The Importance of Activity and Activating Methods in Integrative Education

  • Katarzyna Dmitruk-Sierocińska Chrześcijańska Akademia Teologiczna
Keywords: early-school pedagogy, early-childhood education, activity, education, activating methods and techniques, child development, stimulation of development

Abstract

This article focuses on the role and importance of pupil activity during early childhood education, and on the use of activating methods in the educational process. The usefulness of these methods in school practice is clear, because it is widely known that learning by doing brings the best results in the first school years. By using such methods during classes, we contribute, among other things, to the independence of children as regards thinking, putting forward proposals, decision-making, planning and searching for other non-standard solutions. We provide them with a chance to deepen their knowledge, drawing on different sources of information. During their work in the classroom or in the field, pupils must sympathize and cooperate with one another, presenting their own ideas and treating the proposals of others with due respect. They cannot afford to be afraid of independence, hard and difficult work, and responsibility. This approach, based on creative activity, maximizes the opportunities for the child's development. In such a situation, the focus of the curriculum shifts to the pupil as a person. The teacher is supposed to assist the pupil by creating opportunities for gaining new experience, for commitment, for self-reflection and for preparing a plan of action. The teacher must be aware that the choice of activating methods should contribute to an increase in knowledge, skills and habits, as well as to changes (at least in a widely construed sense) to the actual personality of the pupil. Therefore, the activity and activation of pupils should be the focus for the teacher. Awareness, knowledge and commitment contribute to the perception of the pupil as a unique link, playing an active role in the implementation of tasks. The hope is that such pupils will make use of the experience gained thus during classes in their subsequent activities.

References

Aebli H., Dydaktyka psychologiczna. Zastosowanie psychologii Piageta do dydaktyki, PWN, Warszawa 1959.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji, Wydawnictwo ,,Edukacja polska’’, Warszawa 2009.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, WSiP, Warszawa 1997.

Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Instytut Wydawniczy „Erica”, Warszawa 2010.

Klus-Stańska D., Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2010.

Kubiczek B., Nie trać czasu! Aktywne metody pracy z grupą, Wydawnictwo Nowator, Gliwice 2001.

Krzyżewska J., Aktywizujące metody i techniki w edukacji, cz. 1, AU OMEGA, Suwałki 1998.

Krzyżewska J., Aktywizujące metody i techniki w edukacji, cz. 2, Zakład Wydawniczy Letter Quality, Suwałki 2000.

Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1996.

Piaget J., Studia z psychologii dziecka, PWN, Warszawa 1966.

Rau K., Ziętkiewicz E., Jak aktywizować uczniów, Oficyna Wydawnicza G&P, Poznań 2000.

Tyszkowa M., Aktywność i działalność dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa 1990.

Wróbel T., Praca nauczyciela w klasach I-IV, WSiP, Warszawa 1974.

Żylińska M., Neurodydaktyka czyli nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2013.

archiwum.nf.pl/18466-aktywizacja-to-uruchamianie-aktwności (dostęp: 09.03.2015)

Published
2016-06-15
How to Cite
Dmitruk-Sierocińska, K. (2016). The Importance of Activity and Activating Methods in Integrative Education. Elementary Education in Theory and Practice, 10(37/3), 29-40. https://doi.org/10.35765/eetp.2015.1037.02