The Reception of Kazimiera Iłłakowiczówna’s Work Łódeczka – “the Reader’s Response”
Abstract
The paper presents a study of the reception children’s literature based on the example of the work by Kazimiera Iłłakowiczówna entitled Łódeczka from Zwierzaki i zioła (1985). The research involved actual readers – both children and adults. The author’s aim was to establish what features of the text drew the audience’s particular attention, whether there were differences in the reception depending on age, what kind of sensations were evoked. The short story triggered various self-reactions connected to the sensory sphere, mostly tactile, and simultaneously evoked feelings accompanying subjective experiences. The reception proved the existence of a memory of haptic sensations as well as it acknowledged the poetics of the text as emotionally charged, sensual and bodily “territory.”
References
Baluch, A. (1987). Dziecko i świat przedstawiony czyli tajemnice dziecięcej lektury. Nasza Księgarnia.
Baluch, A. (1993). Archetypy literatury dziecięcej. Wydawnictwo Wacław Bagiński i Synowie.
Baluch, A. (2005). Książka jest światem. O literaturze dla dzieci małych oraz dzieci starszych i nastolatków. TAiWPN Universitas.
Baran, Z. i Pierzchała, M. (1994). Dziecko i jego świat w Rymach dziecięcych Kazimiery Iłłakowiczówny. Rocznik Naukowo-Dydaktyczny WSP w Krakowie. Prace Pedagogiczne, 15(165), s. 81–92. https://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/7761/RND165--10--Dziecko-i-jego-swiat--Baran--Pierzchala.pdf?sequence=1
Bourdieu, P. (1984). Distinction: A social critique of the judgement of taste (R. Nice, tłum.). Harvard University Press.
Cain, S., Słodko gorzko. Dlaczego smutek i tęsknota są potrzebne do szczęścia (M. Witkowska, tłum.). Laurum.
Chęcińska, U. (1994). Dziecięce pejzaże świata w ‘Rymach’ i ‘Zwierzakach i ziołach’ Kazimiery Iłłakowiczówny. W: U. Chęcińska (red.), Dziecko i jego światy w poezji dla dzieci (s. 185–194). Książnica Szczecińska.
Chęcińska, U. (1998). Zaczarowany krąg dzieciństwa w „Rymach dziecięcych” Kazimiery Iłłakowiczówny. W: L. Ludorowski (red.), W kręgu arcydzieł literatury młodzieżowej. Interpretacje, przekłady, adaptacje (s. 331–344). Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Chojnowski, Z. (2019). Postacie kobiecości. O poezji Kazimiery Iłłakowiczówny. Instytut Literatury.
Cieślikowski, J. (1971). Wiersz dziecięcy. Miesięcznik Literacki, 5, 11–20.
Cieślikowski, J. (1985). Wielka zabawa. Folklor dziecięcy. Wyobraźnia dziecka. Wiersze dla dzieci. Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Iłłakowiczówna, K. (1970). Łódeczka. W: K. Iłłakowiczówna, Zwierzaki i zioła (b.n.s.). Nasza Księgarnia.
Kozubowska, R. (2009). Moc zaklinania poetyckim piórem. Wydawnictwo Adam Marszałek.
Krasoń K., (1998). Ruchowo-przestrzenna analiza utworu literackiego a specyfika odbioru dziecięcego. W: K. Heska-Kwaśniewicz i I. Socha (red.), Książka dla dziecka wczoraj, dziś, jutro (s. 82–98). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Krasoń, K. (2005). Dziecięce odkrywanie tekstu literackiego. Kinestetyczne interpretacje liryki. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Kuzmičová, A. (2014). Literary narrative and mental imagery: A view from embodied cognition. Style, 48(3), 275–293. https://philarchive.org/rec/KUZLNA
Lakoff, G. i Johnson, M. (1980). Methafors we live by. University of Chicago Press.
Łukasik, A. (2021). Emocje i nieświadome procesy w ucieleśnionych metaforach. W: W. Hetmański i A. Zykubek (red.), Metafory ucieleśnione (s. 221–238). Wydawnictwo Academicon.
Miall, D. (2006). Empirical approaches to studying literary readers: The state of the discipline. Book History, 9(1), 291–311. https://doi.org/10.1353/bh.2006.0010
Miall, D. (2008). Feeling from the perspective of the empirical study of literature. Journal of Literary Theory, 1(2), 377–393. https://doi.org/10.1515/JLT.2007.023
Modrak, M. (2016). Pamięć sensoryczna czyli myśleć ciałem. Doskonalenie zasobów pamięci zmysłowej. Wydawnictwo Difin.
Papuzińska, J. (1981). Inicjacje literackie, problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Ricoeur, P. (1989). Język, tekst, interpretacja (P. Graff i K. Rosner, tłum.). Państwowy Instytut Wydawniczy.
Rosół, P. (2019). Konteksty muzyczne w rymach dziecięcych Kazimiery Iłłakowiczówny. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 52(1), 415–423. https://doi.org/10.18778/1505-9057.52.24
Smolińska, M. (2020). Haptyczność poszerzona. Zmysł dotyku w sztuce polskiej drugiej połowy XX wieku i początku XXI wieku. TAiWPN Universitas.
Strasen, S. (2013). The return of the reader: The disappearance of literary reception theories and their revival as a part of a cognitive theory of culture. Anglistik. International Journal of English Studies, 24(2), 31–48. https://angl.winter-verlag.de/article/ANGL/2013/2/4?_locale=en
Ungeheuer-Gołąb, A. (1999). Poezja dzieciństwa czyli droga ku wrażliwości. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
Ungeheuer-Gołąb, A. (2016). O trudnej nietrudnej poezji dziecięcej. W: U. Chęcińska (red.), Dziecko i poezja w kontekście wczesnej edukacji (s. 51–68). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
van Peer, W. (1986). Stylistics and psychology: Investigations of foregrounding. Croom Helm.
Zawistowska, D. (1978). Poezja dziecięca Kazimiery Iłłakowiczówny. Roczniki Humanistyczne, 24(1), 131–145.
Copyright (c) 2024 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search