From Korczak to Kulmowa. On Joanna Kulmowa's Ecopoetry and the "Ecopoetic" Games of Seven-Year-Olds
Abstract
This article is the second part of the author’s reflections on the role of high-art poetry in a child’s life. The protagonists of the first article were five-year-old children, active recipients of Wisława Szymborska’s poems (Chęcińska, 2020). In the second part, with Joanna Kulmowa’s “poetic mindfulness,” which the poet has made a carrier of ecological content. The poetic play of seven-year-old children was combined. Kulmova’s “ecopoetry,” like the “ecopoetics” of the contemporary poet Julia Fiedorczuk (Fiedorczuk i Beltrán, 2020), is associated with the “practice of attentive listening,” experiencing and experiencing the world. Conducted in the dimension of ostensive-inferential communication, it opposes anthropocentrism, is combined with the development of ecological imagination, aesthetic curiosity and self-reflection. This article is addressed mainly to early childhood education teachers, who are to be encouraged to compose poems by outstanding poets. According to the author of the article, highly artistic poetry, due to its great communication potential, can become an important element of a child’s life as sustainable poetry. Due to the theoretical and practical distinctiveness of early childhood education pedagogy, the anthropocentric cultural changes progressing in the world, as well as a kind of “poetic apossiopsis” occurring on the publishing market, which is totally dominated by prose works for children, it seems to be important and necessary today.
References
Baluch, A. (1987). Dziecko i świat przedstawiony czyli tajemnice dziecięcej lektury. Nasza Księgarnia.
Baluch, A. (1994). Wiersze medytacyjne Joanny Kulmowej. W: U. Chęcińska (red.), Dziecko i jego światy w poezji dla dzieci (s. 28–30). Książnica Szczecińska.
Bradley, M. (2023). Mindfulness dla dzieci w 10 minut. Proste ćwiczenia na poczucie spokoju, szczęścia i koncentrację (M. Rączkowska, tłum.). Wydawnictwo Czarna Owca.
Chęcińska, U. (2020). Poezja w kontekście wczesnej edukacji. Trzeba „świat przyłapać na inności” – wiersze Wisławy Szymborskiej w odbiorze pięciolatków. Konteksty Pedagogiczne, 2(15), 387–402. https://doi.org/10.19265/kp.2020.2.15.288
Chęcińska, U. (2024). Transcende te ipsum. O sztuce życia w listach prof. Zygmunta Mysłakowskiego i Joanny Kulmowej. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Cieślikowski, J. (1985). Wielka zabawa. Folklor dziecięcy, wyobraźnia dziecka, wiersze dla dzieci. Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Dennet, D.C. (1997). Natura umysłów (W. Turopolski, tłum.). Wydawnictwo CiS.
Fiedorczuk, J. i Beltrán, G. (2020) Ekopoetyka. Ekologiczna obrona poezji. Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego.
Gadamer, H.-G. (1998). Czy poeci umilkną? (M. Łukasiewicz, tłum.). Wydawnictwo Homini.
Germer, Ch.K. (2015). Czym jest uważność? Dlaczego ma znaczenie? (M. Cierpisz, tłum.). W: Ch.K. Germer, R.D. Siegel i P.R. Fulton (red.), Uważność i psychoterapia (s. 29–63). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Goodman, T. (2015). Praca z dziećmi (M. Cierpisz, tłum.). W: Ch.K. Germer, R.D. Siegel i P.R. Fulton (red.), Uważność i psychoterapia (s. 277–296). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Górniewicz, J. (2023). Światło i obraz. Spory o istotę wyobraźni. Wydawnictwo uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Huizinga, J. (1985). Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury (M. Kurecka i W. Wirpsza, tłum.). Czytelnik.
Kirchner, H. (1997). Korczak – pisarz. W: H. Kirchner (red.) Janusz Korczak. Pisarz – wychowawca – myśliciel. Studia (s. 5–29). Instytut Badań Literackich PAN.
Klus-Stańska, D. (2018). Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Korczak, J., (2012). Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie. Biuro Rzecznika Praw Dziecka.
Korczak, J. (2017). Teoria a praktyka. Artykuły pedagogiczne (1919-1939). Instytut Badań Literackich.
Książek-Szczepanikowa, A. (1994). Dobro „po niczemu” w poezji dla dzieci Joanny Kulmowej. W: U. Chęcińska (red.), Dziecko i jego światy w poezji dla dzieci (s. 31–40). Książnica Szczecińska.
Kulmowa, J. (2005). Pochwała kłamstwa. W: G. Leszczyński, Kulturowe konteksty baśni. T. 1: Rozigrana córa mitu. Centrum Sztuki Dziecka.
Kulmowa, J. (2008). Kulmowa dzieciom. Oficyna Wydawnicza G&P.
Sperber, D. i Wilson, D. (2011). Relewancja. Komunikacja i poznanie. Tertium.
Ungeheuer-Gołąb, A. i Wądolny-Tatar, K. (2023). (Zmienna) kondycja poezji dla dzieci w drugiej połowie XX i w XXI wieku. W: A. Ungeheuer-Gołąb i K. Wądolny-Tatar (red.), Od rymu do wiersza. Refleksja nad poezją dla dzieci w drugiej połowie XX i XXI wieku (s. 7–21). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Copyright (c) 2024 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search