W poszukiwaniu efektywnej metody nauki języka obcego dzieci w wieku wczesnoszkolnym – idea integracji zajęć językowych z edukacją artystyczną
Abstrakt
Celem artykułu jest ukazanie korzyści, jakie płyną z połączenia zajęć językowych z zajęciami artystycznymi na wczesnym etapie edukacji językowej uczniów. Tekst stanowi analizę literatury przedmiotu, które pozwalają dostrzec potencjalnie wysoką wartość połączenia procesu glottodydaktycznego z edukacją artystyczną. Odwołując się do teorii neurobiologicznych, psychologicznych, konstruktywistycznych, a także teorii twórców edukacji artystycznej ukazane zostaje pełne spektrum argumentów, które podkreślają korzyści takiego połączenia. Przytaczane argumenty (dotyczące sfery emocjonalnej, wolicjonalnej, poznawczej) dostarczają głębokiego przekonania o zasadności oraz korzyściach płynących dla dziecka z włączania zajęć artystycznych w proces kształcenia językowego.
Bibliografia
Dobrołowicz B. (1995). Psychodydaktyka kreatywności, Warszawa: WSPS.
Dunn R., Dunn K. (1992). Teaching elementary student through their individual learning styles, Boston: Allyn and Bacon.
Erenc-Grygoruk G. (2013). Nauczanie języków obcych w edukacji wczesnoszkolnej, Kraków: Impuls.
Fisher R. (1999). Uczymy jak myśleć, Warszawa: WSiP.
Gałązka A. (2008). Motywacyjna rola dramy w glottodydaktyce, Kraków: Impuls.
Goleman D. (1996). Inteligencja emocjonalna, Poznań: Media Rodzina.
Gardner H. (2009). Inteligencje wielorakie. Nowe horyzonty w teorii i praktyce, Warszawa: Laurum.
Harmer J. (1991). The Practice of English Language Teaching, London: Longman Group UK Limited.
Jąder M. (2010). Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Kraków: Impuls.
Komorowska H. (2001). Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Kielar-Turska M. (1998). Mowa dziecka. Słowo i tekst, Kraków: Wydawnictwo UJ.
Komisja Europejska, Promowanie nauki języków obcych i różnorodności językowej, EUR-Lex http://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2009:119:0002:01:PL:HTML, [data dostępu: 12.08.2011].
Krzemińska W. (19930. Wyzwanie wielojęzyczności, czyli co nas czeka we wspólnej Europie, [w:] H. Maleńczyk (red.), Polska w Zjednoczonej Europie. Nauczanie języków obcych, Lublin: Wyd. UMCS.
Macintyre P.D., Gardner R.C. (1991). Language Anxiety: Its Relationship to Other Anxieties and to Processing in Native and Second Languages, „Language Learning”, nr 4 (41).
Maley A., Duff A. (1978). Drama techniques in language learning, Cambridge: Cambridge Uni-versity Press.
Mazur A. (2014). Edukacja artystyczna – zadanie do wykonania czy radość tworzenia, [w:] A. Mazur, R. Tarasiuk (red.), Interpretacje i inspiracje do edukacji artystycznej, Lublin: Wyd. UMCS.
Michalak R. (2011). Konstruktywizm i neurobiologia w edukacji dziecka. Od teorii do praktyki. [w:] red. J. Bonar, A. Buła (red.), Poznać, zrozumieć, doświadczyć. Teoretyczne podstawy praktycznego kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji, Kraków: Impuls.
Michalak R. (2013). Dziecko u progu edukacji przedmiotowej. Studium teoretyczno-empiryczne, Po-znań: WN UAM.
Nęcka E. (2005). Trening twórczości, Kraków: Impuls.
Oatley K., Jenkins J. (2003). Zrozumieć emocje, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Rura G. (2011). Kształcenie zintegrowane – rzeczywistość czy fikcja?, [w:] H. Siwek, M. Bereźnicka (red.), System integralny w edukacji dziecka, Warszawa: Wyd. WSP TWP.
Sufa B. (2011). Wspomaganie twórczej aktywności językowej uczniów w edukacji wczesnoszkolnej, [w:] I. Adamek, Z. Zbróg (red.), Wczesna edukacja dziecka wobec wyzwań współczesności, Kraków: Wyd. Libron.
Suświłło M. (2004). Inteligencje wielorakie w nowoczesnym kształceniu, Olsztyn: Wyd. UWM.
Szuman S. (1951). Ilustracje w książkach dla dzieci i młodzieży, Kraków: Wiedza-Zawód-Kultura.
Więckowski R. (1998). Pedagogika wczesnoszkolna, Warszawa: WSiP.
Wilczyńska W. (2008). Motywy wyboru języka obcego w szkole a unijny postulat rozwijania wieloję-zyczności, [w:] A. Michońska-Stadnik, Z. Wąsik (red.), Nowe spojrzenia na motywację w dydaktyce języków obcych, Wrocław: Wyd. Wyższej Szkoły Filologicznej.
Copyright (c) 2019 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: