Wychowanie przez pracę i do pracy w przedszkolu – odkrywanie wartości pracy przez najmłodszych
Abstract
Wychowanie przez pracę stanowiło znaczącą dziedzinę wychowania i obecne było w historii myśli pedagogicznej. Jego efektywność była ceniona przez teoretyków i praktyków. Współcześnie konieczne jest prowadzenie wychowania przez pracę dla formowania cech charakteru dzieci, wszechstronnego rozwoju, różnych umiejętności praktycznego działania. Wychowanie to należy prowadzić już w przedszkolu, które ma możliwości wykorzystania wielu form dla uatrakcyjnienia tego procesu. Nauczyciele przedszkola są świadomi walorów pracy, wychowania przez pracę oraz czynników podnoszących jego efektywność.
References
Hoffman I., Efektywność stosowania form wychowania przez pracę w przedszkolu, maszynopis pracy magisterskiej, AJD w Częstochowie, Częstochowa 2010.
Jan Paweł II, Encyklika Laborem exercens, Katowice 1981.
Kotarbiński T., Traktat o dobrej robocie, Warszawa 1982.
Nowacki T., Praca i wychowanie, Warszawa 1980.
Nowacki T. W., Korabiowska-Nowacka K., Baraniak B., Nowy słownik pedagogiki pracy, Warszawa 1999.
Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2007.
Ossowska M., Socjologia moralności. Zarys zagadnień, Warszawa 2005.
Raczkowscy J. i B., Praca w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1990.
Swadkowski I., O kształceniu w dzieciach zamiłowania do pracy, Warszawa 1957.
Szawiel T., Etos, [w:] Encyklopedia socjologii, t. I, Warszawa 1998.
Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy, Bydgoszcz 2005.
Kardynał S. Wyszyński, Duch pracy ludzkiej, Warszawa 2001.
Copyright (c) 2017 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search