Literatura dla dzieci w edukacji regionalnej
Abstract
Artykuł stanowi próbę naszkicowania problematyki możliwości wykorzystania literatury dla najmłodszych (dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym) w edukacji regionalnej, a także zarysowania przyszłych obszarów badawczych. Autorka określa cele, w realizacji których mogą pomóc książki dla dzieci, przedstawia warunki, jakie powinna spełniać literatura, aby była skuteczna w procesie wychowawczym, poleca wybrane pozycje książkowe, spełniające wymienione kryteria. Kolejne części tekstu skupiają się na problematyce edukacji językowej, temacie wykorzystania podań, legend i baśni oraz książek w szczególny sposób traktujących miejsce akcji (jako jednego z „bohaterów”).
References
Budrewicz Z., W poszukiwaniu literatury regionalnej. Obrazki Orkana, „Polonistyka” 2005, nr 4.
Dymara B., Korzeniowska W., Ziemski F., Dziecko w świecie tradycji, Kraków 2002.
Edukacja regionalna, red. A. W. Brzezińska, A. Hulewska, J. Słomska, Warszawa 2006.
Edukacja regionalna w założeniach reformy oświatowej. Cele, treści i formy realizacji, oprac. A. Komorowska, P. Aniszewski, Siedlce 1999.
Kossakowska-Jarosz K., Edukacja regionalna w kształceniu polonistycznym, „Polonistyka” 2005, nr 4.
Kowalikowa J., Język a edukacja regionalna [w:] Edukacja regionalna na Podtatrzu. Ścieżki i manowce, red. A. Mlekodaj, Nowy Targ 2004.
Malczewska-Stus D., Polska mapa baśni – propozycja zajęć w bibliotece, „Guliwer” 2003, nr 2.
Matwijów B., Edukacja regionalna i międzykulturowa we współczesnych koncepcjach pedagogiki, [w:] Edukacja regionalna. Ziemia krakowska, Kraków 2005.
Pawelec L., Edukacja regionalna w przedszkolu i klasach młodszych szkoły podstawowej, Kielce 2006.
Skotnicka G., Literatura polska dla dzieci i młodzieży u progu nowego wieku, Gdańsk 2000.
Szałapak A., Legendy i tajemnice Krakowa w: Edukacja regionalna. Ziemia krakowska, Kraków 2005.
Zabawa K., „W góry! W góry, miły bracie!...” – książki dla dzieci o tematyce tatrzańskiej, „Guliwer” 2008, nr 4.
Zgama B., Kultura i literatura podtatrzańska obecna na lekcjach języka polskiego, czyli o ścieżce regionalnej [w:] Edukacja regionalna na Podtatrzu. Ścieżki i manowce, red. A. Mlekodaj, Nowy Targ 2004.
Copyright (c) 2010 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search