Przygotowanie nauczycieli do prowadzenia zajęć muzycznych w edukacji wczesnoszkolnej – raport z badań
Abstrakt
Teoretycy pedagogiki są zgodni w swoich poglądach na rolę dobrego przygotowania nauczycieli do wykonywania zawodu. By skutecznie mogli kształtować osobowość powierzonych im wychowanków, potrzebne są kompetencje i właściwe cechy osobowościowe. Dotyczy to nauczycieli wszystkich przedmiotów, a więc i uczących muzyki na różnych szczeblach kształcenia. Kształcenie muzyczne wychowanków wymaga od nauczycieli specyficznej wiedzy i umiejętności, ponieważ jest to łączenie poznania sztuki muzycznej z ekspresją własnych doświadczeń. Autorka, przygotowując nauczycieli do prowadzenia zajęć w edukacji wczesnoszkolnej, musi mieć świadomość, w jakim stopniu jej praca spełnia te oczekiwania. W tym właśnie celu przeprowadzono badania grupy 120 nauczycieli aktywnych zawodowo. Kwestionariusz ankiety
zawierał pytania, które dają następujący obraz:
- nauczyciele doceniają dydaktyczną i wychowawczą funkcję przedmiotu;
- dobrze oceniają merytoryczne i metodyczne przygotowanie, które dająim studia, oraz doświadczenie zawodowe zdobywane w praktyce. Wiedzazdobyta w trakcie studiów jest podstawą dalszego rozwoju zawodowego;
- powodzeniem cieszą się różne formy doskonalenia zawodowego;
- prowadzenie zajęć utrudnia słaba umiejętność gry na instrumentach,a także znajomość literatury muzycznej;
- muzyka wykorzystywana jest nie tylko na zajęciach muzycznych, ale także w ramach edukacji polonistycznej, plastycznej i ruchowej. Jest elementem gier, zabaw, przerw śródlekcyjnych wykorzystywanym dla relaksu;
- minusem studiów jest za krótkie przygotowanie praktyczne do prowadzenia zajęć muzycznych.
Przeprowadzone badania odzwierciedlają pewien odcinek rzeczywistości. Wnioski wypływające z uzyskanego materiału zostaną wykorzystane do doskonalenia własnego warsztatu pracy Autorki, a także starań o większą uwagę osób odpowiedzialnych za jakość procesu dydaktyczno-wychowawczego na tym szczeblu edukacji.
Bibliografia
Chyła-Szypułowa I., Kompendium edukacji muzycznej, Wyd. Uniwersytetu Humanistyczno- Przyrodniczego Jana Kochanowskiego, Kielce 2008.
Konarczak-Stachowiak A., Umiejętności muzyczne nauczycieli, „Życie Szkoły” (2008)8.
Kopaliński W., Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Wiedza Powszechna, Warszawa 1988.
Pękala A., Współczesna sylwetka nauczyciela muzyki, [w:] Wczesnoszkolna edukacja dziecka w okresie przemian i inne szkice pedagogiczne, red. W. Szlufik, M. Królica,WSP, Częstochowa 1998.
Sacher W., Wczesnoszkolna edukacja muzyczna, „Impuls”, Kraków 1997.
Sroga-Mierzwa B., Nauczyciel muzyki – inspiratorem aktywności twórczej dziecka, [w:] Wychowawca estetyczny, Kompetencje i kształcenie na poziomie wyższym, red. H. Daniel-Bobrzyk, K. Olbracht, Uniwersytet Śląski, Katowice 1990.
Wołoszyn S., Nauczyciel – przegląd historycznych funkcji, [w:] Encyklopedia Pedagogiczna, red. W. Pomykało, Wyd. Fundacja Innowacja, Warszawa 1993. Żegnałek K., Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, „Życie Szkoły” (2006)3.
Copyright (c) 2016 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: