STEM Education on the Example of the “Physics for Kids” Project Implemented in the Hippo Art Non-Public Kindergarten in Wieliczka: Research Reports

Keywords: “Physics for Kids” project, developing creative activity, individualization of educational impacts, child’s mental creativity, child’s behaviour creativity

Abstract

The author of the article presented the results of the research aimed at recognising and describing the ways in which preschool children’s creative activity is stimulated. The children described in the article are the participants of the “Physics for Kids” project fulfilled by the Scientific Foundation “Creative Thinking.” In particular, the research was to verify the way of shaping creative thinking and acting, as well as the signs of individualization of educational impacts. The research was carried out with the use of the diagnostic survey method and the technique of a categorised observation and a questionnaire. The research results show that, during the fulfilment of the project in question, children’s creative intellectual operations and actions based on making experiments are shaped. However, the adjustment and individualization of the contents and forms of working with children by the ones who carried out the “Physics for Kids” project has not always been fully implemented.

Author Biography

Michał Adam Kranc, Andrzej Frycz Modrzewski Krakow University

Autor artykułu jest doktorem nauk społecznych w dyscyplinie pedagogiki oraz dyrektorem przedszkola niepublicznego. Pracuje na Wydziale Psychologii i Nauk Humanistycznych w Krakowskiej Akademii im. A.F. Modrzewskiego w Krakowie prowadząc zajęcia w zakresie tematyki pedagogiki specjalnej.

References

Adamek I., Bałachowicz J. (eds.). (2014). Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka, Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls”.

Dąbek A. (1988). Psychologiczne podstawy twórczej aktywności dziecka, Zielona Góra: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

Gardner H. (2002). Inteligencje wielorakie, trans. A. Jankowski, Poznań: Media Rodzina.

Giza T. (2016). Zmiany w polityce oświatowej a jakość wsparcia dla uczniów zdolnych, [in:] J. Aksman, K. Grzesiak (eds.), Państwo i społeczeństwo. Edukacja alternatywna a współczesna szkoła, Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM, pp. 13-25.

Hurlock E. (1985). Rozwój dziecka, vol. 1, trans. B. Hornowski, K. Lewandowska, B. Rosemann, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Kozuh A. (2016). Kreatywność jako niezbędny element kompetencji nauczyciela w edukacji alternatywnej, [in:] J. Aksman, K. Grzesiak (eds.), Państwo i społeczeństwo. Edukacja alternatywna a współczesna szkoła, Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM, pp. 39-54.

Kurowska B., Łapot-Dzierwa K. (2018). Rozwijanie aktywności twórczej – tradycyjne i alternatywne metody pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, [in:] E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, B. Oelszlaeger-Kosturek (eds.), Edukacja małego dziecka. Kierunki zmian w edukacji i stymulacji aktywności twórczej, Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls,” pp. 131-142.

Jąder M. (2008). Krok… w kierunku kreatywności. Zabawy i ćwiczenia, Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls”.

Lewowicki T. (1977). Indywidualizacja kształcenia. Dydaktyka różnicowa, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Łobocki M. (2019). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls”.

Płóciennik E. (2010). Stymulowanie zdolności twórczych dziecka. Weryfikacja techniki obrazków dynamicznych, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Reid J.A., Forrestal P., Cook J. (1996). Uczenie się w małych grupach w klasie, trans. E. Troczyńska, J. Troczyński, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Wolny H. (1979). Zasada indywidualizacji w nauczaniu języka polskiego, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Zborowski J. (1986). Rozwijanie aktywności twórczej dzieci, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. 2017, poz. 356).

https://www.mentorpolska.pl/steam (access: 05.08.2019).

http://planetaziemia.com/fizyka-dla-smyka (access: 02.08.2019).

Published
2020-01-29
How to Cite
Kranc, M. A. (2020). STEM Education on the Example of the “Physics for Kids” Project Implemented in the Hippo Art Non-Public Kindergarten in Wieliczka: Research Reports. Elementary Education in Theory and Practice, 14(4(54), 95-107. https://doi.org/10.35765/eetp.2019.1454.07