Anthropological Bases of Resilience: Narrative Self-Construction as a Protective Factor in Resilience
Abstrakt
Resilience as a construct is a relatively recent phenomenon that has now grown in importance, especially in new educational and pedagogical proposals that focus on prevention against possible risky behaviours. As a result, over the last few decades, approaches to resilience have undergone a transformation that goes far beyond this change in its conceptual conception.
In this paper, we bring together two aspects that are considered fundamental to understanding resilience as a human capacity, leaving aside how it may be applied. There is a clear need to base resilience on clearly anthropological aspects that, suggested by philosophical anthropology, can help us to see that this capacity is the fruit of human nature itself. It is at this point that anthropology joins narrative self-construction in the development of the internal logos. Those anthropological traits are undoubtedly those that can help us to understand how a person can make themselves through their own internal dialogue in clear interrelation with their environment. Based on this personal growth, they will be able to develop aspects of their own personality that will help them to overcome adverse situations and even, in very extreme cases, traumatic situations.
Bibliografia
Barrio J.M. (2010). Elementos de Antropologia Pedagógica, Madrid: Edit. Rialp.
Cuadrado J.A.G. (2003). Antropología filosófica. Una introducción a la filosofía del hombre, Navarra: Edit. Eunsa.
Cyrulnik B. (1999). Un merveilleux malheur, Paris: Odile Jacob.
Frank A. (1991). Diario, Barcelona: Debolsillo.
Frankl V. (2004). El hombre en busca de sentido, Barcelona: Herder Editorial.
Fuch E. (2010). Van unidas ética y resiliencia?, [in:] M. Manciaux (ed.), La resiliencia: resistir y rehacerse, Barcelona: Edit. Gedisa S. A.
Guénard T. (2010). Más fuerte que el odio, Barcelona: Edit. Gedisa S.A.
Manciaux M., Vanistendael S., Lecomte J., Cyrulnik B. (2010). La resiliencia: estado de la cuestión, [in:] M. Manciaux (ed.), La resiliencia: resistir y rehacerse, Barcelona: Edit. Gedisa S.A.
Vanistendael S. (2010). La resiliencia en lo cotidiano, [in:] M. Manciaux (ed.), La resiliencia: resistir y rehacerse, Barcelona: Edit. Gedisa S.A.
Verneaux R. (1975). Filosofía del Hombre, Barcelona: Edit. Herder.
Vilarroig J. (2014). El hombre, un ser que se pregunta, Madrid: CEU Ediciones
Copyright (c) 2019 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: