Intercultural dialogue and meaning of life as a stable value nowadays
Abstrakt
The article emphasizes the fact that intercultural dialogue influences education. Europe faces this process nowadays and that has an impact on the notion of meaning of life. The article attempts to point out that the notion of meaning of life is a topical, stable problem also in the period of globalization and cultural clash. Although values have been changing throughout human history, meaning of human life is independent of these changes because it is connected to a unique and unrepeatable situation in which an individual is positioned.
Bibliografia
Bakalář, E. Psychohry. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 1989. 292 s. ISBN 80-204-0079-6.
Démuth, A. Homo – anima cognoscens. Bratislava: IRIS, 2003, 201 s. ISBN 80-89018-49-1.
Frankl, V. E. Ärztliche Seelsorge. Grundlagen der Logotherapie und Existenzanalyse. Ungekürz. Aus. Wien: Fischer Taschenbuch Verlag GmbH, 1985. 268 s. 1480-ISBN-3-596-42157-8. (Čes. vyd.: Lékařská péče o duši. Základy logoterapie a existenciálni analýzy. Přel. V. Jochman. [2. vyd.] Brno: Cesta, 1994. 237 s. ISBN 80-85319-39-X.)
Frankl, V. E. Der Mensch vor der Frage nach dem Sinn. Eine Auswahl aus dem Gesamtwerk. München Zürich: R. Piper & Co. Verlag, 1979. 311 s. ISBN 3-492-02492-0.
Frankl, V. E. Der unbewußte Gott. Psychoterapie und Religion. 7. Aufl. München: Deutscher Taschenbuch Verlag GmbH & Co., 1988. 130 s. ISBN 3-466-20302-3.
Frankl, V. E. Der Wille zum Sinn. Ausgewählte Vorträge über Logotherapie. Mit einem Beitrag von Elisabeth S. Lukas. Bern-Stuttgart-Wien: Verlag Hans Huber, 1972. 294 s. ISBN 3-456-30526-5.
(Čes. vyd.: Vůle ke smyslu. Vybrané přednášky o logoterapii. S příspěvkem Elisabeth S. Lukasové. Přel. V. Jochman. Brno: Cesta, 1994. 212 s. ISBN 80-85139-29-2.)
Frankl, V. E. Psychotherapie für den Laien. Rundfunkvorträge über Seelenheilkunde. 2. Aufl. Freiburg im Breisgau: Herder, 1971. 185 s. Herderbücherei. Bd. 387. (Čes. vyd.: Psychoterapie pro laiky. Přel. V. Smékal. Brno: Cesta, 1998. 158 s. ISBN 80-85319-80-2.)
Gillessen, G. a kol. Europa fordert die Christen. Zur Problematik von Nation und Konfession. Regensburg: Pustet, 1993. 154 s. ISBN 3-7917-1329-9.
Hlavatý, P. Smysl dneška - přemítání s Viktorem Franklem. Recenze na Viktor E. Frankl: Vůle ke smyslu. Prostor, 1994, roč. 8, č. 29, s. 171–173 [173]
Kudláčová, B. Mladý človek a jeho hľadanie zmyslu života. In: Vychovávateľ, 1999, roč. 42, č. 5–6, s. 19–22.
Mistrík, E. A Kol. Kultúra a multikultúrna výchova. Bratislava: Iris, 1999. 347 s. ISBN 80-88778-81-6.
POSPÍŠIL, J. Filosofické a teologické aspekty problematiky náboženské svobody. [online] Paidagogos : časopis pro pedagogiku a související vědy, 2001, roč. 1, č. 6. [akt. 11. 5. 2001], [cit. 31.10. 2006]. ISSN 1213-3809. On the internet: <http://old.paidagogos.net>.
Porubjak, M. Xenofón a jeho obraz Sokrata. In: Xenofón: Hostina, Sokratova obhajoba. Prel. A. Kalaš. Bratislava: Kalligram, 2006, s. 11-29. ISBN 80-7149-890-4
Průcha, J. Multikulurní výchova. Teorie – prax – výskum. Praha: ISV, 2001. 211 s. ISBN 80-85866-72-2.
Slavkovský, A. Ako žiť s alternatívami? Filozofický prístup. In: Alternatívy v myslení, vo vede a v náboženstve. Ústav pre vzťahy štátu a cirkví, Bratislava 2001, s. 27-39 ISBN 80-968559-4-8
Šarníková, G. Etika aristotelizmu a tomizmu w práci J. Woronieckého alebo Budú cnosti v budúcnosti? In: Dudinský, V., Lačný, M. Medzi modernou a postmodernou II. Partikularita a univerzalita človeka a spoločnosti. Prešov, Prešovská univerzita 2006, s. 227-234. ISBN 80-89215-05-X.
Copyright (c) 2017 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: