Developing skills of child’s social contacts in the nursery school and in the family

  • Ewa Miśkowiec Akademia Ignatianum w Krakowie
Keywords: social development, social contacts, family, nursery school

Abstract

Social development results from social nature of human being which determines man's position in a social group or specific social community. The primary social involvement is made especially in family life and then, it is modified and developed in consecutive social groups with nursery school being ranked in the first place among them. Family develops skills of social contacts in a natural way, mainly, due to frequent and personal interactions between parents, siblings and rest of household members. However, a nursery school broadens social world of child. It allows a child to function as a new person in society and it is an opportunity to make new acquaintances and friendships. Through carefully selected games, a child is taught how to obey the rules existing in the group.

References

Bóg w przedszkolu i szkole. Zarys katechezy przedszkolnej i wczesnoszkolnej, red. Z. Marek SJ, Wydawnictwo WAM, Kraków 2002.

Gloskin W., Uwarunkowania psychicznego rozwoju dziecka, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa 1988.

Hurlock E.B., Rozwój dziecka, PWN, Warszawa 1985.

Jacher W., Czym jest socjalizacja w rodzinie, „Problemy Rodziny”, XL (2000)1, s. 37-43.

Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków 2011.

Kielar-Turska M., Średnie dzieciństwo. Wiek przedszkolny, [w:] Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, red. B. Harwas- Napierała, J. Trempała, PWN, Warszawa 2007, t. 2, s. 83-121.

Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa, Instytut Wydawniczy ERICA, Warszawa 2011.

Kowalczyk D., Rola rodziny w procesie kształtowania wzorów osobowych dziecka, „Kultura i Edukacja” (1996)2, s. 73-77.

Kowalik-Olubińska M., Zabawa jako środek wspomagania emocjonalno- społecznego rozwoju dzieci w przedszkolu, „Wychowanie na co Dzień” (2003)12, s.14-16.

Kowalik S., Rozwój społeczny, [w:] Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych, red. B. Harwas-Napierała, J. Trempała, PWN, Warszawa 2002, t. 3, s. 71-100.

Przetacznikowa M., Rozwój psychiczny dzieci i młodzieży, PZWSz, Warszawa 1973.

Szychowska M., Środowisko rodzinne a szanse rozwoju społeczno-edukacyjnego dziecka, „Wychowanie na co Dzień” (2001)10-11, s. 14-16.

Surma B., Główne cechy rozwojowe dzieci w wieku przedszkolnym, [w:] J. Karbowniczek, M. Kwaśniewska, B. Surma, Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków 2011, s. 147-158.

Waloszek D., Wychowanie przedszkolne, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2007, t. 7, s. 425-438

Published
2016-07-07
How to Cite
Miśkowiec, E. (2016). Developing skills of child’s social contacts in the nursery school and in the family. Elementary Education in Theory and Practice, (25/3), 23-32. Retrieved from https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/336
Section
Scientific articles