The positive didacticism in the literary Works of Teofil Stanisław Nowosielski

  • Martyna Chmielewska
  • Aleksandra Biskup
Keywords: Teofil Nowosielski, didacticism, moral, child, literature

Abstract

The aim of this article is to show the literary values of Stanisław Teofil Nowosielski's writing, relating only occasionally to the works addressed to children. A lot of attention is devoted to his didacticism. The first part of the article deals with Nowosielski's life and his most important works. The second part lists predominant thematic-formal features and characterizes each of them. In the summary, the author emphasizes the necessity of using Nowosielski's works by teachers, form teachers, carers, on well as parents.

References

Kaniowska-Lewańska I., Literatura dla dzieci i młodzieży do roku 1864, WSiP, Warszawa 1973.

Kaniowska-Lewańska I., Stanisław Jachowicz. Życie, twórczość i działalność, WSiP, Warszawa 1986.

Kuliczkowska K., Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1864-1914, WSiP, Warszawa 1965.

Sławiński J. (red.), Słownik terminów literackich, Wyd. Ossolineum, Wrocław 1998.

Starożyk J.I., Śp. Teofil Nowosielski, „Kłosy”, (1889)1228.

Nowosielski T.S., Bajki i powiastki oryginalne i naśladowane Teofila Nowosielskiego, Nakładem Gustawa Sennewalda Księgarza przy ulicy Miodowej nr 486, Warszawa 1842.

Nowosielski T.S., Gwiazdka dla dobrych dzieci, Warszawa 1840.

Nowosielski T.S., Krzyżyk dla dobrych dzieci, Warszawa 1841.

Nowosielski T.S., Świat dziecięcy. Wstęp, t. 1, Warszawa 1842.

Published
2016-07-08
How to Cite
Chmielewska, M., & Biskup, A. (2016). The positive didacticism in the literary Works of Teofil Stanisław Nowosielski. Elementary Education in Theory and Practice, (24/2), 61-72. Retrieved from https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/352