The Linguistic Picture of Measurement units in Mathematical Fairy Tales by University Students
Abstract
In the article we analyse textual tasks taken from mathematical fairy tales by students, created in 2020–2022 at the University of Silesia in Katowice. The aim of the analysis is to identify mathematical concepts and units of measurement and to describe methodical solutions suitable for pupils in grades 1–3. We take into account findings from the didactics and methodology of mathematics, the cognitive theory of text analysis, the neurodidactic guidelines for mathematics education and the formal requirements for the first stage of education. The original research material comes from the textual tasks, contained in 98 mathematical fables. In the analysis, we use division of textual tasks according to the presence of conventional and unconventional units of measurement in them. We present those types of metrology tasks that gained the highest frequency in the research material. In textual tasks the conventional units of measurement are used thoughtfully and intentionally. Among other things, the presence of unconventional units of measurement is connected with an anthropocentric perception of the world. We believe that fairy tales provide an attractive context for early childhood education. An anthology of mathematical fables with methodical suggestions could provide an alternative to school textual tasks.
References
Adamczyk, M. (2019). Jak dziecko uczy się języka? [Wideo]. YouTube. https://youtu.be/7c5b8xfM75o
Bednarek, A. (1994). Leksykalne wykładniki parametryzacji świata. Studium semantyczne. Wydawnictwo UMK.
Bortliczek, M. i Raszka, R. (2022). Dziecięca matematyka w przestrzeni baśniowej – studenckie kreacje narracyjne. Horyzonty Wychowania, 21(59), 57–67. https://doi.org/10.35765/hw.2022.2159.07
Gruszczyk-Kolczyńska, E. (2014). Czas: dni i noce, pory roku, dni w tygodniu, miesiące w roku. Obliczenia kalendarzowe i zegarowe. W: E. Gruszczyk-Kolczyńska (red.), Edukacja matematyczna w klasie I. Książka dla nauczycieli i rodziców. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz opisy zajęć z dziećmi (s. 189–202). CEBP.
Jakubiec, W. i Malinowski, J. (2004). Metrologia wielkości geometrycznych. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.
Kosek, A. i Kowalska, M. (2018). Storyline — metoda wyzwalająca aktywność poznawczą dzieci w wieku przedszkolnym. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, 71, 61–72.
Michalak, R. i Misiorna, E. (2008). Storyline kontekstem nabywania umiejętności uczenia się. W: E. Filipiak (red.), Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy (s. 204–209). Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Nawolska, B. i Żądło-Treder, J. (2020). Dziecko w świecie miary. Kształtowanie pojęć: długości, pola, objętości, masy, czasu i temperatury w edukacji elementarnej. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Nowik, J. (2009). Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Wydawnictwo Nowik.
Nowosad-Bakalarczyk, M. (2018). O gramatycznych i leksykalnych wykładnikach pojęcia liczby w polszczyźnie. Etnolingwistyka, 30, 91–112. https://doi.org/10.17951/et.2018.30.91
Nowosad-Bakalarczyk, M. (2019). O wykładnikach miary w polszczyźnie. Etnolingwistyka, 31, 101–119. https://doi.org/10.17951/et.2019.31.101
Puchalska, E. i Semadeni, Z. (1985). Rachuba czasu. Obliczenia zegarowe i kalendarzowe. W: Z. Semadeni (red.), Nauczanie początkowe matematyki. T. 3 (s. 377–389). Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Raszka, R. i Bortliczek, M. (2022). Studenckie bajki matematyczne – specyfika akademickiego projektu edukacyjnego oraz dobór kategorii analitycznych. W: E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik i A. Szafrańska (red.), Edukacja małego dziecka. T. 17: Sytuacja społeczna dzieci w rodzinie, przedszkolu i szkole (s. 137–150). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. Dz. U. 2017, poz. 356. (2017). (Polska). https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000356/O/D20170356.pdf
Siwek, H. (2004). Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Żeromska, A.K. (2013). Metodologia matematyki jako przedmiot badań antropomatematycznych. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Copyright (c) 2024 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search