Research with Children. Creativity, Meaning What? The Knowledge of Children about Creativity

Keywords: creativity, children’s creativity, knowledge, child, research with children

Abstract

The child’s creative activity is the main stimulus of his/ her development. When working with children, I attach great importance to children being active and creative. I decided to talk with children about what they think on the subject. The article presents children’s statements about creativity. In my research, I gave the voice to children so that they could say what they know about creativity. The aim of presented research work is to familiarize the reader with the knowledge of seven-year-old children about creativity. The research was conducted in the qualitative field, with the use of the method of group conversation with children. The research results present the children’s knowledge about creativity. According to the children surveyed, creativity is the action of a human being - the creator which effects in a concrete, useful product. It turns out that for children the creative process, or creation, is closely linked to thinking. The research allowed the determination that the examined children see themselves as creators, emphasizing that they create on a daily basis in the dayroom, but also at home. They emphasize that they like to create and are creative in their activities. The text consists of three parts. The first part is a reflection on creativity in general and children’s creativity. In the second part I describe the methodology and the course of research. The empirical part includes the analysis and interpretation of children’s statements about creativity, as well as some conclusions.

Author Biography

Renata Pietruńko, Dolnośląska Szkoła Wyższa we Wrocławiu, Wydział Nauk Pedagogicznych

Młody naukowiec (doktorantka DSW we Wrocławiu, III rok), długoletnik praktyk (przeszło dwadzieścia lat pracy zawodowej).

Z wykształcenia pedagog, socjoterapeta. Także studia podyplomowe Organizacja i zarządzanie w placówkach opiekuńczych i pomocy społecznej,

Przeszło dwudziestolenie doświadczenie w pracy z dziećmi, młodzieżą, rodzicami. Dyrektor placówki wsparcia dziennego - Świetlicy Terapeutycznej w Lewinie Brzeskim (od 1998r), placówkę tę prowadzę od poczatku, tworzyłam ją od podstaw. Moje osiągnięcia i dokonania wiąża się ściśle z pracą zawodową. Świetlica Terapeutyczna w Lewinie Brzeskim w 2008 roku otrzymała tytuł wzorcowej placówki nadany przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Natomiast w 2017 roku z rąk Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Elżbiety Rafalskiej odebrałam dla mojej placówki honorowe odznaczenie "Primus in Agendo - Pierwszy w działaniu"za działania na rzecz rodziny. Odznaczenie jest wyrazem uznania dla aktywnej, pełnej zaangażowania i oddania postawy wyróżnionego, najciekawszych i najbardziej wartościowych inicjatyw, nowatorskich osiągnięć, a także rzetelności i ofiarności działania 

Środki z Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej na realizację autorskiego programu pracy z dziećmi, tylko dwadzieścia świetlic z całego kraju otrzymuje fundusze. Moja świetlica otrzymała te środki w konkursie „Świetlica – Dzieci – Praca” realizowanym w latach 2011 – 2015 we wszystkich edycjach, czyli pięciokrotnie, dwukrotnie projekt przygotowany przeze mnie był najwyżej punktowany.

2013 rok otrzymałam tytuł „Serce Dziecku” przyznany przez Dziecięco – Młodzieżowa Kapituła działająca pod patronatem Marszałka Województwa Opolskiego.

2011 roku otrzymałam Indywidualną nagrodę Ministra Pracy i Polityki Społecznej za działalność w obszarze „Świetlica – Dzieci – Praca” na rzecz wsparcia dziecka i rodziny w gminie.

Oczywiście poza osiągnięciami zawodowymi, bardzo ważne sa dla mnie osiągnięcia życiowe moja rodzina: mąż i troje dzieci.

Członek Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Interdysciplinarnego Zespołu ds Przeciwdziłania Przemocy w Rodzine.

   GMT Wykryj językAfrikaansAlbańskiAngielskiArabskiAzerskiBaskijskiBengalskiBiałoruskiBirmańskiBośniackiBułgarskiCebuańskiChiński (Upr)Chiński (Trad)ChorwackiCzeskiCziczewaDuńskiEsperantoEstońskiFilipińskiFińskiFrancuskiGalicyjskiGreckiGruzińskiGudżarackiHausaHebrajskiHindiHiszpańskiHmongHolenderskiIgboIndonezyjskiIrlandzkiIslandzkiJapońskiJawajskiJidiszJorubaKannadaKatalońskiKazachskiKhmerskiKoreańskiKreolski (Haiti)LaotańskiLitewskiŁacińskiŁotewskiMacedońskiMalajalamMalajskiMalgaskiMaltańskiMaoryskiMarathiMongolskiNepalskiNiemieckiNorweskiOrmiańskiPendżabskiPerskiPolskiPortugalskiRosyjskiRumuńskiSerbskiSłowackiSłoweńskiSomalijskiSothoSuahiliSundajskiSyngaleskiSzwedzkiTadżyckiTajskiTamilskiTeluguTureckiUkraińskiUrduUzbeckiWalijskiWęgierskiWietnamskiWłoskiZulu AfrikaansAlbańskiAngielskiArabskiAzerskiBaskijskiBengalskiBiałoruskiBirmańskiBośniackiBułgarskiCebuańskiChiński (Upr)Chiński (Trad)ChorwackiCzeskiCziczewaDuńskiEsperantoEstońskiFilipińskiFińskiFrancuskiGalicyjskiGreckiGruzińskiGudżarackiHausaHebrajskiHindiHiszpańskiHmongHolenderskiIgboIndonezyjskiIrlandzkiIslandzkiJapońskiJawajskiJidiszJorubaKannadaKatalońskiKazachskiKhmerskiKoreańskiKreolski (Haiti)LaotańskiLitewskiŁacińskiŁotewskiMacedońskiMalajalamMalajskiMalgaskiMaltańskiMaoryskiMarathiMongolskiNepalskiNiemieckiNorweskiOrmiańskiPendżabskiPerskiPolskiPortugalskiRosyjskiRumuńskiSerbskiSłowackiSłoweńskiSomalijskiSothoSuahiliSundajskiSyngaleskiSzwedzkiTadżyckiTajskiTamilskiTeluguTureckiUkraińskiUrduUzbeckiWalijskiWęgierskiWietnamskiWłoskiZulu         Funkcja mowy jest ograniczona do 200 znaków  Opcje : Historia : Opinie zwrotne : DonateZamknij

References

Dąbek A., Psychologiczne podstawy twórczej aktywności dziecka, Wydawnictwo WSP, Zielona Góra 1988.

Dyrda B., Teoretyczne podstawy twórczości, [w:] Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodzieży. Poradnik dla wychowawców i nauczycieli, red. B. Dyrda, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2004.

Gloton R., Clero C., Twórcza aktywność dziecka, WSiP, Warszawa 1986.

Kasprzak M., Potencjał rozwojowy dziecka w świetlicy działającej w środowisku lokalnym, Wydawnictwo Świętego Krzyża, Opole 2016.

Konarzewski K., Jak prowadzić badania oświatowe, WSiP, Kraków 2000.

Krzywoń D., Kraina Kreatywności. Sposoby przeciwdziałania rutynie w pracy z dziećmi poprzez ekspresję twórczą i artystyczną, Oficyna Wydawnicza Humanitas, Sosnowiec 2008.

Ligęza W., Co dzieci wiedzą o twórczości i tworzeniu? Rozwój reprezentacji poznawczej twórczości u dzieci od 4 do 10 lat, Wydawnictwo Petrus, Kraków 2017.

Nęcka E., Psychologia twórczości, GWP, Gdańsk 2001.

Popek S., Człowiek jako jednostka twórcza, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2001.

Popek S., Twórczość dzieci, [w]: Encyklopedia psychologii, red. W. Szewczuk, Fundacja „Innowacja”, Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna, Warszawa 1998.

Przetacznik-Gierowska M., Twórczość dzieci, [w:] Psychologia rozwoju człowieka, red. M. Tyszkowa, PWN, Warszawa 1996.

Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, GWP, Gdańsk 2007.

Szmidt K.J., Twórczość i pomoc w tworzeniu w perspektywie pedagogiki społecznej, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2001.

Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć. Sztuka. Piękno. Forma. Twórczość. Odtwórczość. Przeżycie estetyczne, PWN, Warszawa 1982.

Uszyńska-Jarmoc J., Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 2007.

Uszyńska-Jarmoc J., Twórcza aktywność dziecka. Teoria – rzeczywistość – perspektywy rozwoju, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok 2003.

Wadsworth B.J., Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój mowy, WSiP, Warszawa 1998.

Zwiernik J., Podejście badawcze w poznaniu wiedzy dziecka, Wydawnictwo DSW, Wrocław 2015.

Published
2018-12-20
How to Cite
Pietruńko, R. (2018). Research with Children. Creativity, Meaning What? The Knowledge of Children about Creativity. Elementary Education in Theory and Practice, 13(4(50), 113-128. https://doi.org/10.35765/eetp.2016.1350.08