The Axiological Potential of a Book And here at Home. Tales of Factory Children
Abstract
Through reading, a child learns the values that are important in one’s life. The primary environment in which value transfer takes place is the family. In it the child is influenced by their parents and what they think, what they believe, what they consider the most important, according to which rules they behave. The aim of the article is to show the axiological qualities transmitted by the books of Grażyna Bąkiewicz, especially here at home. These tales of factory children and the values associated with the family are significant: joy, free time together, common conversations. Thanks to them they build a family community. G. Bąkiewicz emphasizes the value of the family home. The presented textual expressions should shape in the minds of contemporary readers the conviction of the importance of spending time together that it is important for family members, rather than just existing side by side. For the unquestionable values that the reader finds within, the diligence, truthfulness and honesty of the book’s heroes must be recognized. They can be a pattern of behavior for both children and adults. In reading you can see the importance of attachment to a small homeland – the city of Lodz. The story of these factory children introduces a young reader into a world of values in a happy, full family. The book provides knowledge, approximates the moral and social norms of behavior, and shapes attitudes toward home and one’s own place.
References
Bąkiewicz G., A u nas w domu. Opowieści dzieci fabrykanta, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2016.
Dziewiecki M., Szczęśliwe małżeństwo i trwała rodzina, Wydawnictwo Sióstr Loretanek, Warszawa 2006.
http://wyd.-literatura.com.pl/seria-wydawnicza/a-t-historia [dostęp: 01.06.2017].
Jachimowska M., Więzi w rodzinie a wychowanie do uczestnictwa społecznego, [w:] Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, red. J. Piekarski, T. Pilch, W. Theiss, D. Urbaniak-Zając, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010.
Jan Paweł II, List do Rodzin, Edycja świętego Pawła, Częstochowa 2004.
Lulek B., Rodzina jako sfera pierwszych kontaktów dziecka ze sztuką, [w:] Literatura i inne sztuki w przestrzeni edukacyjnej dziecka, red. A. Ungeheuer-Gołąb, U. Kopeć, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2016.
Ługowska J., Rodzina a autorytety. Na przykładzie najnowszej prozy dla młodzieży, [w:] Rodzina w świecie współczesnym, red. M. Howorus-Czajka, K. Kaczor, A. Wierucka, Gdańsk 2011.
Mały leksykon pedagoga wczesnoszkolnego, red. J. Karbowniczek, Instytut Wydawniczy Erica, Warszawa 2014.
Olszewska B., Obraz rodziny w „Płomyczku” (1945‒1989), [w:] Rodzina w świecie współczesnym, red. M. Howorus-Czajka, K. Kaczor, A. Wierucka, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2011.
Półtawska W., By rodzina była Bogiem silna…, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2003.
Róg A., Orzechowska M., Wychowanie do wartości, „Edukacja i Dialog” 2004, nr 5.
Różańska A., Rodzina i kształtowanie wartości ekologicznych małego dziecka, [w:] Edukacja małego dziecka. Przemiany rodziny i jej funkcji, t. 7, red. E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, A. Minczanowska, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015.
Surma B., Edukacja międzykulturowa a wychowanie dla pokoju w koncepcji pedagogicznej Marii Montessori, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2010, nr 1‒2 (15‒16).
Tokarska U., Kultura pedagogiczna rodziców „Wychowawca” 2003, nr 11.
Vargova M., Wpływ wychowania rodzinnego na dziecko i jego wartości, [w:] Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna w obliczu aktualnych zmian oświatowych, red. A. Pękala, Wydawnictwo im. S. Podobińskiego AJD w Częstochowie, Częstochowa 2011.
Zabawa K., Aktywność artystyczna dziecięcych bohaterów w utworach literackich dla młodego odbiorcy, [w:] Literatura i inne sztuki w przestrzeni edukacyjnej dziecka, red. A. Ungeheuer-Gołąb, U. Kopeć, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2016.
Zabawa K., Literatura dla dzieci w edukacji regionalnej, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2010, nr 1‒2 (15‒16).
Zabawa K., Literatura dla dzieci w kontekstach edukacyjnych, Akademia Ignatianum w Krakowie, Wydawnictwo WAM, Kraków 2017.
Copyright (c) 2017 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search