Wychowanie przez pracę i do pracy w przedszkolu – odkrywanie wartości pracy przez najmłodszych

  • Maria Królica Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie Instytut Edukacji Przedszkolnej i Szkolnej

Abstract

Wychowanie przez pracę stanowiło znaczącą dziedzinę wychowania i obecne było w historii myśli pedagogicznej. Jego efektywność była ceniona przez teoretyków i praktyków. Współcześnie konieczne jest prowadzenie wychowania przez pracę dla formowania cech charakteru dzieci, wszechstronnego rozwoju, różnych umiejętności praktycznego działania. Wychowanie to należy prowadzić już w przedszkolu, które ma możliwości wykorzystania wielu form dla uatrakcyjnienia tego procesu. Nauczyciele przedszkola są świadomi walorów pracy, wychowania przez pracę oraz czynników podnoszących jego efektywność.

References

Hoffman I., Efektywność stosowania form wychowania przez pracę w przedszkolu, maszynopis pracy magisterskiej, AJD w Częstochowie, Częstochowa 2010.

Jan Paweł II, Encyklika Laborem exercens, Katowice 1981.

Kotarbiński T., Traktat o dobrej robocie, Warszawa 1982.

Nowacki T., Praca i wychowanie, Warszawa 1980.

Nowacki T. W., Korabiowska-Nowacka K., Baraniak B., Nowy słownik pedagogiki pracy, Warszawa 1999.

Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2007.

Ossowska M., Socjologia moralności. Zarys zagadnień, Warszawa 2005.

Raczkowscy J. i B., Praca w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1990.

Swadkowski I., O kształceniu w dzieciach zamiłowania do pracy, Warszawa 1957.

Szawiel T., Etos, [w:] Encyklopedia socjologii, t. I, Warszawa 1998.

Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy, Bydgoszcz 2005.

Kardynał S. Wyszyński, Duch pracy ludzkiej, Warszawa 2001.

Published
2017-03-06
How to Cite
Królica, M. (2017). Wychowanie przez pracę i do pracy w przedszkolu – odkrywanie wartości pracy przez najmłodszych. Elementary Education in Theory and Practice, (17-18/3-4), 29-43. Retrieved from https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/764