Rozwijanie ekspresji językowej uczniów w edukacji elementarnej
Abstract
Artykuł jest przeglądem najnowszych metod stosowanych w edukacji elementarnej, rozwijąjące aktywność twórczą dziecka.References
Aktywność twórcza dzieci i młodzieży, (Red.) S. Popek, Warszawa 1988.
Dzionek E., Gmosińska M., Kształtowanie twórczych postaw dzieci pięcio-sześcioletnich, Kraków 2001.
Jąder M., Krok... w kierunku kreatywności. Zabawy i ćwiczenia, Kraków 2005.
Karbowniczek J., Komunikacja mówiona i pisana w edukacji elementarnej a założenia programowe, [w:] Kreatywność w edukacji elementarnej, (Red.) W. Szlufik, E. Piwowarska, Częstochowa 2005.
Karbowniczek J., Zmiany i tendencje w edukacji wczesnoszkolnej w świetle przeprowadzonych badań,
[w:] Edukacja wobec wyzwań i zadań współczesności i przyszłości. Teoria i praktyka pedagogiczna, (Red.) J. Szempruch, Rzeszów 2006.
Kida J., Kształcenie językowe i humanistyczne w świetle celów, założeń programowych i potrzeb społecznych, [w:] Edukacja wobec wyzwań i zadań współczesności i przyszłości. Strategie rozwoju, (Red.) J. Szempruch, Rzeszów 2006.
Magda-Adamowicz M., Swoistość twórczości dzieci – jej rozwój, formy i uwarunkowania, [w:] Twórczość dzieci
we wczesnej edukacji, (Red.) M. Magda-Adamowicz, Legnica 2005.
Ordon U., Kompetencje kreatywne w ocenie nauczycieli szkół podstawowych, [w:] Edukacja wobec wyzwań i zadań współczesności i przyszłości. Teoria i praktyka pedagogiczna, (Red.) J. Szempruch, Rzeszów 2006.
Skoczylas-Krotla E., Językowe wyróżniki twórczości werbalnej nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, [w:] Kreatywność w edukacji elementarnej, (Red.) W. Szlufik, E. Piwowarska, Częstochowa 2005.
Szempruch J., Nauczyciel w zmieniającej się szkole. Funkcjonowanie i rozwój zawodowy, Rzeszów 2001.
Szmidt K. J., Bonar J., Żywioły. Lekcje twórczości w nauczaniu zintegrowanym (program edukacyjny), Warszawa 1998.
Szmidt K. J., Lekcje twórczości w edukacji wczesnoszkolnej a postulaty psychodydaktyki kreatywności, [w:] Edukacja wczesnoszkolna w kontekście reformy systemu szkolnego, (Red.) E. Marek i R. Więckowski, Piotrków Trybunalski 2000.
Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000.
Copyright (c) 2016 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search