From Korczak to Kulmowa. On Joanna Kulmowa's Ecopoetry and the "Ecopoetic" Games of Seven-Year-Olds

Keywords: poetic pedagogy, poetic mindfulness, imagination, play, ecopoetics

Abstract

This article is the second part of the author’s reflections on the role of high-art poetry in a child’s life. The protagonists of the first article were five-year-old children, active recipients of Wisława Szymborska’s poems (Chęcińska, 2020). In the second part, with Joanna Kulmowa’s “poetic mindfulness,” which the poet has made a carrier of ecological content. The poetic play of seven-year-old children was combined. Kulmova’s “ecopoetry,” like the “ecopoetics” of the contemporary poet Julia Fiedorczuk (Fiedorczuk i Beltrán, 2020), is associated with the “practice of attentive listening,” experiencing and experiencing the world. Conducted in the dimension of ostensive-inferential communication, it opposes anthropocentrism, is combined with the development of ecological imagination, aesthetic curiosity and self-reflection. This article is addressed mainly to early childhood education teachers, who are to be encouraged to compose poems by outstanding poets. According to the author of the article, highly artistic poetry, due to its great communication potential, can become an important element of a child’s life as sustainable poetry. Due to the theoretical and practical distinctiveness of early childhood education pedagogy, the anthropocentric cultural changes progressing in the world, as well as a kind of “poetic apossiopsis” occurring on the publishing market, which is totally dominated by prose works for children, it seems to be important and necessary today.

References

Baluch, A. (1987). Dziecko i świat przedstawiony czyli tajemnice dziecięcej lektury. Nasza Księgarnia.

Baluch, A. (1994). Wiersze medytacyjne Joanny Kulmowej. W: U. Chęcińska (red.), Dziecko i jego światy w poezji dla dzieci (s. 28–30). Książnica Szczecińska.

Bradley, M. (2023). Mindfulness dla dzieci w 10 minut. Proste ćwiczenia na poczucie spokoju, szczęścia i koncentrację (M. Rączkowska, tłum.). Wydawnictwo Czarna Owca.

Chęcińska, U. (2020). Poezja w kontekście wczesnej edukacji. Trzeba „świat przyłapać na inności” – wiersze Wisławy Szymborskiej w odbiorze pięciolatków. Konteksty Pedagogiczne, 2(15), 387–402. https://doi.org/10.19265/kp.2020.2.15.288

Chęcińska, U. (2024). Transcende te ipsum. O sztuce życia w listach prof. Zygmunta Mysłakowskiego i Joanny Kulmowej. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.

Cieślikowski, J. (1985). Wielka zabawa. Folklor dziecięcy, wyobraźnia dziecka, wiersze dla dzieci. Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Dennet, D.C. (1997). Natura umysłów (W. Turopolski, tłum.). Wydawnictwo CiS.

Fiedorczuk, J. i Beltrán, G. (2020) Ekopoetyka. Ekologiczna obrona poezji. Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego.

Gadamer, H.-G. (1998). Czy poeci umilkną? (M. Łukasiewicz, tłum.). Wydawnictwo Homini.

Germer, Ch.K. (2015). Czym jest uważność? Dlaczego ma znaczenie? (M. Cierpisz, tłum.). W: Ch.K. Germer, R.D. Siegel i P.R. Fulton (red.), Uważność i psychoterapia (s. 29–63). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Goodman, T. (2015). Praca z dziećmi (M. Cierpisz, tłum.). W: Ch.K. Germer, R.D. Siegel i P.R. Fulton (red.), Uważność i psychoterapia (s. 277–296). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Górniewicz, J. (2023). Światło i obraz. Spory o istotę wyobraźni. Wydawnictwo uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Huizinga, J. (1985). Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury (M. Kurecka i W. Wirpsza, tłum.). Czytelnik.

Kirchner, H. (1997). Korczak – pisarz. W: H. Kirchner (red.) Janusz Korczak. Pisarz – wychowawca – myśliciel. Studia (s. 5–29). Instytut Badań Literackich PAN.

Klus-Stańska, D. (2018). Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Korczak, J., (2012). Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie. Biuro Rzecznika Praw Dziecka.

Korczak, J. (2017). Teoria a praktyka. Artykuły pedagogiczne (1919-1939). Instytut Badań Literackich.

Książek-Szczepanikowa, A. (1994). Dobro „po niczemu” w poezji dla dzieci Joanny Kulmowej. W: U. Chęcińska (red.), Dziecko i jego światy w poezji dla dzieci (s. 31–40). Książnica Szczecińska.

Kulmowa, J. (2005). Pochwała kłamstwa. W: G. Leszczyński, Kulturowe konteksty baśni. T. 1: Rozigrana córa mitu. Centrum Sztuki Dziecka.

Kulmowa, J. (2008). Kulmowa dzieciom. Oficyna Wydawnicza G&P.

Sperber, D. i Wilson, D. (2011). Relewancja. Komunikacja i poznanie. Tertium.

Ungeheuer-Gołąb, A. i Wądolny-Tatar, K. (2023). (Zmienna) kondycja poezji dla dzieci w drugiej połowie XX i w XXI wieku. W: A. Ungeheuer-Gołąb i K. Wądolny-Tatar (red.), Od rymu do wiersza. Refleksja nad poezją dla dzieci w drugiej połowie XX i XXI wieku (s. 7–21). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Published
2024-03-28
How to Cite
Chęcińska, U. (2024). From Korczak to Kulmowa. On Joanna Kulmowa’s Ecopoetry and the "Ecopoetic" Games of Seven-Year-Olds. Elementary Education in Theory and Practice, 19(1(72), 53-64. https://doi.org/10.35765/eetp/1972.04