Critical Reflexivity of Preschool and Early School Teachers – in the Light of Ambitious Patterns and Disappointing Realities
Abstract
The aim of researches was to determine critical reflection correlates for 237 pre-school and early school teachers. Theoretical bases constituted author’s constructive criticism conception, models by D. Schön and H. Giroux, and researches of social psychologists. There were applied Critical Competencies Questionnaire and Scales: Need for Closure Scale and Dogmatism.
Results didn’t confirm some expectations as they indicated the lowest teachers competencies for reflectiveness, criticality and insight in comparison with distinguished groups. Teachers presented low critical constructiveness and high awareness of fallibility. There were identified positive correlations between critical reflectiveness and openness, liberalism, self-improvement and negative – with some dimensions of cognitive rigidity. Results may be commented with context of deterioration of teachers professional preparation with emerging deficits of under-evaluation and cognitive rigidity, low curiosity and tendency for criticism. In the light of obtained results, the possibility to realize the patterns of “reflective practitioner” or “transformative intellectualist” by teachers, should be questioned.
References
Brookfield, S.D. (1995). Becoming a critically reflective teacher. John Willey & Sons.
Bubnys, R. (2019). A journey of self-reflection in students’ perception of practice and roles in the profession. Sustainability, 11(1), 194. https://doi.org/10.3390/su11010194
Czaja-Chudyba, (2013). Myślenie krytyczne w kontekstach edukacji wczesnoszkolnej – uwarunkowania nieobecności. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Czaja-Chudyba, I. (2023). Psychologiczne aspekty rozpoznawania zdolności do bycia krytycznym – dylematy ontologiczne i metodologiczne. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 625(10), 4–20. https://doi.org/10.5604/01.3001.0054.3027
Czaja-Chudyba, I. i Kowalska, M. (2023). Dyspozycje krytyczne wobec niepewności zdarzeń – aspiracje, dążenia i plany przyszłych nauczycielek. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J. Paedagogia-Psychologia. 36(40), 19–35. https://doi.org/10.17951/j.2023.36.4.19-35
Czerepaniak-Walczak, M. (2006). Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytycznej człowieka. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Chrost, M. (2017). Refleksyjność w wychowaniu. Proces poznawania siebie. Studia Paedagogica Ignatiana, 20(2), 131–144. https://doi.org/10.12775/SPI.2017.2.006
Colomer, J., Serra, T., Cañabate, D. i Bubnys, R. (2020). Reflective learning in higher education: Active methodologies for transformative practices. Sustainability, 12(9), 3827. https://doi.org/10.3390/su12093827
Dewey, J. (1988). Jak myślimy? (Z. Bastgenówna, tłum.). Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Dróżka, W. (2017). Refleksyjność jako postawa wobec zmiany – na kanwie autobiografii, pamiętników, wypowiedzi osobistych nauczycieli z ostatniego ćwierćwiecza. W: I. Paszenda (red.), Codzienność jako wyzwanie edukacyjne. T. 2: Refleksyjność w codzienności edukacyjnej (s. 145–162). Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.
Ennis, R.H. (2003). Critical thinking assessment. W: D. Fasco (red.), Critical thinking and reasoning: Current research, theory, and practice (s. 298–322). Hampton Press.
Facione, P.A. (1990). The California critical thinking skills test. The California Academic Press.
Fullana, J., Pallisera, M., Colomer, J., Peña, R.F. i Pérez-Burriel, M. (2014). Reflective learning in higher education: a qualitative study on students’ perceptions, Studies in Higher Education, 41(6), 1008–1022. https://doi.org/10.1080/03075079.2014.950563
Fundacja Stocznia (2024). Raport z konsultacji społecznych dotyczących profilu absolwenta i absolwentki etapu przedszkola i szkoły podstawowej. Instytut Badań Edukacyjnych.
Georgiadi, M. i Papazafiri, M. (2025). Preparing future special education teachers: Emphasis on reflection as an inclusive practice. Trends in Higher Educaction, 4(1), 8. https://doi.org/10.3390/higheredu4010008
Giroux, H.A. (1988). Teachers as intellectuals: Toward a critical pedagogy of learning. Bergin & Garvey Publishers.
Gołębniak, B. D. (1998). Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza – biegłość – refleksyjność. Wydawnictwo Edytor.
Hatton, N. i Smith, D. (1995). Reflection in teacher education: Towards definition and implementation. Teaching and Teacher Education, 11(1), 33–49.
Kincheloe, J. (2000). Making critical thinking critical. W: D. Weil i H. K. Anderson (red.), Perspectives in critical thinking: Essays by teachers in theory and practice (s. 23–40). Peter Lang.
Klus-Stańska, D. (2006). Doświadczenia pedagogiczne nauczycieli jako źródło ich niezdolności do refleksji nad własną aktywnością zawodową. W: J. Michalski (red.), Sapientia et adiumentum. W trosce o rozwój innych (s. 155–176). Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Kossowska, M. (2005). Umysł niezmienny... Poznawcze mechanizmy sztywności. Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kruglanski, A. (2016). The psychology of closed mindness. Psychology Press Hove.
Langer, E. (1993). Problemy uświadamiania. Konsekwencje refleksyjności i bezrefleksyjności. W: T. Matuszewski (red.), Poznanie. Afekt. Zachowanie (s. 137–179). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Lipman, M. (2021). Myślenie w edukacji (A. Łagodzka, tłum.). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Łukasik, J.M. (2018). Rozwój osobisty nauczyciela – nieobecna kategoria. Ruch Pedagogiczny, 2, 29–37.
McLaren, P. (1991). Rytualne wymiary oporu – błaznowanie i symboliczna inwersja. W: Z. Kwieciński (red.), Nieobecne dyskursy. Cz. 1. (s. 66–79). Uniwersytet Mikołaja Kopernika.
Mezirow, J. (1998). On critical reflection. Adult Education Quarterly, 48, 185–198.
Mizerek, H. (2021). Refleksja krytyczna w edukacji i pedagogice. Misja (nie)wykonalna? Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Nowak-Dziemianowicz, M. (2014). Oblicza edukacji. Między pozorami a refleksyjną zmianą. Dolnośląska Szkoła Wyższa.
Paul, R., Binker, A.J.A. i Weil, D. (1995). Critical thinking handbook: K-3rd grades. Foundation for Critical Thinking.
Perkowska-Klejman, A. (2019). Poszukiwanie refleksyjności w edukacji. Studium teoretyczno-empiryczne. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Pollard, A. (1998). Reflective teaching in the primary school: A handbook for the classroom. Cassell.
Polskie Towarzystwo Psychologiczne. (b.d.). Kodeks etyczny psychologa Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. https://psych.org.pl/dla-psychologow/kodeks-etyczny
Rokeach, M. (1960). The open and closed mind. Basic Books.
Schön, D.A. (1983). The reflective practitioner: How professionals think in action. Basic Books.
Șuteu, L., Cristea, M. i Ciascai, L. (2021). Reflective teaching and metacognition in Romanian teachers’ practice: A conceptual delimitation. W: I. Albulescu i N. Stan (red.), Education, reflection, development – ERD 2020. T. 104: European proceedings of social and behavioural sciences (s. 113–124). European Publisher. https://doi.org/10.15405/epsbs.2021.03.02.13
Wasilewska-Kamińska, E. (2016). Myślenie krytyczne jako cel kształcenia. Na przykładzie systemów edukacyjnych USA i Kanady. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Webster, D.M. i Kruglanski, A.W. (1994). Individual differences in need for cognitive closure. Journal of Personality and Social Psychology, 67(6), 1049–1062.
Copyright (c) 2025 Elementary Education in Theory and Practice

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search