Call for Papers: EETP Vol. 20. No 3(78) 2025. Kompetencje 4C jako wyzwanie współczesnej edukacji małego dziecka
Zrównoważona przyszłość postulowana przez Agendę 2030 wymaga przeorientowania edukacji z nauczania przedmiotowego na wspieranie ponadprzedmiotowych kompetencji zaangażowanych w rozwiązywanie złożonych, interdyscyplinarnych problemów. Kompetencje te bywają różnie nazywane w literaturze pedagogicznej: kompetencje przyszłości, kompetencje XXl wieku, kompetencje STEAM, kompetencje 4C (z języka angielskiego: communication, collaboration, critical thinking, creativity), choć te ostatnie bywają rozwijane także w 5C (charakter) lub 6C (citizenship). Choć akronim nieszczególnie sprawdza się w tłumaczeniu na język polski, to znakomicie oddaje istotę problemu - dzisiejsze dzieci potrzebują innej wiedzy i umiejętności niż ich przodkowie. Najlepsze, co szkoła może zaoferować współczesnemu dziecku to umiejętność samodzielnego uczenia się, krytycznej oceny i selekcjonowania dostępnych informacji, twórczego rozwiązywania problemów, współpracy i komunikacji z innymi, samoregulacji emocjonalnej i poznawczej. Rozwijanie takich metakompetencji jest możliwe już od najwcześniejszego dzieciństwa, a zdaniem wielu badaczy jest także zgodne ze specyfiką uczenia się małego dziecka - uczenia się poprzez odkrywanie i badanie rzeczywistości, wielozmysłowe doświadczanie świata, zadawanie pytań, testowanie hipotez, formułowanie wniosków. Czy i w jakim stopniu (albo raczej w jaki sposób?) takie przeorientowanie edukacji z podręczników i kart pracy na holistyczny rozwój dziecka jest możliwe w polskim systemie edukacyjnym? Zapraszamy badaczy i praktyków do refleksji naukowej nad takimi zagadnieniami, jak:
- istota kompetencji 4C i ich funkcja w rozwoju małego dziecka;
- strategie i metody kształtowania kompetencji XXI wieku w praktyce edukacyjnej;
- przykłady dobrych praktyk, z których można czerpać mądre wzorce postępowania;
- wspieranie nauczycieli w stosowaniu innowacyjnych metod kształcenia skrojonych na miarę XXI wieku.