Call for Papers: EETP Vol. 20. No 4(79) 2025. Refleksyjny nauczyciel - o kompetencjach pedagogów przedszkolnych i wczesnoszkolnych
Przegląd współczesnej literatury pedeutologicznej pozwala zauważyć trzy jakościowo różne sposoby myślenia o nauczycielu. Nauczyciel „adaptacyjny technik" pracuje według sprawdzonych, powtarzalnych wzorców, postrzegając siebie jako przekaziciela wiedzy. Nauczyciel „refleksyjny praktyk” poddaje krytycznej refleksji zarówno swój warsztat pracy, jak też strukturę swoich przekonań, przyjmowane założenia i osiągane rezultaty. Nauczyciel „transformatywny intelektualista” jest zaangażowany społecznie i myślący, otwarty na innowacje, świadomie kształtujący mądrość swoich uczniów, samodzielny i krytyczny wobec gotowych wzorców i schematów postępowania. W jakim stopniu wymienione modele funkcjonowania dotyczą nauczycieli przedszkolnych i wczesnoszkolnych? Zapraszamy badaczy i praktyków do podjęcia refleksji na temat kompetencji, jakich potrzebuje współczesny nauczyciel małego dziecka? Jakie założenia epistemologiczne, ontologiczne i aksjologiczne przyjmują nauczyciele w swojej pracy? W jaki sposób kontekst społeczny/ klimat instytucji/ kultura umysłowa szkoły zmieniają oczekiwania wobec zawodu nauczyciela?