Dziecko w świecie wartości

  • Zbigniew Marek Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum” w Krakowie

Abstract

Dlaczego wychowawcom potrzebna jest refleksja nad zasadnością działań wprowadzających dziecko w świat wartości? Istotą tej refleksji powinno być pytanie nie tyle o to, czy warto wprowadzać w świat wartości, lecz o jakich wartościach winno się mówić. Przez tak postawione pytanie zmierzamy do dowartościowania znaczenia działań wprowadzających dziecko w świat wartości niematerialnych. Pośród tych ostatnich szczególną wartością jest transcendentny Bóg. Kontakt ten otwiera przed dzieckiem perspektywy odnajdywania sensu
ludzkiego życia. Dodajmy jeszcze, że aby do tego mogło dochodzić niezbędne jest nie tyle rozwijanie zdolności poznawczych dziecka, co raczej stwarzanie mu możliwości życia w środowisku żyjącym takimi wartościami. Fakt ten winien
uświadamiać wychowawcom, niezależnie jakie zajmują przekonania światopoglądowe, ciążącą na nich odpowiedzialność za stwarzania dziecku warunków do rozwoju wrażliwości na wartości niematerialne.

References

Brezinka W., Wychowanie i pedagogika w dobie przemian kulturowych, Kraków 2008.

Marek Z. SJ, Wychować do wiary, Kraków 1996.

Walesa Cz., Rozwój religijności człowieka, t. I. Dziecko, Lublin 2005.

Słotwińska H., Religia i religijność, [w:] Leksykon pedagogiki religii, pr. zb. pod red. naukową C. Rogowskiego, Warszwa 2007.

Marek Z. SJ, Podstawy wychowania moralnego, WSFP „Ignatianum”, Kraków 2005.

Published
2017-03-06
How to Cite
Marek, Z. (2017). Dziecko w świecie wartości. Elementary Education in Theory and Practice, (17-18/3-4), 81-86. Retrieved from https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/771