Children’s Rights, Human Rights in the Latest Literature for Children: Choice and Recommendations for Education

Keywords: childhood, children`s literature of XXI century, children`s rights, Convention on the Rights of the Child, Universal Declaration of Human Rights, Janusz Korczak

Abstract

The article offers the analysis of selected books addressed to children, in which the subject of children's rights in reference to the Convention on the Rights of the Child as well as human rights in relation to the Universal Declaration of Human Rights is present. Reaching for the content analysis method used in qualitative research methodology, I analyze and interpret the content of the latest books (second decade of the 21st century), both by Polish and foreign-language writers. I attempt to answer the questions: whether and how the analyzed books can help children understand and consciously exercise their rights? what human rights are emphasized in the selected books?; to what extent are the analyzed books open to discussions with the reader? The text is composed of two parts. In the first one, I present the existing state of knowledge in the social sciences and humanities about the lack of childhood categories throughout history and how the process of forming the child's subjectivity took place, giving rise to the recording of his rights. In the second part of the text, I present conclusions from content analyzes of selected books addressed to children. I point to books in which the child is treated subjectively - as a citizen "here and now”. Literature that can help educators, parents and people who care about protecting the child's individuality in planning care and educational work.

References

Ariès, P. (1995). Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w dawnych czasach (M. Ochab, tłum.). Marabut.

Brzozowska-Brywczyńska, M. (2020). Dzieciństwo: projekt w kryzysie. Kultura i Edukacja, 64(3), 5–25.

Cackowska, M. (2017), Współczesna książka obrazkowa – pojęcia, typologia, badania, teorie, konteksty, dyskursy. W: M. Cackowska, H. Dymel-Trzebiatowska i J. Szyłak (red.), Książka obrazkowa. Wprowadzenie (s. 11–49). Instytut Kultury Popularnej.

Chmielewska, I. (2011). Pamiętnik Blumki. Media Rodzina.

Chmielewska, I. (2018). Jak ciężko być królem. Według powieści Janusza Korczaka „Król Maciuś Pierwszy”. Muzeum Historii Źydów Polskich Polin, Wydawnictwo Wolno.

Czerwińska-Rydel, A. (2017). W poszukiwaniu światła. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie. Literatura.

Czerwińska-Rydel, A. (2023). Po drugiej stronie okna. Opowieść o Januszu Korczaku. Wydawnictwo Literatura.

Czerwińska-Rydel, A. i Piątkowska, R. (2014). Moje prawa, ważna sprawa! Literatura.

deMause, L. (1974). The evolution of childhood. The Journal of Psychohistory, 1(4), 503–575.

DePino, C. (2007). Śmierdzący ser (E. Zubrzycka, tłum.). GWP.

Falkowska, E., Miłowska, M., Połowniak, M. i Skrabska, A. (red.). (2012). Prawa dziecka. Materiały dydaktyczne dla nauczycieli. Polski Komitet Narodowy UNICEF.

Grabowski, A. (2022). Biuro dzieci znalezionych. Literatura.

Grodek, J. (2017). Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Zuzu Toys.

Jarosz, E. (2013). Społeczne wykluczenie i dyskryminacja dzieci – marginalizowany obszar nierówności społecznych. Studia Edukacyjne, 24, 89–101. https://repozytorium.amu.edu.pl/server/api/core/bitstreams/e5d481da-41b6-4a7f-a425-c4b01fcf0111/content

Jarosz, E. (2019), Partycypacja społeczna dzieci –współczesna odsłona dyskursu. Kontestacja i kontrdziałanie wobec społecznej ekskluzji dzieci. Kultura i Edukacja, 1(123), 27–44. https://doi.org/10.15804/kie.2019.01.02

Jaskulska, S. i Poleszak, W. (2015). Wykluczenie rówieśnicze. W: J. Pyżalski (red.), Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli. Wybrane konteksty (s. 155–175). TheQ studio.

Jenks, C. (2008), Socjologiczne konstrukty dzieciństwa (M. Kościelniak, tłum.). W: M.J. Kehily (red.), Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem (s. 111–134). Wydawnictwo WAM.

Kasdepke, G. (2007). Mam prawo czyli Nieomal wszystko, co powinniście wiedzieć o prawach dziecka, a nie macie kogo zapytać! Wydawnictwo G+J RBA.

Krajewski, M. (2003). Kultury kultury popularnej. Wydawnictwo Naukowe UAM.

Kuijer, G. (2016). Książka wszystkich rzeczy (J. Jędryas, tłum.). Wydawnictwo Dwie Siostry.

Lindenbaum, P. (2017). Pudle i frytki (K. Skalska, tłum.). Zakamarki.

Marszałek, M. (2011). Dzieci ulicy a obraz dzieciństwa XXI w. W: M. Michel (red.), Streetworking. Aspekty teoretyczne i praktyczne (s. 43–56). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Matras-Mastalerz, W. (2018). Dyskusyjny klub książki. Iwona Zabielska-Stadnik, Małgorzata Węgrzecka, Masz prawa, człowieku, Wydawnictwo Tamaryn, Jabłonna 2014. Instytut Książki. https://instytutksiazki.pl/files/upload/files/Konspekty%20DKK/konspekt%20DKK%20zabielska%20stadnik%20v2.pdf

Michalak, M. (2015). Wstęp. W: S.W. Stadniczeńko (red.), Konwencja o prawach dziecka. Wybór zagadnień (artykuły i komentarze) (s. 9). Biuro Rzecznika Praw Dziecka. http://brpd.gov.pl/sites/default/files/konwencja_o_prawach_dziecka_-_komentarz_e-book.pdf

Michalak, M. (2023a). Opowieści o tym, co daje moc. IBIS.

Michalak, M. (2023b). Opowieści o tym, co w życiu ważne. IBIS.

Michalak, M. (2023c). Wielcy przyjaciele dzieci. Dwukropek.

Młodnicka, M. (2010). Nie daj się gnębić. Książka, która dodaje siły. Jedność.

Olech, J. (2014). Mam prawo i nie zawaham się go użyć! Wytwórnia.

Ostrowicka, B. (2012). Jest taka historia. Opowieść o Januszu Korczaku. Wydawnictwo Literatura.

Palmer, S. (2007). Toksyczne dzieciństwo. Jak współczesny świat krzywdzi nasze dzieci i co możemy zrobić, aby temu zapobiec (B. Długajczyk, tłum.). Wydawnictwo Dolnośląskie.

Piątkowska, R. (2015). Która to Malala? Literatura.

Postman, N. (1994). Disappearance of childhood. Vintage Books.

Smolińska-Theiss, B. (2010). Rozwój badań nad dzieciństwem — przełomy i przejścia. Chowanna, 1, 13–26.

Stadniczeńko, S.L. (red.). (2015). Konwencja o prawach dziecka. Wybór zagadnień (artykuły i komentarze). Biuro Rzecznika Praw Dziecka. http://brpd.gov.pl/sites/default/files/konwencja_o_prawach_dziecka_-_komentarz_e-book.pdf

Stalfelt, P. (2011). Twoje prawa ważna sprawa (I. Jędrzejewska, tłum.). Czarna Owieczka.

Strack, E. i Frade, M. (2021). Dyskryminacja. Powiedz: stop! (T. Swoboda, tłum.). Adamada.

Suchowierska, A. (2015). Mat i świat. Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Szlendak, T. (2005), Komercjalizacja dzieciństwa. Kilka uwag krytycznych o niewygodach wychowywania dzieci w kulturze konsumpcji. Kultura i Edukacja, 2, 20–28. https://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/948/T.%20Szlendak%2C%20Komercjalizacja%20dzieciństwa.pdf?sequence=1

Waloszek, D. (2003). Dziecko. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 1 (s. 883–895). „Żak”.

Węgrzecka, M. i Zabielska-Stadnik, I. (2014). Masz prawa, człowieku. Tamaryn.

Yousafzai, M. (2018). Malala i jej czarodziejski ołówek (A. Mietlicka-Osadowska, tłum.). Tekturka.

Zabawa, K. (2015). Prawa dziecka w utworach literackich dla najmłodszych. Horyzonty Wychowania, 14(31), 203–218. https://doi.org/10.17399/HW.2015.143111

Zimmerer, K. (2012). Zwyczajny dzień. Wydawnictwo W.A.B.

Zubrzycka, E. (2004). Powiedz komuś. GWP.

Zubrzycka, E. (2007). Słup soli. Jak powstrzymać szkolnych dręczycieli. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Published
2024-03-28
How to Cite
Józefowicz, A. (2024). Children’s Rights, Human Rights in the Latest Literature for Children: Choice and Recommendations for Education. Elementary Education in Theory and Practice, 19(1(72), 21-39. https://doi.org/10.35765/eetp.2023.1972.02