Antropologiczne podstawy odporności psychicznej: narracyjna autokonstrukcja jako czynnik ochronny w odporności psychicznej
Abstract
Odporność psychiczna jako konstrukt to stosunkowo nowe zjawisko, które obecnie zyskuje na znaczeniu – zwłaszcza w nowych edukacyjno-pedagogicznych koncepcjach skupiających się na zapobieganiu zachowaniom ryzykownym. Dlatego też, w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat, zmiana naszego podejścia do odporności psychicznej stała się o wiele głębsza niż zmiana zaledwie koncepcyjna. W niniejszym artykule omówimy dwa zagadnienia fundamentalne dla zrozumienia odporności psychicznej jako cechy bardzo ludzkiej, bez rozważania jej zastosowań. Istnieje wyraźna potrzeba odniesienia odporności psychicznej do aspektów typowo antropologicznych, które – jak sugeruje antropologia filozoficzna – mogą pomóc nam dostrzec, że ta cecha wynika z samej ludzkiej natury. Właśnie w tym momencie antropologia łączy się z narracyjną autokonstrukcją w rozwoju wewnętrznego logos. Takie antropologiczne cechy niewątpliwie ułatwiają nam zrozumienie tego, w jaki sposób osoba może siebie tworzyć poprzez własny dialog wewnętrzny skorelowany ze środowiskiem zewnętrznym. Na podstawie takiego rozwoju człowiek może tworzyć różne aspekty własnej osobowości, które pomagają stawić czoła trudnym, a nawet – w skrajnych przypadkach – traumatycznym sytuacjom.
References
Barrio J.M. (2010). Elementos de Antropologia Pedagógica, Madrid: Edit. Rialp.
Cuadrado J.A.G. (2003). Antropología filosófica. Una introducción a la filosofía del hombre, Navarra: Edit. Eunsa.
Cyrulnik B. (1999). Un merveilleux malheur, Paris: Odile Jacob.
Frank A. (1991). Diario, Barcelona: Debolsillo.
Frankl V. (2004). El hombre en busca de sentido, Barcelona: Herder Editorial.
Fuch E. (2010). Van unidas ética y resiliencia?, [in:] M. Manciaux (ed.), La resiliencia: resistir y rehacerse, Barcelona: Edit. Gedisa S. A.
Guénard T. (2010). Más fuerte que el odio, Barcelona: Edit. Gedisa S.A.
Manciaux M., Vanistendael S., Lecomte J., Cyrulnik B. (2010). La resiliencia: estado de la cuestión, [in:] M. Manciaux (ed.), La resiliencia: resistir y rehacerse, Barcelona: Edit. Gedisa S.A.
Vanistendael S. (2010). La resiliencia en lo cotidiano, [in:] M. Manciaux (ed.), La resiliencia: resistir y rehacerse, Barcelona: Edit. Gedisa S.A.
Verneaux R. (1975). Filosofía del Hombre, Barcelona: Edit. Herder.
Vilarroig J. (2014). El hombre, un ser que se pregunta, Madrid: CEU Ediciones
Copyright (c) 2019 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search