Educational Project “Hidden Treasures Hunters” as an Example of Using the Storyline Method in Kindergarten
Abstract
The article presents the Storyline method on the example of the author’s educational project entitled “Hidden Treasures Hunters”, carried out from January till February 2020. The project was created in cooperation between the Student Scientific Group called “AGO” (Faculty of Educational Studies, AMU, Poznan) and one of the public kindergartens in Poznan, Poland. The main assumption of the project was to arouse the children’s cognitive curiosity and ability to work in a team, by offering them various activities based on the Storyline method. During the workshops, the children were to play the roles of detectives who conducted an investigation concerning theprofessions of a paleontologist, a traveler, a miner, an astronaut, and a diver. The first part of the article describes the Storyline method in the context of work with preschool children, highlighting the social and emotional development of children. The next part presents the description of the project and a detailed plan of the workshop concerning a paleontologist’s profession. The last part of the article presents the authors’ conclusions and reflections on the effectiveness of the Storyline method in pre-school education. In conclusion, the article’s aim is to present student’s activities and creativity in the perspective of practical work with children, and to inspire future and current preschool teachers to use their own creative potential in educational work.
References
Chowaniak J. (2012). Storyline – metoda stymulująca procesy poznawcze dzieci w wieku wczesnoszkolnym, [w:] K. Gąsiorek, I. Paśko (red.), Poznawanie świata w edukacji dziec- ka, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, s. 277-289.
Czub M., Matejczuk J. (2015). Rozwój społeczno-emocjonalny w pierwszych sześciu latach życia. Perspektywa jednostki, rodziny i społeczeństwa, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Domagała D., Marek E., Żmijewska E., Kabat M., Kaźmierska M., Tokaj A., Herman T., Ratajczak A. (2020).
Nauczyciele dzieci, [w:] H. Krauze-Sikorska i M. Klichowski (red.), Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 371-405.
Falkiewicz-Szult M. (2014). Konstruktywistyczna perspektywa w pracy z dzieckiem w przed- szkolu, [w:] M. Magda-Adamowicz, A. Olczak (red.), Pedagogika przedszkolna: oblicza i poszukiwania, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 168-177.
Filipiak E. (2012). Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Jadkowski K. (2004). Storyline: narracja, ekologia, skuteczność. Translacja storyline – neuroprogramowanie lingwistyczne, [w:] G. Gajewska, A. Szczęsna, E. Rewińska (red.), Warsztat opiekuna-wychowawcy młodszych dzieci. Scenariusze z zastosowaniem opowieści wychowawczej, Zielona Góra: Pracownia Edukacyjno-Konsultacyjno-Wydawnicza „GAJA”.
Jąder M. (2009). Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Kowolik P. (2005). Nadpobudliwość psychoruchowa dzieci w młodszym wieku szkolnym: wprowadzenie do tematu, „Nauczyciel i Szkoła”, nr 1-2 (26-27), s. 10-24.
Michalak R. (2006). Dojrzałość szkolna w świetle zadań rozwojowych dziecka, [w:] R. Michalak, E. Misiorna (red.), Konteksty gotowości szkolnej, Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, s. 8-14.
Michalak R., Misiorna E. (2008). Storyline kontekstem nabywania umiejętności uczenia się, [w:] E. Filipiak, Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, s. 204-209.
Michalak R. (2017). Neurokognitywne uwarunkowania przestrzeni rozwoju dziecka, [w:] H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski (red.), Świat małego dziecka. Przestrzeń instytucji, cyberprzestrzeń i inne przestrzenie dzieciństwa, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 15-32.
Mitchell-Barrett R. (2010). An analysis of the Storyline method in primary school; its theoretical underpinnings and its impact on pupils’ intrinsic motivation, University of Durham, In: Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctorate in Education. http://etheses.dur.ac.uk/487/1/RMB_Ed_D_Thesis.pdf?DDD29+ (dostęp: 02.04.2020).
Okoń W. (1987). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa: PWN.
Piorunek M. (2016). O potrzebie pomocy. Otwarcie dyskursu, [w:] M. Piorunek, J. Kozielska, A. Skowrońska-Pućka (red.), Rodzina – Młodzież – Dziecko. Szkice z teorii i praktyki pomocy psychopedagogicznej i socjalnej, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 13-20.
Schaffer H.R. (2006). Rozwój społeczny: dzieciństwo i młodość, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego.
Smykowski B. (2005). Wiek przedszkolny: jak rozpoznać potencjał dziecka?, [w:] A.I. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 165-206.
Więckowski R. (1993). Pedagogika wczesnoszkolna, Warszawa: WSiP.
Wojciechowska K. (2014). Metody aktywizujące w pracy nauczyciela przedszkola, [w:] M. Magda-Adamowicz, A. Olczak (red.), Pedagogika przedszkolna: oblicza i poszukiwania, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 303-312.
Copyright (c) 2020 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search