“Book of Nature”: How to Teach Children to Read It?

Keywords: early mathematical education, Book of Nature, emotional and volitional competencies, instrumental competencies, measurement

Abstract

Modern science and technology are founded on the belief in the rationality and mathematical structure of the world. Learning about it, the progress and quality of our lives are related to the popularization of thinking about mathematical education as equipping students with the competencies necessary to read the Galilean “Book of Nature.” The article presents the idea of ​​a mathematical understanding of reality and the leading emotional-volitional and instrumental competencies that should be provided to students of elementary education in order to shape their beliefs about the effectiveness of this way of cognition and support them in acquiring appropriate knowledge and skills.

In terms of field-specific and social competencies, it is about: awakening cognitive curiosity, building the attitude of epistemic and ethical optimism, belief in the inevitability and cognitive value of error, developing the ability to cooperate and compete in small groups, and to shape the attitude of researcher reliability.

In terms of instrumental competencies, these would be: the ability to model phenomena at the level of substitutes (simulations), knowledge of numbers, decimal positional system and four arithmetic operations, the understanding of measurement and practical knowledge of measures, the ability to problematize phenomena from the natural world, having elementary knowledge of heuristics, a certain level of calculation efficiency and knowledge of basic geometric figures.

References

Bocheński J. (1994). Sto zabobonów. Krótki filozoficzny słownik zabobonów, Kraków: Philed.

Cackowski Z. (1964). Problemy i pseudoproblemy, Warszawa: Książka i Wiedza.

Dąbrowski M. (2007). Pozwólmy dzieciom myśleć, Warszawa: Centralna Komisja Egzaminacyjna.

Einstein A. (1996). Zapiski autobiograficzne, trans. J. Bieroń, Kraków: Znak.

Fedirko J. (2009). Einsteiniana, “Alma Mater”, no. 114.

Gaarder J. (1995). Świat Zofii. Cudowna podróż w głąb historii filozofii, trans. I. Zimnicka, Warszawa: Jacek Santorski & Co.

Gruszczyk-Kolczyńska E. (ed.). (2014). Edukacja matematyczna w kl. I, Kraków: Centrum Edukacji Bliżej Przedszkola.

Gruszczyk-Kolczyńska (2009). Wspomaganie dzieci w rozwijaniu intuicji geometrycznych. Figury geometryczne oraz rytmiczne organizowanie przestrzeni płaskiej, [in:] E. Gruszczyk-Kolczyńska (ed.), Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji, Warszawa: Wydawnictwo Edukacja Polska, pp. 370–388.

Hammond A.L. (1983). Matematyka – nasza niedostrzegalna kultura, [in:] L.A. Steen (ed.), Matematyka współczesna. Dwanaście esejów, trans. J. Łukaszewicz, Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, pp. 31–33.

Hardy G.H. (2018). A mathematician’s apology, Eastford (CT): Martino Fine Books.

Hejny M. (1997). Rozwój wiedzy matematycznej, “Dydaktyka Matematyki”, no. 19, pp. 15 – 28.

Horgan J. (1999). Koniec nauki. Czyli o granicach wiedzy u schyłku ery naukowej, trans. M. Tempczyński, Warszawa: Pruszyński i S-ka.

Klus-Stańska D., Nowicka M. (2005). Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Ligęza M. (2006). Pytania dziecięce, [in:] J. Siuta (ed.), Słownik psychologii, Kraków: Zielona Sowa, p. 235.

Merzbach U.C., Boye C.B. (2011). A history of mathematics, Hoboken (NJ): John Wiley & Sons.

Nęcka E. (1994). TRoP… Twórcze Rozwiązywanie Problemów, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Nęcka E., Orzechowski S., Słabosz A., Szymura B. (2005) Trening twórczości, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Niss M. (2003). Quantitative literacy and mathematical competencies, [in:] B.L Madison, L.A Steen (eds.), Quantitative literacy: Why numeracy matters for schools and colleges. Proceedings of the National Forum on Quantitative Literacy, pp. 215–220, https://www.maa.org/external_archive/QL/pgs215_220.pdf (accessed: 28.06.2021).

Nowak Z. (2009). Homo mensura. Jak dziecko uczy się mierzyć świat, [in:] J. Coufalova (ed.), Matematika z pohl’adu primarnecho vzdelavania, Banska Bystrica: Univerzita Mateja Bela, pp. 157–163.

Nowak Z. (2010). Poczucie oczywistości jako bariera w edukacji i tworzeniu się obrazu świata u dzieci, [in:] K. Gąsiorek, Z. Nowak (eds.), Tworzenie się obrazu świata u dzieci w młodszym wieku szkolnym. Szanse i bariery, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, pp. 9–25.

Nowak Z. (2016). „Bariera oczywistości” w teorii i praktyce edukacji wczesnoszkolnej, Bielsko-Biała: Wydawnictwo Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej.

Podsiad A. (2001). Słownik terminów i pojęć filozoficznych, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

Polya G. (1975). Odkrycie matematyczne, trans. A. Góralski, Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.

Rahoza A. (2011). Wielcy Polacy, którzy zmienili świat. Maria Skłodowska-Curie. „Gazeta Wyborcza”, no. 115, May 19. Supplement.

Rygał G. (2013). System dziesiętny w nauczaniu wczesnoszkolnym – przykłady aktywności, [in:] B. Tomkowa, M. Mokriš (eds.), Matematika w primarnej škole. Rozne cesty, rovnake celie. Prešov: Prešowska univerzita v Prešowie, pp. 211–214.

Siuta J. (2010). Entry: Habituacja, [w:] J. Siuta (ed.), Słownik psychologii, Kraków: Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, p. 98.

Steen L.A. (1983). Matematyka dzisiaj, [w:] L.A. Steen (ed.), Matematyka współczesna. Dwanaście esejów, trans. J. Łukaszewicz, Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, pp. 13–25.

Trelińska U., Treliński G. (1996). Kształtowanie pojęć geometrycznych na etapie przeddefinicyjnym, Kielce: MAT & MET.

Treliński G. (2016). Matematyzowanie jako składowa kompetencji matematycznej, “Matematyczna Edukacja Dzieci”, no. 1, pp. 65–82.

Van Doren Ch. (1991). A history of knowledge: Past, present, and future, New York: Ballantine Books.

Veblen T. (2008). Teoria klasy próżniaczej, trans. J. Frentzel-Zagórska, Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza.

Published
2021-07-21
How to Cite
Nowak, Z. (2021). “Book of Nature”: How to Teach Children to Read It?. Elementary Education in Theory and Practice, 16(3(61), 57-70. https://doi.org/10.35765/eetp.2021.1661.04