Inquiry Based Science Education as a Strategy to Stimulate the Development of the Ability to Assess Data Usefulness of Pupils in Elementary Education

Keywords: highlighting important data, identifying missing data, elementary education pupil, development of thinking, inquiry based science education

Abstract

The aim of the conducted experimental research was to demonstrate the effectiveness of developing the ability to assess data usefulness among students in the first stage of education (considered as the dependent variable) under the influence of introducing inquiry-based learning as a method of working with children (considered as the independent variable). The research problem took the form of the question: to what extent (weak, moderate, strong) will teaching utilizing IBSE affect the level of ability to assess data usefulness among the pupils in elementary education? The following hypothesis was posed in the research: among students in the first stage of education subjected to teaching based on the IBSE methodology, there will be a significant increase in the ability to assess data usefulness, that is, detecting unnecessary data that is not required to solve a specific task and evaluating the data needed to solve it. The dependent variable was measured twice among 200 second-grade students from primary schools in the Świętokrzyskie Voivodeship who were enrolled in the project: “Child as a Researcher”. Quantitative analysis revealed a statistically significant moderate increase in the skill of assessing data usefulness among the surveyed pupils. Meanwhile, qualitative analysis showed that the basis for the increase in the skill of identifying important and missing data should be sought in the development of cognitive processes (attention, memory, thinking), in the development of effective action strategies, as well as in cultivating habits of self-control, self-correction, and reflection before making decisions.

References

Bernard, P., Białas, A., Broś, P., Ellermeijer, T., Kędzierska, E., Krzeczkowska, M., Maciejowska, I., Odrowąż, E. i Szostak, E. (2013). Podstawy metodologii IBSE. W: I. Maciejowska i E. Odrowąż (red.), Nauczanie przedmiotów przyrodniczych kształtujące postawy i umiejętności badawcze uczniów (t. 2, s. 9–17). Uniwersytet Jagielloński. https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/59909/bernard_bialas_bros_et-al_podstawy_metodologii_ibse_2012.pdf?sequence=1&isAllowed=

Bidziński, K. (red.). (2020a). Dziecko jako badacz. Nauczanie oparte na metodzie odkrywania przez dociekanie. Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.

Bidziński, K. (2020b). Opis przebiegu realizacji projektu Dziecko jako badacz. W: K. Bidziński (red.), Dziecko jako badacz. Nauczanie oparte na metodzie odkrywania przez dociekanie (s. 145–166). Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.

de Bono, E. (1995). Naucz się myśleć kreatywnie (M. Madaliński, tłum.). Prima.

Broś, P., Krzeczkowska, M., Kędzierska, E. i Ellermeijer, T. (2013). Umiejętności ucznia rozwijane podczas nauczania przez dociekanie/odkrywanie naukowe – podstawy teoretyczne. W: I. Maciejowska i E. Odrowąż (red.), Nauczanie przedmiotów przyrodniczych kształtujące postawy i umiejętności badawcze uczniów (t. 2, s. 21–32). Uniwersytet Jagielloński. https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/9987/bros_et-al_umiejetnosci_ucznia_rozwijane_podczas_nauczania_2013.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Bruner, J.S. (1978). Poza dostarczone informacje. Studia z psychologii poznawania (B. Mroziak, tłum.). Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Czuchnowski, R. i Paul, L. (2019). Nauczanie przez dociekanie naukowe w zapisach nowej podstawy programowej biologii dla liceum i technikum. Hejnał Oświatowy, 8/9, 16–18.

Davidson, J.E. i Sternberg, R.J. (1998). Smart problem solving: How metacognition hepls. W: D.J. Hacker i J. Dunlosky (red.), Metacognition in educational theory and practice (s. 47–68). Lawrence Erlbaum Associates.

Dewey, J. (1988). Jak myślimy? (Z. Bastgenówna, tłum.). Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Feuerstein, R. (1980). Instrumental enrichment: An intervention program for cognitive modifiability. University Park Press.

Fisher, R. (1999). Uczymy, jak myśleć (K. Kruszewski, tłum.). Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Giermakowska, A. i Ozga, A. (b.d.). Zestaw prób do badania umiejętności poznawczych dla uczniów klas drugich [narzędzie niepublikowane].

Harmon, M.G. i Morse, L.W. (1995). Strategies and knowledge in problem solving: Results and implication for education. Education, 115, 580–589.

Jankowska, H. (1992). Rozwój czynności poznawczych u dzieci. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Klus-Stańska, D. (2002). Konstruowanie wiedzy w szkole. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Klus-Stańska, D. i Kalinowska, A. (2004). Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów. Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Kozielecki, J. (1995). Myślenie i rozwiązywanie problemów. W: T. Tomaszewski, (red.), Psychologia ogólna (s. 91–155). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Lipman, M., Sharp, A., Oscanyan, F. (1980). Philosophy in the Classroom. Temple University Press.

Maciejowska, I. (2011). IBSE jako najbardziej modna strategia edukacyjna. W: M. Nędzyńska (red.), Dydaktyka chemii (i innych przedmiotów przyrodniczych) od czasów alchemii po komputery (s. 80–86). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej. https://uatacz.up.krakow.pl/~wwwchemia/pliki/book1.pdf#page=80

Michalak, R. (2004). Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej. Wydawnictwo Naukowe UAM.

Nawolska, B. i Rutka-Gliksman, N. (2019). Krytyczne myślenie (nie)dostępne uczniom edukacji wczesnoszkolnej? Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 580(5), 33–49. https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.3191

Nęcka, E. (1994). TRoP... Twórcze rozwiązywanie problemów. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B. i Wichary, S. (2020). Psychologia poznawcza. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Rocard, M., Csermely, P., Jorde, D., Lenzen, D., Walberg-Henriksson, H. i Hemmo,V. (2007). Science education NOW: A renewed pedagogy for the future Europe. European Commission. Directorate-General for Research Science, Economy and Society. https://www.eesc.europa.eu/sites/default/files/resources/docs/rapportrocardfinal.pdf

Rohrbaugh, C. i Shanteau, J. (1999), Contex, process, and experience. W: F.T. Durso (red.), Handbook of applied cognition (s. 115–139). Wiley.

Sokołowska, D. (2020a). Charakterystyka cyklu kształcenia metodą odkrywania przez dociekanie. W: K. Bidziński (red.), Dziecko jako badacz. Nauczanie oparte na metodzie odkrywania przez dociekanie (s. 109–128). Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.

Sokołowska, D. (2020b). Implementacja metody odkrywania przez dociekanie w praktykę szkolną. W: K. Bidziński (red.), Dziecko jako badacz. Nauczanie oparte na metodzie odkrywania przez dociekanie (s. 129–142). Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.

Published
2024-12-24
How to Cite
Ozga, A. (2024). Inquiry Based Science Education as a Strategy to Stimulate the Development of the Ability to Assess Data Usefulness of Pupils in Elementary Education. Elementary Education in Theory and Practice, 19(4(75), 71-85. https://doi.org/10.35765/eetp.2024.1975.05