A Narrative Interview with a Child with the Illustration of a Child’s Relation of their First Holy Communion
Abstract
The purpose of this article is to show the applicability of narrative interview techniques with children. The subject under consideration are the methodological and ethical problems of the applied method and practical difficulties accompanying the acquisition of narratives from this group of respondents. In the text, I address selected issues concerning research on children and childhood, and then the issues that I have encountered in my research practice. Reflection on free narrative interview as a method of qualitative research used for study of childhood, I undertake with the example of 11 interviews with nine-year-olds on the subject of their first communion. Giving voice to children as narrators allowed me to observe not only the methodological values of the narrative interview technique, but also the ways in which children interpret the same important event. The application of this method to children leads to the conclusion that it is a valuable way of collecting data that allows us to look at the surrounding reality and ways of interpreting it from the perspective of a young narrator often overlooked in research.References
Alheit P., Wywiad narracyjny, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, vol. 18, 2002, nr 2.
Burman E., Deconstructing Developmental Psychology, Routledge/Taylor & Francis Group, New York 2008.
Corsaro W.A., The Sociology of Childhood, Pine Forge Press, Thousand Oaks 2005.
Dahlberg G., Moss P., Pence A., Poza dyskursem jakości w instytucjach wczesnej edukacji i opieki. Język oceny, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2013.
Denzin N.K., Lincoln Y.S., Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych, [w:] Metody badań jakościowych, red. N.K. Denzin, Y.S. Lincoln, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Garbula J.M., Kowalik-Olubińska M., Konstruowanie obrazu dzieciństwa w perspektywie psychologicznej i socjokulturowej, „Przegląd Pedagogiczny” 2012, nr 1.
Jenks Ch., Socjologiczne konstrukty dzieciństwa, [w:] Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, red. M.J. Kehily, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008.
Kaźmierska K., Wywiad narracyjny jako jedna z metod w badaniach biograficznych, „Przegląd Socjologiczny”, vol. 53, 2004, nr 1.
Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2000.
Konecki K.T., Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa 2000.
Krzychała S., Zamorska B., Dokumentarna ewaluacja szkolnej codzienności, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2008.
Lofland J. i in., Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych, Wydawnictwo Scholar, Warszawa 2009.
Matsumoto D., Juang L., Psychologia międzykulturowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.
Mead M., An Investigation of the Thought of Primitive Children, with Special Reference to Animism, „Journal of the Royal Anthropological Institute” 1932, nr 62.
Pilch T., Bauman T., W stronę XVIII stulecia. Jak przeszłość może doskonalić naszą przyszłość, PIW, Warszawa 2001.
Rogers W.S., Promocja lepszego dzieciństwa: konstrukcje troski o dziecko, [w:] Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, red. M.J. Kehily, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008.
Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Oficyna Wydawnicza ŁośGraf, Warszawa 2008.
Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2009.
Smolińska-Theiss B., Dzieciństwo, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 1, red. Pilch T., Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2003.
Smolińska-Theiss B., Rozwój badań nad dzieciństwem – przełomy i przejścia, „Chowanna” 2010, nr 1.
Sternberg J., Psychologia poznawcza, WSiP, Warszawa 2001.
Szczepanik R., Zastosowanie techniki wywiadu narracyjnego w badaniach więźniów, „Resocjalizacja Polska” 2012, nr 3.
Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.
Urbaniak-Zając D., Wywiad narracyjny na tle innych technik wywiadu, „Edukacja” 1999, nr 4.
Urbaniak-Zając D., Rzeczywistość pedagogiczna a sposoby jej poznawania – perspektywa interpretacyjna, [w:] Konceptualizacja przedmiotu badań pedagogiki, red. K. Rubacha, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008.
Woodhead M., Dążenie ku tęczy. Poszukiwanie standardów jakości edukacji, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 1998.
Znaniecki F., Socjologia wychowania, t. 1: Wychowujące społeczeństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1973.
Zwiernik J., Podejścia badawcze w poznawaniu wiedzy dziecka, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, vol. 69, 2015, nr 1.
Zych A.A., Key Ellen, Karoline Sofia, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 2, red. T. Pilch, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2003.
Copyright (c) 2018 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search