In Search of an Effective Method of Learning a Foreign Language in Early School – the Idea of Integrating Language Classes with Art Education

Keywords: teaching a foreign language to early school children, integration of language education with art classes, advantages of combining language learning with art education, motivation to learn a foreign language, the role of emotions in teaching a language

Abstract

The objective of the article is presenting the advantages of combining language classes with art education at the early stage of students’ language education. The author analyses the books that make it possible to notice the possibly high value of linking the process of a foreign language acquisition with art education. Referring to neurobiological, psychological and constructivist theories, as well as to the theories of creators of art education, the author presents a full range of arguments that emphasize the advantages of such a connection. All the arguments (related to the emotional, volitional and cognitive sphere) confirm the fact that the inclusion of art classes into the process of language teaching is justified and useful for the child.

Author Biography

Aleksandra Sieczych-Kukawska, Uniwersytet Łódzki Wydział Nauk o Wychowaniu Katedra Edukacji Artystycznej i Pedagogiki Twórczości

Aleksandra Sieczych – Kukawska – adiunkt w Katedrze Edukacji Artystycznej i Pedagogiki Twórczości Uniwersytetu Łódzkiego. Absolwentka pedagogiki w zakresie pedagogiki wieku dziecięcego oraz  kulturoznawstwa w zakresie filmoznawstwa i wiedzy o mediach (Uniwersytet Łódzki). Absolwentka studiów filologicznych w specjalności filologii angielskiej (Uniwersytet Wrocławski). Zainteresowania naukowe oscylują wokół edukacji artystycznej, szczególnie bliskie jest autorce zagadnienie współczesnej edukacji muzealnej oraz włączania różnych obszarów sztuki w dziecięce doświadczenia. Innym obszarem badawczym jest nauczanie języków obcych najmłodszych z wykorzystaniem niestandardowych metod.

References

Dobrołowicz B. (1995). Psychodydaktyka kreatywności, Warszawa: WSPS.

Dunn R., Dunn K. (1992). Teaching elementary student through their individual learning styles, Boston: Allyn and Bacon.

Erenc-Grygoruk G. (2013). Nauczanie języków obcych w edukacji wczesnoszkolnej, Kraków: Impuls.

Fisher R. (1999). Uczymy jak myśleć, Warszawa: WSiP.

Gałązka A. (2008). Motywacyjna rola dramy w glottodydaktyce, Kraków: Impuls.

Goleman D. (1996). Inteligencja emocjonalna, Poznań: Media Rodzina.

Gardner H. (2009). Inteligencje wielorakie. Nowe horyzonty w teorii i praktyce, Warszawa: Laurum.

Harmer J. (1991). The Practice of English Language Teaching, London: Longman Group UK Limited.

Jąder M. (2010). Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Kraków: Impuls.

Komorowska H. (2001). Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

Kielar-Turska M. (1998). Mowa dziecka. Słowo i tekst, Kraków: Wydawnictwo UJ.

Komisja Europejska, Promowanie nauki języków obcych i różnorodności językowej, EUR-Lex http://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2009:119:0002:01:PL:HTML, [data dostępu: 12.08.2011].

Krzemińska W. (19930. Wyzwanie wielojęzyczności, czyli co nas czeka we wspólnej Europie, [w:] H. Maleńczyk (red.), Polska w Zjednoczonej Europie. Nauczanie języków obcych, Lublin: Wyd. UMCS.

Macintyre P.D., Gardner R.C. (1991). Language Anxiety: Its Relationship to Other Anxieties and to Processing in Native and Second Languages, „Language Learning”, nr 4 (41).

Maley A., Duff A. (1978). Drama techniques in language learning, Cambridge: Cambridge Uni-versity Press.

Mazur A. (2014). Edukacja artystyczna – zadanie do wykonania czy radość tworzenia, [w:] A. Mazur, R. Tarasiuk (red.), Interpretacje i inspiracje do edukacji artystycznej, Lublin: Wyd. UMCS.

Michalak R. (2011). Konstruktywizm i neurobiologia w edukacji dziecka. Od teorii do praktyki. [w:] red. J. Bonar, A. Buła (red.), Poznać, zrozumieć, doświadczyć. Teoretyczne podstawy praktycznego kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji, Kraków: Impuls.

Michalak R. (2013). Dziecko u progu edukacji przedmiotowej. Studium teoretyczno-empiryczne, Po-znań: WN UAM.

Nęcka E. (2005). Trening twórczości, Kraków: Impuls.

Oatley K., Jenkins J. (2003). Zrozumieć emocje, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Rura G. (2011). Kształcenie zintegrowane – rzeczywistość czy fikcja?, [w:] H. ­Siwek, M. Bereźnicka (red.), System integralny w edukacji dziecka, Warszawa: Wyd. WSP TWP.

Sufa B. (2011). Wspomaganie twórczej aktywności językowej uczniów w edukacji wczesnoszkolnej, [w:] I. Adamek, Z. Zbróg (red.), Wczesna edukacja dziecka wobec wyzwań współczesności, Kraków: Wyd. Libron.

Suświłło M. (2004). Inteligencje wielorakie w nowoczesnym kształceniu, Olsztyn: Wyd. UWM.

Szuman S. (1951). Ilustracje w książkach dla dzieci i młodzieży, Kraków: Wiedza-Zawód-Kultura.

Więckowski R. (1998). Pedagogika wczesnoszkolna, Warszawa: WSiP.

Wilczyńska W. (2008). Motywy wyboru języka obcego w szkole a unijny postulat rozwijania wieloję-zyczności, [w:] A. Michońska-Stadnik, Z. Wąsik (red.), Nowe spojrzenia na motywację w dydaktyce języków obcych, Wrocław: Wyd. Wyższej Szkoły Filologicznej.

Published
2019-07-31
How to Cite
Sieczych-Kukawska, A. (2019). In Search of an Effective Method of Learning a Foreign Language in Early School – the Idea of Integrating Language Classes with Art Education. Elementary Education in Theory and Practice, 14(1(51), 97-108. https://doi.org/10.35765/eetp.2019.1451.07
Section
Teaching Foreing Languages to Children - Scientific articles