The Linguistic Picture of Measurement units in Mathematical Fairy Tales by University Students

Keywords: mathematical fairy tales, textual tasks, conventional and unconventional units of measurement

Abstract

In the article we analyse textual tasks taken from mathematical fairy tales by students, created in 2020–2022 at the University of Silesia in Katowice. The aim of the analysis is to identify mathematical concepts and units of measurement and to describe methodical solutions suitable for pupils in grades 1–3. We take into account findings from the didactics and methodology of mathematics, the cognitive theory of text analysis, the neurodidactic guidelines for mathematics education and the formal requirements for the first stage of education. The original research material comes from the textual tasks, contained in 98 mathematical fables. In the analysis, we use division of textual tasks according to the presence of conventional and unconventional units of measurement in them. We present those types of metrology tasks that gained the highest frequency in the research material. In textual tasks the conventional units of measurement are used thoughtfully and intentionally. Among other things, the presence of unconventional units of measurement is connected with an anthropocentric perception of the world. We believe that fairy tales provide an attractive context for early childhood education. An anthology of mathematical fables with methodical suggestions could provide an alternative to school textual tasks.

References

Adamczyk, M. (2019). Jak dziecko uczy się języka? [Wideo]. YouTube. https://youtu.be/7c5b8xfM75o

Bednarek, A. (1994). Leksykalne wykładniki parametryzacji świata. Studium semantyczne. Wydawnictwo UMK.

Bortliczek, M. i Raszka, R. (2022). Dziecięca matematyka w przestrzeni baśniowej – studenckie kreacje narracyjne. Horyzonty Wychowania, 21(59), 57–67. https://doi.org/10.35765/hw.2022.2159.07

Gruszczyk-Kolczyńska, E. (2014). Czas: dni i noce, pory roku, dni w tygodniu, miesiące w roku. Obliczenia kalendarzowe i zegarowe. W: E. Gruszczyk-Kolczyńska (red.), Edukacja matematyczna w klasie I. Książka dla nauczycieli i rodziców. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz opisy zajęć z dziećmi (s. 189–202). CEBP.

Jakubiec, W. i Malinowski, J. (2004). Metrologia wielkości geometrycznych. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.

Kosek, A. i Kowalska, M. (2018). Storyline — metoda wyzwalająca aktywność poznawczą dzieci w wieku przedszkolnym. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, 71, 61–72.

Michalak, R. i Misiorna, E. (2008). Storyline kontekstem nabywania umiejętności uczenia się. W: E. Filipiak (red.), Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy (s. 204–209). Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Nawolska, B. i Żądło-Treder, J. (2020). Dziecko w świecie miary. Kształtowanie pojęć: długości, pola, objętości, masy, czasu i temperatury w edukacji elementarnej. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Nowik, J. (2009). Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Wydawnictwo Nowik.

Nowosad-Bakalarczyk, M. (2018). O gramatycznych i leksykalnych wykładnikach pojęcia liczby w polszczyźnie. Etnolingwistyka, 30, 91–112. https://doi.org/10.17951/et.2018.30.91

Nowosad-Bakalarczyk, M. (2019). O wykładnikach miary w polszczyźnie. Etnolingwistyka, 31, 101–119. https://doi.org/10.17951/et.2019.31.101

Puchalska, E. i Semadeni, Z. (1985). Rachuba czasu. Obliczenia zegarowe i kalendarzowe. W: Z. Semadeni (red.), Nauczanie początkowe matematyki. T. 3 (s. 377–389). Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Raszka, R. i Bortliczek, M. (2022). Studenckie bajki matematyczne – specyfika akademickiego projektu edukacyjnego oraz dobór kategorii analitycznych. W: E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik i A. Szafrańska (red.), Edukacja małego dziecka. T. 17: Sytuacja społeczna dzieci w rodzinie, przedszkolu i szkole (s. 137–150). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. Dz. U. 2017, poz. 356. (2017). (Polska). https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000356/O/D20170356.pdf

Siwek, H. (2004). Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Żeromska, A.K. (2013). Metodologia matematyki jako przedmiot badań antropomatematycznych. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Published
2024-03-28
How to Cite
Bortliczek, M., & Raszka, R. (2024). The Linguistic Picture of Measurement units in Mathematical Fairy Tales by University Students. Elementary Education in Theory and Practice, 19(1(72), 123-136. https://doi.org/10.35765/eetp.2023.1972.08