Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z perspektywy czterech dekad

Słowa kluczowe: specjalne potrzeby edukacyjne, pomoc psychologiczno-pedagogiczna, integracja, dostosowanie, indywidualizacja nauczania

Abstrakt

Celem przeprowadzonych rozważań była próba ukazania przemian w postrzeganiu uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz organizacji ich procesu kształcenia. Badania empiryczne obejmowały problematykę obecnie występujących trudności w codziennej pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych w opinii nauczycieli. Wykorzystaną metodą badawczą był sondaż diagnostyczny z techniką ankiety. Dokonując analizy otrzymanych wyników pod kątem istotności występującej zależności; wykorzystano test chi kwadrat. W badaniu wzięło udział 83 nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej szkół publicznych. Uzyskane wyniki badań ukazały obecnie występujące problemy realizacji kształcenia odpowiadającego wymaganiom uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Jak wynika z uzyskanych odpowiedzi; głównym problemem uniemożliwiającym właściwą realizację indywidualnych zaleceń jest zbyt duża liczba uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych w jednym oddziale. Dokonana analiza sytuacji tychże uczniów z perspektywy czterech dekad; a więc od momentu definiowania pojęcia specjalnych potrzeb edukacyjnych; jak również ukazanie współczesnych problemów rzeczywistości szkolnej stanowią punkt wyjścia do rozpoczęcia nowej dyskusji nad wprowadzaniem zmian; które ponownie udoskonalą edukację ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Bibliografia

Bogdanowicz M. (1995). Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych; „Psychologia Wychowawcza”; nr 3; s. 216.

Hulek A. (1979). Współczesne kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej; [w:] A. Hulek (red.); Współczesne teorie i tendencje wychowania i kształcenia specjalnego; Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich; s. 7-12.

Kierunki zmian w systemie edukacji dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych. Małe dziecko o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych w systemie oświaty. Identyfikacja problemów; propozycje zmian. Zespół Ekspertów MEN ds. Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych oraz Poradnictwa. (2009). s. 11. http://radaporadnictwa.webd.pl/pliki/Raport_I_Male_dziecko_30_marca_2009.doc (dostęp: 20.11.2019).

Kostrzewski J. (1979). Wczesna diagnoza potrzeb dzieci z odchyleniami od normy; [w:] A. Hulek (red.); Współczesne teorie i tendencje wychowania i kształcenia specjalnego; Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich; s. 92.

Larecki S. (1979). Stan i potrzeby w zakresie kształcenia pedagogów specjalnych; [w:] A. Hulek (red.); Współczesne teorie i tendencje wychowania i kształcenia specjalnego; Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich; s. 71-73.

Maszke A. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych; Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego; s. 14.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach; szkołach i placówkach (Dz. U. 2013; poz. 532).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach; szkołach i placówkach (Dz. U. 2017; poz. 1591).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach; szkołach i placówkach (Dz. U. 2018; poz. 1647).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 lutego 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach; szkołach i placówkach (Dz. U. 2019; poz. 323).

Deklaracja z Salamanki oraz wytyczne dla działań w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych przyjęte przez Światową Konferencję dotyczącą specjalnych potrzeb edukacyjnych: dostęp i jakość; Salamanka; Hiszpania; 7–10 czerwca 1994 r.; UNESCO 1994; https://rownosc.info/media/uploads/deklaracja_z_salamanki.pdf (dostęp: 21.11.2019).

Warnock M. (1978). Special Educational Needs: Report of the Committee of Enquiry into the Education of Handicapped Children and Young People; London: Her Majesty Stationery Office; s. 37-38; 135; 227.

http//www.webarchive.nationalarchives.gov.uk>http>attachments (dostęp: 24.11.2019).

https://cie.men.gov.pl (dostęp: 20.09.2019).

https://stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/E_oswiata_i_wychowanie_2012-2013.pdf (dostęp: 20.09.2019).

Opublikowane
2020-05-12
Jak cytować
Młynek, P. A. (2020). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z perspektywy czterech dekad. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 15(1(55), 95-116. https://doi.org/10.35765/eetp.2020.1555.06