Values of fairy tale in the work with preschool children
Abstract
A fairy tale is undoubtedly an important element of the spiritual culture of society. It is one of the major types of folk epics, in which in fantastic form of folk have been established views on human relationships, ideals of right and justice, and criteria for evaluation of human endeavour. Aim of this paper is to present three fundamental values of fairy tales: educative, educational and therapeutic, which are particularly relevant to the development of a child in preschool, and for the educational process. The text represents an analysis of selected literature.References
Baluch A., Książka jest światem. O literaturze dla dzieci małych oraz dla dzieci starszych i nastolatków, wyd. Universitas, Kraków 2005.
Baluch A., Pogaduszki do poduszki. (O literaturze dla najmłodszych), Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 1996.
Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, wst. i przekł. D. Danek, PIW, Warszawa 1985, t. 1-2.
Białkowska B., O czytelnictwie najmłodszych, „Wychowanie w Przedszkolu” (1984)4.
Borecka I., Biblioterapia w szkole podstawowej i gimnazjum, Wyd. Unus, Wałbrzych 2002.
Borecka I., Elementy biblioterapii w domach dziecka, „Problemy Opiekuńczo- Wychowawcze” (1995) 9.
Boryś W., Słownik etymologiczny języka polskiego, Wyd. Literackie, Kraków 2005.
Brett D., Bajki, które leczą 2, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2011.
Brett D., Opowiadania dla Twojego (nieco starszego) dziecka, cz. 2, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1998.
Chęcińska U., Baśń była na początku, [w:] Barwy świata baśni pod red. U. Chęcińskiej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2003.
Chojnacka-Czachór A., Wpływ baśni na rozwój dziecka, „Wychowanie w Przedszkolu”, (1991)1.
Encyklopedia Powszechna PWN, pod red. B. Kaczorowskiego, t. 3, Warszawa 2009.
http://arteum.pl/artykuly/arteterapia_wczoraj_i_dzis/psychoterapeutyczne_ znaczenia_basni>.(dostęp: 12.04.2012)
Huszcz M., Cichoń- Piasecka M., „A potem żyli długo i szczęśliwe…”. Jak baśnie pomagają w wychowaniu seksualnym dzieci, „Wychowanie w Przedszkolu”, (2003)6.
Huszcz M., Cichoń-Piasecka M., Baśnie uczą życiowych ról, „Wychowanie w Przedszkolu”, (2003)10.
Jaszczyk A., Kochaniak B., Czarodziejski Pyłek – czyli metafora i bajka we wspomaganiu rozwoju małego dziecka, Impuls, Kraków 2006.
Klimowicz K., Bajkoterapia, czyli dla dużych i małych o tym, jak bajki mogą pomagać, Nasza Księgarnia, Warszawa 2009.
Molicka M., Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii, MEDIA RODZINA, Poznań 2002.
Och K., Rola bajki w edukacji, „Wychowanie w Przedszkolu”, (2003)10.
Papuzińska J., Inicjacje literackie problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką, WSiP, Warszawa 1988.
Podręczny słownik terminów literackich, pod red. J. Sławińskiego, OPEN, Warszawa 1999.
Przybyszewska U., Baśnie, [w:] Literatura dla dzieci i młodzieży w procesie wychowania, pod red. A. Przecławskiej, WSiP, Warszawa 1978.
Ratyńska H., Literatura dziecięca w pracy przedszkola, WSiP, Warszawa 1976.
Ratyńska H., Rola książki i czasopisma w wychowaniu przedszkolnym, [w:] Kultura literacka w przedszkolu, pod red. S. Frycie, I. Kaniowskiej-Lewańskiej, WSiP, Warszawa 1982.
Rybczyńska K., W kilku słowach o baśni, „Wychowawca”, (2004)5.
Skrobiszewska H., Baśń i dziecko, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa 1978.
Tartas T., Dlaczego baśń?, „Wychowanie w Przedszkolu”, (2001)2.
Truskolaska J., Wychować miłośnika książki, czyli czytelnictwo i okolice, Matermus Media, Tychy 2007.
Tyszkowa M., Baśń i jej recepcja przez dzieci, [w:] H. Skrobiszewska, Baśń i dziecko, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa 1978.
http://www.calaposlkaczytadzieciom.pl>.(dostęp: 20.01.2005)
Copyright (c) 2016 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search