The Methods Employed in an Educational Project Aimed at Fostering Active Engagement and Creative Expression Amongst Nursery-school Children (Using the Theatre Educational Project, Executed with a Group of Five-year-old Children, as a Model)

  • Magdalena Sabina Zrałek Doktorantka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
Keywords: child, teacher, parent, educational project, activity, creative expression, cooperation

Abstract

The research for this study aimed to determine whether educational projects implemented at pre-school level enable children to develop a capacity for active and creative expression. During the investigation, the author used the diagnostic survey method. The author stresses the importance nowadays of arriving at a creative approach, both in one’s thinking and in embarking on one’s own activities. The author emphasizes the partial character of the results presented here, which are taken from a larger body of research material and specifically pertain to the Theatre educational project. The choice of the author is not accidental, in that she holds that activity and creative expression, in the present day, form an indispensable element of the existence of human beings. The educational process, from its earliest phases on, must be organized so as to release in children their capacities for both active engagement and creative expression: after all, these are essential when it comes to encountering difficulties and coping with problems. Teachers working with the youngest children (i.e. nursery-school teachers) should use active methods at their work, in order to foster these capacities in their pupils. One of these methods is the educational project, which lends itself to being used at kindergarten level as it is an example of learning by experience and allows pupils to improve their knowledge. What is more, such a project engenders its own particular integration of home and kindergarten environments, thanks to the involvement of parents at different stages of its realization.

References

Bilewicz-Kuźnia B., Parczewska T., Entliczek-pentliczek. Metoda projektów w edukacji małego dziecka. Propozycje metodyczne do programu wychowania przedszkolnego „Ku dziecku”, Wydawnictwo „Nowa Era”, Warszawa 2010.

Debesse M., Etapy wychowania, WSiP, Warszawa 1983.

Helm J.H., Katz L.G., Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej, Wydawnictwo CODN, Warszawa 2005.

Juszczyk S., Komunikacja człowieka z mediami, Wydawnictwo Śląsk, Katowice 1998.

Kisiel M., Media inspiracją aktywności muzycznej dziecka, [w:] Edukacyjne inspiracje dziecięcego przeżywania, doświadczania i poznawania muzyki, (red.) M. Kisiel, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Biznesu, Dąbrowa Górnicza 2008.

Konieczna E.J., Arteterapia w teorii i praktyce, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007.

Krasoń K., Cielesność aktu tworzenia w teatrze ruchu. Integracja sztuki i edukacji w rozwoju i transgresji potencjału człowieka, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.

Krauze-Sikorska H., Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznych twórczości dziecka, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2006.

Matczak A., Zarys psychologii rozwoju. Podręcznik dla nauczycieli, Wydawnictwo Akademickie ,,ŻAK’’, Warszawa 2003.

Nieduziak E., Teatr instrumentem wychowawczego oddziaływania wartości, [w:] Sztuka, nauczyciel, uczeń, (red.) J. Pilsiecki, Wydawnictwo UMSC, Lublin 1997.

Popek S., Aktywność twórcza dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.

Przetacznik M., Podstawy rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa 1973.

Semenowicz H., Poetycka twórczość dziecka, Nasza Księgrnia, Warszawa 1973.

Szczepańska M., Edukacja kulturalna dziecka w wieku wczesnoszkolnym, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2000.

Szymański M.S., O metodzie projektów, Wydawnictwo Akademickie ,,ŻAK’’, Warszawa 2000.

Tyszkowa M. (red.), Rozwój psychiczny człowieka w ciągu życia, PWN, Warszawa 2003.

Załącznik nr 1 do rozporządzenia MEN z dnia 23 grudnia 2008 r., Dziennik Ustaw z dnia 15 stycznia 2009 r., Nr 4, poz. 17.

Published
2016-06-15
How to Cite
Zrałek, M. S. (2016). The Methods Employed in an Educational Project Aimed at Fostering Active Engagement and Creative Expression Amongst Nursery-school Children (Using the Theatre Educational Project, Executed with a Group of Five-year-old Children, as a Model). Elementary Education in Theory and Practice, 10(37/3), 145-158. https://doi.org/10.35765/eetp.2015.1037.10