Edukacja STEM na przykładzie warsztatów programu “Fizyka dla Smyka” realizowanych w Niepublicznym Przedszkolu Artystyczno-Językowym Hippo Art w Wieliczce. Raport z badań
Abstrakt
W niniejszym artykule zaprezentowano wyniki badań mających na celu rozpoznanie i opisanie przejawów stymulowania twórczej aktywności dzieci w wieku przedszkolnym. Są one adresatami programu „Fizyka dla Smyka”, realizowanego przez Fundację Naukową „Twórcze Myślenie”. W szczególności chodzi tu o zweryfikowanie kształtowania twórczego myślenia i działania oraz przejawów indywidualizacji oddziaływań edukacyjnych. Badania zostały przeprowadzone metodą sondażu diagnostycznego techniką obserwacji skategoryzowanej oraz ankiety. W wyniku przeprowadzonych badań można stwierdzić, że podczas realizacji badanego programu kształtowane są wśród dzieci twórcze operacje umysłowe oraz działania oparte na wykonywaniu doświadczeń. Jednakże dostosowywanie, indywidualizowanie treści i form pracy z dziećmi przez prowadzących badany Program „Fizyka dla Smyka” nie zawsze było w pełni realizowane.
Bibliografia
Adamek I., Bałachowicz J. (eds.). (2014). Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka, Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls”.
Dąbek A. (1988). Psychologiczne podstawy twórczej aktywności dziecka, Zielona Góra: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
Gardner H. (2002). Inteligencje wielorakie, trans. A. Jankowski, Poznań: Media Rodzina.
Giza T. (2016). Zmiany w polityce oświatowej a jakość wsparcia dla uczniów zdolnych, [in:] J. Aksman, K. Grzesiak (eds.), Państwo i społeczeństwo. Edukacja alternatywna a współczesna szkoła, Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM, pp. 13-25.
Hurlock E. (1985). Rozwój dziecka, vol. 1, trans. B. Hornowski, K. Lewandowska, B. Rosemann, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Kozuh A. (2016). Kreatywność jako niezbędny element kompetencji nauczyciela w edukacji alternatywnej, [in:] J. Aksman, K. Grzesiak (eds.), Państwo i społeczeństwo. Edukacja alternatywna a współczesna szkoła, Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM, pp. 39-54.
Kurowska B., Łapot-Dzierwa K. (2018). Rozwijanie aktywności twórczej – tradycyjne i alternatywne metody pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, [in:] E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, B. Oelszlaeger-Kosturek (eds.), Edukacja małego dziecka. Kierunki zmian w edukacji i stymulacji aktywności twórczej, Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls,” pp. 131-142.
Jąder M. (2008). Krok… w kierunku kreatywności. Zabawy i ćwiczenia, Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls”.
Lewowicki T. (1977). Indywidualizacja kształcenia. Dydaktyka różnicowa, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Łobocki M. (2019). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls”.
Płóciennik E. (2010). Stymulowanie zdolności twórczych dziecka. Weryfikacja techniki obrazków dynamicznych, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Reid J.A., Forrestal P., Cook J. (1996). Uczenie się w małych grupach w klasie, trans. E. Troczyńska, J. Troczyński, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Wolny H. (1979). Zasada indywidualizacji w nauczaniu języka polskiego, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Zborowski J. (1986). Rozwijanie aktywności twórczej dzieci, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. 2017, poz. 356).
https://www.mentorpolska.pl/steam (access: 05.08.2019).
http://planetaziemia.com/fizyka-dla-smyka (access: 02.08.2019).
Copyright (c) 2019 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: