STEM Education on the Example of the “Physics for Kids” Project Implemented in the Hippo Art Non-Public Kindergarten in Wieliczka: Research Reports
Abstract
The author of the article presented the results of the research aimed at recognising and describing the ways in which preschool children’s creative activity is stimulated. The children described in the article are the participants of the “Physics for Kids” project fulfilled by the Scientific Foundation “Creative Thinking.” In particular, the research was to verify the way of shaping creative thinking and acting, as well as the signs of individualization of educational impacts. The research was carried out with the use of the diagnostic survey method and the technique of a categorised observation and a questionnaire. The research results show that, during the fulfilment of the project in question, children’s creative intellectual operations and actions based on making experiments are shaped. However, the adjustment and individualization of the contents and forms of working with children by the ones who carried out the “Physics for Kids” project has not always been fully implemented.
References
Adamek I., Bałachowicz J. (eds.). (2014). Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka, Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls”.
Dąbek A. (1988). Psychologiczne podstawy twórczej aktywności dziecka, Zielona Góra: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
Gardner H. (2002). Inteligencje wielorakie, trans. A. Jankowski, Poznań: Media Rodzina.
Giza T. (2016). Zmiany w polityce oświatowej a jakość wsparcia dla uczniów zdolnych, [in:] J. Aksman, K. Grzesiak (eds.), Państwo i społeczeństwo. Edukacja alternatywna a współczesna szkoła, Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM, pp. 13-25.
Hurlock E. (1985). Rozwój dziecka, vol. 1, trans. B. Hornowski, K. Lewandowska, B. Rosemann, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Kozuh A. (2016). Kreatywność jako niezbędny element kompetencji nauczyciela w edukacji alternatywnej, [in:] J. Aksman, K. Grzesiak (eds.), Państwo i społeczeństwo. Edukacja alternatywna a współczesna szkoła, Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM, pp. 39-54.
Kurowska B., Łapot-Dzierwa K. (2018). Rozwijanie aktywności twórczej – tradycyjne i alternatywne metody pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, [in:] E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, B. Oelszlaeger-Kosturek (eds.), Edukacja małego dziecka. Kierunki zmian w edukacji i stymulacji aktywności twórczej, Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls,” pp. 131-142.
Jąder M. (2008). Krok… w kierunku kreatywności. Zabawy i ćwiczenia, Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls”.
Lewowicki T. (1977). Indywidualizacja kształcenia. Dydaktyka różnicowa, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Łobocki M. (2019). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls”.
Płóciennik E. (2010). Stymulowanie zdolności twórczych dziecka. Weryfikacja techniki obrazków dynamicznych, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Reid J.A., Forrestal P., Cook J. (1996). Uczenie się w małych grupach w klasie, trans. E. Troczyńska, J. Troczyński, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Wolny H. (1979). Zasada indywidualizacji w nauczaniu języka polskiego, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Zborowski J. (1986). Rozwijanie aktywności twórczej dzieci, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. 2017, poz. 356).
https://www.mentorpolska.pl/steam (access: 05.08.2019).
http://planetaziemia.com/fizyka-dla-smyka (access: 02.08.2019).
Copyright (c) 2019 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search