Child Free Time Watching TV, in the Opinion of Parents

  • Patrycja Kotaba studentka Akademii Ignatianum w Krakowie
  • Ewa Miśkowiec Akademia Ignatianum w Krakowie, Instytut Nauk o Wychowaniu, Katedra Pedagogiki Ogólnej i Teorii Wychowania
Keywords: media, television, free time, parents, free time activity

Abstract

By attributing to family the meaning in forming of free time attitudes is shown first of all the example of parents and the involvement in organization and common free time spending with the child. One of the free time spending forms is the TV watching. The TV can’t be attributed only the negatives, although it could have destructive influence over the young people, their world view, behavior and personality. This criticism, which points out to negativ influence over the child personality, can’t obscure the fact, that the mass media became in the today’s world inseparable element of the human existence. Television can threaten the children also because of the parents addiction or ordinary lack of the control over this, what their child is doing. They make the worth hierarchy at, and they should place in it appropriately the television. The television couldn’t be excluded from the everyday life, but we should remember about therational using of it. The time spent by the child in front of computer is viewed as the lost time, which doesn’t bring benefits the child, and on the parents is put the blame for it. Held for years (also by the mass media) making parents aware of the negative results of long watching TV by the children should bear fruits by control attitude. Considering the researches presented in this article, we can conclude, that this brings the desired effect. The parents control this, what and how often their children watch, they choose also by itself the programs they watch. Television is however still often chosen way of spending free time by the children.

References

Braun-Gałkowska M., Dziecko w świecie mediów, „Edukacja i Dialog” 149(2003)6.

Braun-Gałkowska M., Wpływ telewizyjnych obrazów przemocy na

psychikę dzieci, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 341(1995)6.

Chomicz R., Rodzina tradycyjna – w przekazywaniu wzorów aktywnego spędzania czasu wolnego, „Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne” (2009)1.

Czajkowski K., Wychowanie do rekreacji, WSiP, Warszawa 1979.

Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy

prasy, radia, telewizji i Internetu, PWN, Warszawa–Kraków 1999.

Grochociński M., Organizacja pracy i metody nauczania w edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1992.

Iłowiecki M., Manipulacja osobą ludzką w społeczeństwie informacyjnym. Człowiek na smyczy, „Wychowawca” 201(2009)9.

Izdebska J., Dziecko i świat mediów elektronicznych, "Wychowanie w Przedszkolu” (2009)3.

Kędzior J., Czas wolny w rodzinie z perspektywy pedagogicznej,

[w]: Od szkoły pamięci do szkoły rozwoju. IX Forum Pedagogów, red. J. Semkowa, M. Wawrzak-Chodaczek, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1998.

Kozak E., Wypoczynek młodzieży i jej rodziców, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” (2000)1.

Maj M., Sikorska M., Wpływ telewizji na rozwój dziecka w wieku

przedszkolnym, [w:] Edukacja elementarna w zreformowanym systemie szkolnym, red. Z. Ratajek, M. Kwaśniewska, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, Kielce 2004, s. 223.

Mazepa-Domagała B., Telewizja – zagrożenie czy inspiracja? Z zagadnień oddziaływania telewizji na dziecko, [w:] Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży i jego zagrożenia, red. K. Czarnecki, W. Kojs, M. Rozmus, Impuls, Mysłowice 2001.

Sowa A., W fikcyjnym świecie, „Bliżej Przedszkola” 89(2009)2.

Tytko M. M., Media w wychowaniu, „Wychowawca” 12(2008)192.

Walentynowicz-Moryl K., Co po szkole? Udział młodzieży w zajęciach dodatkowych, [w:] Młodzież w czasie wolnym miedzy przyjemnością a obowiązkiem, red. E. Narkiewicz, M. Zielińska, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2001.

M. Woźniak, Zagospodarowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży

szkolnej przez instytucje publiczne, [w:] Czas wolny – przeszłość – teraźniejszość – przyszłość, red. J. Daszkowska, R. Pelczar, KUL, Stalowa Wola 2009.

Wujek T., Praca domowa i czynny wypoczynek ucznia, PZWS, Warszawa 1969.

Published
2016-06-28
How to Cite
Kotaba, P., & Miśkowiec, E. (2016). Child Free Time Watching TV, in the Opinion of Parents. Elementary Education in Theory and Practice, 10(35/1), 133-154. https://doi.org/10.35765/eetp.2015.1035.07