Wychowanie oraz edukacja uczniów romskich na Słowacji
Abstrakt
Artykuł ten przedstawia stan polityki oświatowej wobec dzieci romskich realizowanej przez rząd Republiki Słowackiej. Podkreśla czynniki, które mają wpływ na proces integracji w naszym szkolnictwie, analizuje nową ustawę o szkolnictwie z punktu widzenia troski o uczniów ze specjalnymi potrzebami
wychowawczo-edukacyjnymi, a jednocześnie pokazuje złożoność procesu wychowawczo-edukacyjnego w warunkach integrowanych szkoły podstawowej.
Bibliografia
Akimjaková B., Education and Training in the Study of Pope John Paul II. In. Historical and Contemporary Context of Pedagogy and rehabilitation. The Polish-Russian-Slovak collected scientific articles in three parts. Editors: Z. Domzal, S. Lipinski. Moscow : Academy of Professional Development and Re-Training of Educators in Moscow, 2009.
Černická L., Zo správy o stave a úrovni výchovy a vzdelávania v školách a školských zariadeniach v roku 2006/2007. In. Obsahová reforma – mimoriadna príloha UN , roč. LVII(2008), č. 4.
Daňo J., Cesty k vzdelanosti Rómov. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove. Fakulta humanitných a prírodných vied 2006.
Košč L., Marko J., Požár L., Patopsychológia – Poruchy učenia a správania. Bratislava: SPN 1975.
Klein, V.: Integrované predškolské vzdelávanie rómskych detí. In: Predškolská výchova, roč. LXIII (2009), č.6, 9.
Krajčíriková Ľ., Ako chudoba a detská práca vo svete ovplyvňuje slovenskú migračnú politiku. In. Sociálne posolstvo Jána Pavla II. Pre dnešný svet II. Chudoba. Reflexie cez prizmu sociálnej náuky Cirkvi, spoločenských a ekonomických vied. Ružomberok : Pedagogická fakulta KU, 2009.
Krupová I., Využívanie prírodovedných experimentov na 1. stupni základných škôl v triedach s prevažným počtom rómskych žiakov. In Naša škola, roč. XI, 2007/2008, č. 3-4.
Pavlov I., Pracovný materiál pre nultý ročník – 1. časť. Prešov: Metodicko-pedagogické centrum v Prešove. 2005.
Podhajecká M., Edukačnými hrami poznávame svet. Prešov: Prešovská univerzita, Pedagogická fakulta, 2007.
Salner A., Rómske deti v slovenskom školstve. Bratislava: ADIN, s. r. o. 2004.
Selická D., Muž, žena a deti v rómskej rodine. In: Rodina a škola, roč. 16 (2007), č.4.
Trochtová I., Rozvojový jazykový program pre rómske deti. Prešov: Rokus, 2002.
http://www.statpedu.sk/buxus/docs/kurikularna_transformacia/isced1_jun30.pdf (20.2.2009).
Lanfová A., In: http://www.prievidza.sk/dokumenty/zastupiteľstvo/2008/26-08-09.pdf (22.2.2009).
Úrad splnomocnenia vlády sr pre rómske komunity: Fakty o Rómov. In: http://romovia.vlada.gov.sk/3548/fakty-o-romoch.php (3.11. 2008).
Reintegrácia sociálne znevýhodnených detí zo špeciálnych škôl do štandardných základných škôl. In: http://home.nextra.sk/vudpap/reintegracia/vychodiska.htm (3. 11. 2008).
Aktuálna legislatíva k integrácií. In: http://www.ksutn.sk/dokumenty/skolska_integracia.doc (24. 2. 2009).
Zákon 245/2008 Z. z. z 22. mája 2008 o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov. In: http://www.minedu.sk/data/USERDATA/Legislativa/Zakony/245_2008 (20. 2. 2009).
Copyright (c) 2017 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: