia telewizji, Białystok 2001.
Karbowniczek J., Wpływ mass mediów na agresywne zachowania dzieci, „Życie Szkoły”, 2003, nr 7.
Kasztelan E., Stan zareklamowania. Reklama wobec dziecka w środkach masowego przekazu, Wrocław 1999.
Klaus-Stańska D., Nowicka M., Bezpieczeństwo Dzieci. Scenariusze zajęć dla rodziców i nauczycieli, Kraków 2002.
Nagórny J., Dziecko wśród mediów, Częstochowa 2004.
Nortman R., Przemoc wśród dzieci, Kielce 2006.
Pospiszyl I., Przemoc w rodzinie, Warszawa 1994.
Pospiszyl I, Razem przeciw przemocy, Warszawa 1999.
Portmann R., Przemoc wśród dzieci, Kielce 2006.
Pufal-Struzik I., Agresja dzieci i młodzieży, Kielce 2007.
Sokołowski M., Telewizyjny świat agresji, „Edukacja Medialna”, 1998, nr 4.
Wawrzak-Chodczak M., Czy programy telewizyjne i filmy wideo są źródłem agresji u dzieci? [w]: A. Frączek, I. Pufal-Struzik (red.), Agresja wśród dzieci i młodzieży. Perspektywa psychoedukacyjna, Kielce 1996.
Copyright (c) 2017 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: