Rare Disability as an Absent Category in Educating Pre-School and Early School Teachers

Keywords: rare disease, teacher, pre-school and early school, teaching curricula, university education

Abstract

A rare disability (RD) is a concept that is much broader than multiple disabilities; a rare disability includes all kinds of disabilities. A rare disability is connected with the medical diagnosis of a rare disease. In the last decade, an increase in the number of children with RD, who participate in therapies and education, is noticeable. Thus, it is important for pre-school and early school education students to learn about various issues connected with rare disabilities. The main goal of the research carried out by the author of the article was the analysis of teaching curricula of the universities who teach pre-school and early school teachers in the context of disabilities, including rare ones. The main method of analysis was desk-research. Seven curricula were analysed (five universities and two academies). Based on the results, it may be concluded that students study various issues related to pre- schoolers and early school children with diagnosed intellectual or mul- tiple disabilities. Additionally, some other aspects of disabilities are brought up, e.g. visual, hearing or/and motor impairment. On the other hand, none of the analysed curricula included issues related to rare disabilities.

References

Chrzanowska I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Hulek A. (1992). Świat ludziom niepełnosprawnym, Warszawa: Polskie Towarzystwo Walki z Kalectwem.

Komisja Wspólnot Europejskich (2008). Komunikat Komisji Do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego oraz Komitetu Regionów na temat: Rzadkie choroby: wyzwania stojące przed Europą, Bruksela.

Kubinowski D. (2011). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia-Metodyka-Ewaluacja, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Kulik M., Wiącek G. (2010). Orzecznictwo w przypadku osób z rzadkimi i sprzężonymi rodzajami niepełnosprawności – porównanie, [w]: A.I. Brzezińska, R. Kaczan, K. Smoczyńska (red.), Sytuacja i możliwości pomocy dla osób z rzadkimi i sprzężonymi ograniczeniami sprawności, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. 89-105.

Matejczuk J. (2010). Potrzeby osób z rzadkimi ograniczeniami sprawności a koncepcja działań w ramach programów pomocowych, [w]: A.I. Brzezińska, R. Kaczan, K. Smoczyńska (red.), Sytuacja i możliwości pomocy dla osób z rzadkimi i sprzężonymi ograniczeniami sprawności, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. 106 - 119.

Matejczuk J. (2010). Błędne koło niepełnosprawności rzadkich: identyfikacja systemowych i podmiotowych problemów osób z rzadkimi ograniczeniami sprawności. „Polityka Społeczna”. Numer specjalny: Diagnoza potrzeb i podstawy interwencji społecznych na rzecz osób z ograniczeniami sprawności, nr 1, s. 13-16.

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, Dz.U. 2019 poz. 1450.

Sangiorgi L., Mordenti M. (2017). Diseases Registry: a tool for European Cross-Border Medicine, [w]: G. Rinaldi (red.), New Perspectives in Medical Records. Meeting the Needs of Patients and Practitioners, Switzerland: Springer, s. 141-152.

Urbańska J. (2010). Zasady rehabilitacji wobec potrzeb osób z rzadkimi i sprzężonymi ograniczeniami sprawności, [w]: A.I. Brzezińska, R. Kaczan, K. Smoczyńska (red.), Sytuacja i możliwości pomocy dla osób z rzadkimi i sprzężonymi ograniczeniami sprawności, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. 120-142.

Wiszejko-Wierzbicka D., Przybylski Ł., Blaszak M. (2010). Europejska sieć informacyjna Orphanet: wyzwanie dla organizacji pozarządowych, [w]: A.I. Brzezińska, R. Kaczan, K. Smoczyńska (red.), Sytuacja i możliwości pomocy dla osób z rzadkimi i sprzężonymi ograniczeniami sprawności, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, s.197-207.

Published
2021-06-30
How to Cite
Kamyk-Wawryszuk, A. (2021). Rare Disability as an Absent Category in Educating Pre-School and Early School Teachers. Elementary Education in Theory and Practice, 16(2(60), 51-64. https://doi.org/10.35765/eetp.2021.1660.04