“Book of Nature”: How to Teach Children to Read It?
Abstract
Modern science and technology are founded on the belief in the rationality and mathematical structure of the world. Learning about it, the progress and quality of our lives are related to the popularization of thinking about mathematical education as equipping students with the competencies necessary to read the Galilean “Book of Nature.” The article presents the idea of a mathematical understanding of reality and the leading emotional-volitional and instrumental competencies that should be provided to students of elementary education in order to shape their beliefs about the effectiveness of this way of cognition and support them in acquiring appropriate knowledge and skills.
In terms of field-specific and social competencies, it is about: awakening cognitive curiosity, building the attitude of epistemic and ethical optimism, belief in the inevitability and cognitive value of error, developing the ability to cooperate and compete in small groups, and to shape the attitude of researcher reliability.
In terms of instrumental competencies, these would be: the ability to model phenomena at the level of substitutes (simulations), knowledge of numbers, decimal positional system and four arithmetic operations, the understanding of measurement and practical knowledge of measures, the ability to problematize phenomena from the natural world, having elementary knowledge of heuristics, a certain level of calculation efficiency and knowledge of basic geometric figures.
References
Bocheński J. (1994). Sto zabobonów. Krótki filozoficzny słownik zabobonów, Kraków: Philed.
Cackowski Z. (1964). Problemy i pseudoproblemy, Warszawa: Książka i Wiedza.
Dąbrowski M. (2007). Pozwólmy dzieciom myśleć, Warszawa: Centralna Komisja Egzaminacyjna.
Einstein A. (1996). Zapiski autobiograficzne, trans. J. Bieroń, Kraków: Znak.
Fedirko J. (2009). Einsteiniana, “Alma Mater”, no. 114.
Gaarder J. (1995). Świat Zofii. Cudowna podróż w głąb historii filozofii, trans. I. Zimnicka, Warszawa: Jacek Santorski & Co.
Gruszczyk-Kolczyńska E. (ed.). (2014). Edukacja matematyczna w kl. I, Kraków: Centrum Edukacji Bliżej Przedszkola.
Gruszczyk-Kolczyńska (2009). Wspomaganie dzieci w rozwijaniu intuicji geometrycznych. Figury geometryczne oraz rytmiczne organizowanie przestrzeni płaskiej, [in:] E. Gruszczyk-Kolczyńska (ed.), Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji, Warszawa: Wydawnictwo Edukacja Polska, pp. 370–388.
Hammond A.L. (1983). Matematyka – nasza niedostrzegalna kultura, [in:] L.A. Steen (ed.), Matematyka współczesna. Dwanaście esejów, trans. J. Łukaszewicz, Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, pp. 31–33.
Hardy G.H. (2018). A mathematician’s apology, Eastford (CT): Martino Fine Books.
Hejny M. (1997). Rozwój wiedzy matematycznej, “Dydaktyka Matematyki”, no. 19, pp. 15 – 28.
Horgan J. (1999). Koniec nauki. Czyli o granicach wiedzy u schyłku ery naukowej, trans. M. Tempczyński, Warszawa: Pruszyński i S-ka.
Klus-Stańska D., Nowicka M. (2005). Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Ligęza M. (2006). Pytania dziecięce, [in:] J. Siuta (ed.), Słownik psychologii, Kraków: Zielona Sowa, p. 235.
Merzbach U.C., Boye C.B. (2011). A history of mathematics, Hoboken (NJ): John Wiley & Sons.
Nęcka E. (1994). TRoP… Twórcze Rozwiązywanie Problemów, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Nęcka E., Orzechowski S., Słabosz A., Szymura B. (2005) Trening twórczości, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Niss M. (2003). Quantitative literacy and mathematical competencies, [in:] B.L Madison, L.A Steen (eds.), Quantitative literacy: Why numeracy matters for schools and colleges. Proceedings of the National Forum on Quantitative Literacy, pp. 215–220, https://www.maa.org/external_archive/QL/pgs215_220.pdf (accessed: 28.06.2021).
Nowak Z. (2009). Homo mensura. Jak dziecko uczy się mierzyć świat, [in:] J. Coufalova (ed.), Matematika z pohl’adu primarnecho vzdelavania, Banska Bystrica: Univerzita Mateja Bela, pp. 157–163.
Nowak Z. (2010). Poczucie oczywistości jako bariera w edukacji i tworzeniu się obrazu świata u dzieci, [in:] K. Gąsiorek, Z. Nowak (eds.), Tworzenie się obrazu świata u dzieci w młodszym wieku szkolnym. Szanse i bariery, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, pp. 9–25.
Nowak Z. (2016). „Bariera oczywistości” w teorii i praktyce edukacji wczesnoszkolnej, Bielsko-Biała: Wydawnictwo Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej.
Podsiad A. (2001). Słownik terminów i pojęć filozoficznych, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
Polya G. (1975). Odkrycie matematyczne, trans. A. Góralski, Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.
Rahoza A. (2011). Wielcy Polacy, którzy zmienili świat. Maria Skłodowska-Curie. „Gazeta Wyborcza”, no. 115, May 19. Supplement.
Rygał G. (2013). System dziesiętny w nauczaniu wczesnoszkolnym – przykłady aktywności, [in:] B. Tomkowa, M. Mokriš (eds.), Matematika w primarnej škole. Rozne cesty, rovnake celie. Prešov: Prešowska univerzita v Prešowie, pp. 211–214.
Siuta J. (2010). Entry: Habituacja, [w:] J. Siuta (ed.), Słownik psychologii, Kraków: Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, p. 98.
Steen L.A. (1983). Matematyka dzisiaj, [w:] L.A. Steen (ed.), Matematyka współczesna. Dwanaście esejów, trans. J. Łukaszewicz, Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, pp. 13–25.
Trelińska U., Treliński G. (1996). Kształtowanie pojęć geometrycznych na etapie przeddefinicyjnym, Kielce: MAT & MET.
Treliński G. (2016). Matematyzowanie jako składowa kompetencji matematycznej, “Matematyczna Edukacja Dzieci”, no. 1, pp. 65–82.
Van Doren Ch. (1991). A history of knowledge: Past, present, and future, New York: Ballantine Books.
Veblen T. (2008). Teoria klasy próżniaczej, trans. J. Frentzel-Zagórska, Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza.
Copyright (c) 2021 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search