The Role of the Educational Institution in the Formation of Lateral Dominance in Children

Keywords: preschool, education, lateralization, development, motor skills, speech

Abstract

The establishment of lateral dominance of the hand, eye, ear and leg, also known as lateralisation of function in the cerebral cortex, is one of the key processes in the development of preschool children. The aim of this article is to highlight the importance of pre-school setting in the establishment of the child's functional asymmetry. As a method, a review of the literature and the current state of research. The lateral dominance should form at the latest in the third year of life. On the basis of the literature review, it was found that the type of lateralisation can be correlated with other characteristics, i.e., language or motor skills. The pre-school period is a time in which the child, supported by the educational institution, attains new skills, develops his or her own potential and realises his or her potential. The pre-school period is a time in which the child, supported by the educational institution, attains new skills, develops his or her own potential and implements the developmental tasks the ontogenetic stage. Ultimately, the child in the care and support environment, gains the competence to enter school. An intensive time in terms of physical and mental development, requires special care and close observation on the part of the teachers involved. Disorders resulting from developmental disturbances can result, for example, in difficulties at school or even in the abnormal development of speech or motor skills. This article is about the tasks that pre-schools can do to support the child in achieving optimal functional asymmetry of the body.

Emphasising the role of the kindergarten in the formation of development of lateral dominance is important for the development of the child's intellectual potential.

References

Allen, J.S. (2011). Życie mózgu. Ewolucja człowieka i umysłu (K. Dzięcioł, tłum.). Prószyński i S-ka.

Banasik, K. (2021). Znaczenie symetrii i asymetrii ludzkiego ciała w rozwoju mowy i motoryki dziecka. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 16(5/63), 137–146. https://doi.org/10.35765/eetp.2021.1663.10

Becker, Y., Phelipon, R., Marie, D., Bouziane, S., Marchetti, R., Sein, J., Velly, L., Renaud, L., Cermolacce, A., Anton, J.-L., Nazarian, B., Coulon O. i Meguerditchiani A. (2024). Planum temporale asymmetry in newborn monkeys predicts the future development of gestural communication’s handedness. Nature Communications, 15(4791), 1–6. https://doi.org/10.1038/s41467-024-47277-6

Bee, H. i Boyd, D. (2004). Psychologia rozwoju człowieka (A. Wojciechowski, tłum.) Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Bishop, D.V. (2013). Cerebral asymmetry and language development: Cause, correlate, or consequence? Science, 340(6138), 1230531. https://doi.org/10.1126/science.1230531

Bogdanowicz, M. (1992). Leworęczność dzieci. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Chance, S.A. i Crow, T.J. (2007). Distinctively human: Cerebral lateralisation and language in Homo sapiens. Journal of Anthropological Sciences, 85, 83–100.

Cholewińska-Dacka, M. (2019). Lateralizacja w rozwoju dziecka. Bliżej Przedszkola, 12, 19–21.

Cieszyńska, J. (2010). Diagnoza funkcji lewej półkuli mózgu i jej wpływ na programowanie terapii dziecka w wieku przedszkolnym. Nowa Logopedia, 1, 23–30.

Cieszyńska-Rożek, J. (2020). Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego. Cz. 3. Ruch. Centrum Metody Krakowskiej.

Cieszyńska-Rożek, J. (2022). Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego. Cz. 4. Język. Centrum Metody Krakowskiej.

Cieszyńska, J. i Korendo, M. (2007). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6. roku życia. Wydawnictwo Edukacyjne.

Dehaene, S. (2021). Jak się uczymy? Dlaczego mózgi uczą się lepiej niż komputery (A. Binder, tłum.). Copernicus Center Press.

Dehaene-Lambertz, G., Dehaene, S. i Hertz-Pannier, L. (2002). Functional neuroimaging of speech perception in infants. Science, 298(5600), 2013–2015. https://doi.org/10.1126/science.1077066

Dubois, J., Benders, M., Lazeyras, F., Borradori-Tolsa, C., Leuchter, R.H., Mangin, J.F. i Hüppi, P.S. (2010). Structural asymmetries of perisylvian regions in the preterm newborn. NeuroImage, 52(1), 32–42. https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2010.03.054

Gołyszny, M. (2021). Mózgowe (neuronalne) korelaty leworęczności: przyczyny i manifestacje z perspektywy neuronauk i nauk pedagogicznych. Konteksty Pedagogiczne, 17(2), 87–109. https://doi.org/10.19265/kp.2021.2.17.322

Główny Urząd Statystyczny. (2023, 4 grudnia). Raport SDG 2023. https://raportsdg.stat.gov.pl/2023

Hałaczkiewicz, K. (2018) Znaczenie przedszkola w rozwoju i procesie wychowania dziecka. Dyskursy, 10, 29–40.

Hickok, G. i Poeppel, D. (2007). The cortical organization of speech processing. Nature Reviews. Neuroscience, 8, 393–402. https://doi.org/10.1038/nrn2113

Kielar-Turska M. (2011). Średnie dzieciństwo. Wiek przedszkolny. W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki (s. 202–233). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Knapek, M. (2013). Lateralizacja a zaburzenia przetwarzania porządków linearnych w języku dzieci pięcio- i sześcioletnich. Nowa Logopedia, 4, 281–291.

Knapek, M. (2017). Zaburzenia mowy a asymetria funkcjonalna mózgu w kontekście uczenia się – doniesienia z badań. Neurolingwistyka Praktyczna, 3, 47–66. https://doi.org/10.24917/24505072.3.4

Korendo, M. (2010). Zaburzenia lewopółkulowe u dzieci z zespołem Aspergera. W: M. Michalik i A. Siudak (red.), Zagadnienia mowy i myślenia (s. 95–104). Collegium Columbinum.

Korendo, M. (2024). Dymensjonalne podejście w diagnozie dysleksji. Poradnik Językowy, 2, 26–34. https://doi.org/10.33896/PorJ.2024.2.3

Króliczak, G., Buchwald, M., Potok, W. i Przybylski, Ł. (2018). Ręczność, praksja i język: nowe spojrzenie na delikatną triadę. Polskie Forum Psychologiczne, 23(1). https://doi.org/10.14656/PFP20180102

Kwieciński Z. i Śliwerski B. (red.). (2019). Pedagogika. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Mikler-Chwastek, A. (2017). Wychowanie i wspieranie rozwoju małych dzieci w domu, żłobku i przedszkolu. Difin SA.

Paczkowska, A., Szmalec, J. i Zielonka, D. (2014). Wykrywanie problemów związanych z nieustaloną lateralizacją i możliwości im przeciwdziałania dla prawidłowego rozwoju dziecka. Hygeia Public Health, 49/3, 531–535.

Parma, V., Brasselet, R., Zoia, S., Bulgheroni, M., i Castiello, U. (2017). The origin of human handedness and its role in pre-birth motor control. Scientific Reports, 7, 16804. https://doi.org/10.1038/s41598-017-16827-y

Piotrowska-Madej, K. i Żychowicz, A. (2017). Smart Hand Model. Diagnoza i terapia ręki u dzieci. Wydawnictwo Harmonia.

Spionek-Pelc, H. (1965). Zaburzenia psychoruchowego rozwoju dziecka. Zagadnienia wybrane. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Szeląg, E. i Szymaszek, A. (2006). Test do badania słuchu fonematycznego u dzieci i dorosłych. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Szymankiewicz, I. (2014). Lateralizacja i jej zaburzenia. https://www.zssjarocin.pl/publikacje-pliki/Lateralizacja-i-jej-zaburzenia.pdf

Tomasello, M. (2015). Historia naturalna ludzkiego myślenia (B. Kucharczyk i R. Ociepa, tłum.), Copernicus Center Press.

Waloszek, D. (2003). Edukacja przedszkolna. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (t. 1). Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Wieczorek, M. i Świerczek, R. (2012). Ocena zmian zlateralizowania ciała dzieci w młodszym wieku szkolnym (7-10 lat). Problemy Higieny i Epidemiologii, 93/2, 304–308.

Wigan, A.L. (1844). Duality of the mind. The Lancet, 43(1078), 154.

Wolski, P. i Tuchowska, J.A. (2016). Asymetria mózgu i lateralizacja w jąkaniu. Konteksty Pedagogiczne, 2(7), 47–64. https://doi.org/10.19265/kp.2016.2.7.117

Zazzo, R. (1974). Metody psychologicznego badania dziecka. 1 (M. Manicka i E. Lewicka, tłum.). Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.

Published
2025-12-15
How to Cite
Banasik, K. A. (2025). The Role of the Educational Institution in the Formation of Lateral Dominance in Children. Elementary Education in Theory and Practice, 20(4(79), 157-171. https://doi.org/10.35765/eetp.2025.2079.09