Assessment in Higher Education from the Perspective of Future Teachers – Recognition of the Current Approach and Preferred Changes

Keywords: formative assessment, summative assessment, assessment for learning, characteristics of assessment, academic education, future teachers

Abstract

The article presents the results of a study on assessment in higher education from the perspective of future teachers. The analysis was conducted in two fundamental dimensions: current practices related to assessment and the vision of assessment proposed by the respondents. A Card-Sorting Technique based on the structure of seven-element puzzles was employed, representing selected features distinguishing summative from formative assessment. These features include: the relationship between assessment and the educational process, the purpose of assessment, the role of students in evaluating their progress, instructors’ approach to students’ errors and failures, the provision of feedback, the frequency and continuity of assessment, and its long-term outcomes. The systems arranged by the students enabled the identification of both experienced and preferred components of the process, as well as the assessment of their relative significance. The results revealed the dominance of summative assessment, primarily focused on identifying errors, which respondents also recognized as the foundation of the current assessment model. Simultaneously, they advocated for the inclusion of formative assessment elements, emphasizing its long-term benefits, such as the development of competencies necessary for future educational and professional endeavors. This underscores the growing need to adapt assessment mechanisms to meet the expectations of prospective teachers already at the stage of their education process.

References

Biesta, G.J.J. (2010). Good education in an age of measurement: Ethics, politics, democracy. Paradigm Publishers.

Black, P. i Wiliam, D. (1998). Assessment and classroom learning. Assessment in Education: Principles, Policy and Practice, 5(1), 52-62. https://doi.org/10.1080/0969595980050102

Dix, P. (2014). Jak oceniać postępy uczniów. Wskazówki dla nauczycieli (A. Sawicka-Chrapkowicz, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Dweck, C.S. (2013). Nowa psychologia sukcesu (A. Czajkowska, tłum.). Wydawnictwo MUZA.

Earl, L.M. i Katz, S. (2006). Rethinking classroom assessment with purpose in mind: Assessment for learning, assessment as learning, assessment of learning. Manitoba Education, Citizenship and Youth. https://www.edu.gov.mb.ca/k12/assess/wncp/full_doc.pdf

Filipiak, E. (2020). Społeczne podstawy poznania i rozwoju – konstruktywizm społeczno-kulturowy Lwa S. Wygotskiego. Nowe odczytania, rekonstrukcje, tropy epistemologiczno-metodologiczne. Problemy Wczesnej Edukacji, 51(4), 21–31. https://doi.org/10.26881/pwe.2020.51.02

Hattie, J. (2015). Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się (Z. Janowska, tłum.). Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Kędracka-Feldman, E. i Stożek, E. (2014). Rubric wspiera ocenianie uczących się ludzi… i organizacji. W: B. Niemierko i M.K. Szmigel (red.), Diagnozy edukacyjne: Dorobek i nowe zadania. Materiały XX Krajowej Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej (s. 340–347). Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej.

Levin, B. (2008). How to change 5000 schools. Harvard Education Press.

Lobinger, K. i Brantner, C. (2020). Picture-sorting techniques. Card sorting and Q-sort as alternative and complementary approaches in visual social research. W: L. Pauwels i D. Mannay (red.), The Sage handbook of visual research methods. 2nd revised and expanded edition (s. 309–321). Sage.

Melosik, Z. (2019). Edukacja a stratyfikacja społeczna. W: Z. Kwieciński i B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki (s. 763–790). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Mościchowska, I. i Rogoś-Turek, B. (2015). Badania jako podstawa projektowania user experience. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Niesporek-Szamburska, B. (2019). Czemu służy ocenianie na uczelni – o celach i cechach oceniania z perspektywy studentów. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio N Educatio Nova, 4, 163–178. https://doi.org/10.17951/en.2019.4.163-178

Pintal, D. (2015). Wspieramy uczniów w uczeniu się. Podniesienie efektywności nauczania i uczenia się oraz doskonalenie organizacji procesu lekcyjnego przez zastosowanie oceniania kształtującego. W: G. Mazurkiewicz (red.), Ucząca się szkoła. Od rozwoju jednostek do rozwoju wspólnoty (s. 169–179). Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Pintal, D. (2022). Ocenianie kształtujące. Od koncepcji do praktycznej realizacji w klasie zróżnicowanej. Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Sajdak, A. (2013). Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Szyling, G. (2024). Ocenianie szkolne w granicach i na pograniczach paradygmatów. W: D. Klus-Stańska (red.), Dydaktyka i jej paradygmaty. Różnorodne światy szkoły (s. 213–288). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Taras, M. (2002). Using assessment for learning and learning from assessment. Assessment & Evaluation in Higher Education, 27(6), 501–510. https://doi.org/10.1080/0260293022000020273

Wiggins, G. i McTighe, J. (2005). Understanding by design. Association for Supervision and Curriculum Development.

Wojciechowska, J. (2024). Zmieniające się potrzeby studentów a ocenianie efektów uczenia się. Wybrane aspekty perspektywy psychologicznej. W: B. Niemierko i M.K. Szmigel (red.), Diagnozowanie potrzeb edukacyjnych uczniów, studentów i nauczycieli: XXX Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej (s. 237–248). Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej.

Wojciszke, B. (2011). Psychologia społeczna. Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Published
2025-12-15
How to Cite
Mińkowska, E. (2025). Assessment in Higher Education from the Perspective of Future Teachers – Recognition of the Current Approach and Preferred Changes. Elementary Education in Theory and Practice, 20(4(79), 105-121. https://doi.org/10.35765/eetp.2025.2079.06