In Search of an Effective Method of Learning a Foreign Language in Early School – the Idea of Integrating Language Classes with Art Education
Abstract
The objective of the article is presenting the advantages of combining language classes with art education at the early stage of students’ language education. The author analyses the books that make it possible to notice the possibly high value of linking the process of a foreign language acquisition with art education. Referring to neurobiological, psychological and constructivist theories, as well as to the theories of creators of art education, the author presents a full range of arguments that emphasize the advantages of such a connection. All the arguments (related to the emotional, volitional and cognitive sphere) confirm the fact that the inclusion of art classes into the process of language teaching is justified and useful for the child.
References
Dobrołowicz B. (1995). Psychodydaktyka kreatywności, Warszawa: WSPS.
Dunn R., Dunn K. (1992). Teaching elementary student through their individual learning styles, Boston: Allyn and Bacon.
Erenc-Grygoruk G. (2013). Nauczanie języków obcych w edukacji wczesnoszkolnej, Kraków: Impuls.
Fisher R. (1999). Uczymy jak myśleć, Warszawa: WSiP.
Gałązka A. (2008). Motywacyjna rola dramy w glottodydaktyce, Kraków: Impuls.
Goleman D. (1996). Inteligencja emocjonalna, Poznań: Media Rodzina.
Gardner H. (2009). Inteligencje wielorakie. Nowe horyzonty w teorii i praktyce, Warszawa: Laurum.
Harmer J. (1991). The Practice of English Language Teaching, London: Longman Group UK Limited.
Jąder M. (2010). Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Kraków: Impuls.
Komorowska H. (2001). Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Kielar-Turska M. (1998). Mowa dziecka. Słowo i tekst, Kraków: Wydawnictwo UJ.
Komisja Europejska, Promowanie nauki języków obcych i różnorodności językowej, EUR-Lex http://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2009:119:0002:01:PL:HTML, [data dostępu: 12.08.2011].
Krzemińska W. (19930. Wyzwanie wielojęzyczności, czyli co nas czeka we wspólnej Europie, [w:] H. Maleńczyk (red.), Polska w Zjednoczonej Europie. Nauczanie języków obcych, Lublin: Wyd. UMCS.
Macintyre P.D., Gardner R.C. (1991). Language Anxiety: Its Relationship to Other Anxieties and to Processing in Native and Second Languages, „Language Learning”, nr 4 (41).
Maley A., Duff A. (1978). Drama techniques in language learning, Cambridge: Cambridge Uni-versity Press.
Mazur A. (2014). Edukacja artystyczna – zadanie do wykonania czy radość tworzenia, [w:] A. Mazur, R. Tarasiuk (red.), Interpretacje i inspiracje do edukacji artystycznej, Lublin: Wyd. UMCS.
Michalak R. (2011). Konstruktywizm i neurobiologia w edukacji dziecka. Od teorii do praktyki. [w:] red. J. Bonar, A. Buła (red.), Poznać, zrozumieć, doświadczyć. Teoretyczne podstawy praktycznego kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji, Kraków: Impuls.
Michalak R. (2013). Dziecko u progu edukacji przedmiotowej. Studium teoretyczno-empiryczne, Po-znań: WN UAM.
Nęcka E. (2005). Trening twórczości, Kraków: Impuls.
Oatley K., Jenkins J. (2003). Zrozumieć emocje, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Rura G. (2011). Kształcenie zintegrowane – rzeczywistość czy fikcja?, [w:] H. Siwek, M. Bereźnicka (red.), System integralny w edukacji dziecka, Warszawa: Wyd. WSP TWP.
Sufa B. (2011). Wspomaganie twórczej aktywności językowej uczniów w edukacji wczesnoszkolnej, [w:] I. Adamek, Z. Zbróg (red.), Wczesna edukacja dziecka wobec wyzwań współczesności, Kraków: Wyd. Libron.
Suświłło M. (2004). Inteligencje wielorakie w nowoczesnym kształceniu, Olsztyn: Wyd. UWM.
Szuman S. (1951). Ilustracje w książkach dla dzieci i młodzieży, Kraków: Wiedza-Zawód-Kultura.
Więckowski R. (1998). Pedagogika wczesnoszkolna, Warszawa: WSiP.
Wilczyńska W. (2008). Motywy wyboru języka obcego w szkole a unijny postulat rozwijania wieloję-zyczności, [w:] A. Michońska-Stadnik, Z. Wąsik (red.), Nowe spojrzenia na motywację w dydaktyce języków obcych, Wrocław: Wyd. Wyższej Szkoły Filologicznej.
Copyright (c) 2019 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search