Inquiry Based Science Education as a Strategy to Stimulate the Development of the Ability to Assess Data Usefulness of Pupils in Elementary Education
Abstract
The aim of the conducted experimental research was to demonstrate the effectiveness of developing the ability to assess data usefulness among students in the first stage of education (considered as the dependent variable) under the influence of introducing inquiry-based learning as a method of working with children (considered as the independent variable). The research problem took the form of the question: to what extent (weak, moderate, strong) will teaching utilizing IBSE affect the level of ability to assess data usefulness among the pupils in elementary education? The following hypothesis was posed in the research: among students in the first stage of education subjected to teaching based on the IBSE methodology, there will be a significant increase in the ability to assess data usefulness, that is, detecting unnecessary data that is not required to solve a specific task and evaluating the data needed to solve it. The dependent variable was measured twice among 200 second-grade students from primary schools in the Świętokrzyskie Voivodeship who were enrolled in the project: “Child as a Researcher”. Quantitative analysis revealed a statistically significant moderate increase in the skill of assessing data usefulness among the surveyed pupils. Meanwhile, qualitative analysis showed that the basis for the increase in the skill of identifying important and missing data should be sought in the development of cognitive processes (attention, memory, thinking), in the development of effective action strategies, as well as in cultivating habits of self-control, self-correction, and reflection before making decisions.
References
Bernard, P., Białas, A., Broś, P., Ellermeijer, T., Kędzierska, E., Krzeczkowska, M., Maciejowska, I., Odrowąż, E. i Szostak, E. (2013). Podstawy metodologii IBSE. W: I. Maciejowska i E. Odrowąż (red.), Nauczanie przedmiotów przyrodniczych kształtujące postawy i umiejętności badawcze uczniów (t. 2, s. 9–17). Uniwersytet Jagielloński. https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/59909/bernard_bialas_bros_et-al_podstawy_metodologii_ibse_2012.pdf?sequence=1&isAllowed=
Bidziński, K. (red.). (2020a). Dziecko jako badacz. Nauczanie oparte na metodzie odkrywania przez dociekanie. Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.
Bidziński, K. (2020b). Opis przebiegu realizacji projektu Dziecko jako badacz. W: K. Bidziński (red.), Dziecko jako badacz. Nauczanie oparte na metodzie odkrywania przez dociekanie (s. 145–166). Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.
de Bono, E. (1995). Naucz się myśleć kreatywnie (M. Madaliński, tłum.). Prima.
Broś, P., Krzeczkowska, M., Kędzierska, E. i Ellermeijer, T. (2013). Umiejętności ucznia rozwijane podczas nauczania przez dociekanie/odkrywanie naukowe – podstawy teoretyczne. W: I. Maciejowska i E. Odrowąż (red.), Nauczanie przedmiotów przyrodniczych kształtujące postawy i umiejętności badawcze uczniów (t. 2, s. 21–32). Uniwersytet Jagielloński. https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/9987/bros_et-al_umiejetnosci_ucznia_rozwijane_podczas_nauczania_2013.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Bruner, J.S. (1978). Poza dostarczone informacje. Studia z psychologii poznawania (B. Mroziak, tłum.). Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Czuchnowski, R. i Paul, L. (2019). Nauczanie przez dociekanie naukowe w zapisach nowej podstawy programowej biologii dla liceum i technikum. Hejnał Oświatowy, 8/9, 16–18.
Davidson, J.E. i Sternberg, R.J. (1998). Smart problem solving: How metacognition hepls. W: D.J. Hacker i J. Dunlosky (red.), Metacognition in educational theory and practice (s. 47–68). Lawrence Erlbaum Associates.
Dewey, J. (1988). Jak myślimy? (Z. Bastgenówna, tłum.). Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Feuerstein, R. (1980). Instrumental enrichment: An intervention program for cognitive modifiability. University Park Press.
Fisher, R. (1999). Uczymy, jak myśleć (K. Kruszewski, tłum.). Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Giermakowska, A. i Ozga, A. (b.d.). Zestaw prób do badania umiejętności poznawczych dla uczniów klas drugich [narzędzie niepublikowane].
Harmon, M.G. i Morse, L.W. (1995). Strategies and knowledge in problem solving: Results and implication for education. Education, 115, 580–589.
Jankowska, H. (1992). Rozwój czynności poznawczych u dzieci. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Klus-Stańska, D. (2002). Konstruowanie wiedzy w szkole. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Klus-Stańska, D. i Kalinowska, A. (2004). Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów. Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Kozielecki, J. (1995). Myślenie i rozwiązywanie problemów. W: T. Tomaszewski, (red.), Psychologia ogólna (s. 91–155). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Lipman, M., Sharp, A., Oscanyan, F. (1980). Philosophy in the Classroom. Temple University Press.
Maciejowska, I. (2011). IBSE jako najbardziej modna strategia edukacyjna. W: M. Nędzyńska (red.), Dydaktyka chemii (i innych przedmiotów przyrodniczych) od czasów alchemii po komputery (s. 80–86). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej. https://uatacz.up.krakow.pl/~wwwchemia/pliki/book1.pdf#page=80
Michalak, R. (2004). Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej. Wydawnictwo Naukowe UAM.
Nawolska, B. i Rutka-Gliksman, N. (2019). Krytyczne myślenie (nie)dostępne uczniom edukacji wczesnoszkolnej? Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 580(5), 33–49. https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.3191
Nęcka, E. (1994). TRoP... Twórcze rozwiązywanie problemów. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B. i Wichary, S. (2020). Psychologia poznawcza. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Rocard, M., Csermely, P., Jorde, D., Lenzen, D., Walberg-Henriksson, H. i Hemmo,V. (2007). Science education NOW: A renewed pedagogy for the future Europe. European Commission. Directorate-General for Research Science, Economy and Society. https://www.eesc.europa.eu/sites/default/files/resources/docs/rapportrocardfinal.pdf
Rohrbaugh, C. i Shanteau, J. (1999), Contex, process, and experience. W: F.T. Durso (red.), Handbook of applied cognition (s. 115–139). Wiley.
Sokołowska, D. (2020a). Charakterystyka cyklu kształcenia metodą odkrywania przez dociekanie. W: K. Bidziński (red.), Dziecko jako badacz. Nauczanie oparte na metodzie odkrywania przez dociekanie (s. 109–128). Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.
Sokołowska, D. (2020b). Implementacja metody odkrywania przez dociekanie w praktykę szkolną. W: K. Bidziński (red.), Dziecko jako badacz. Nauczanie oparte na metodzie odkrywania przez dociekanie (s. 129–142). Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.
Copyright (c) 2024 Elementary Education in Theory and Practice

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search