Students with Special Educational Needs from the Perspective of Four Decades

Keywords: special educational needs, psychological and pedagogical assistance, integration, adaptation, customized educational process

Abstract

The aim of the discussion was to show the changes in the perception of students with special educational needs and the organization of their learning process. The empirical research included current difficulties in everyday work with students with special educational needs according to teachers. The research method was a diagnostic survey with a survey technique. The chi-square test was used to analyze the results obtained in terms of the significance of the existing relation. Eighty-three teachers of early school education from public schools took part in the research. The research results have shown current problems in implementing education that meets the requirements of students with special educational needs. The answers obtained indicate that the main problem preventing the correct implementation of individual recommendations is too many students with special educational needs in one group. The analysis of the situation of these students from the perspective of four decades; i. e. since the definition of the concept of special educational needs; as well as the presentation of contemporary problems of school reality; constitute the starting point for a new discussion on introducing changes that will improve the education of students with special educational needs.

References

Bogdanowicz M. (1995). Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych; „Psychologia Wychowawcza”; nr 3; s. 216.

Hulek A. (1979). Współczesne kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej; [w:] A. Hulek (red.); Współczesne teorie i tendencje wychowania i kształcenia specjalnego; Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich; s. 7-12.

Kierunki zmian w systemie edukacji dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych. Małe dziecko o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych w systemie oświaty. Identyfikacja problemów; propozycje zmian. Zespół Ekspertów MEN ds. Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych oraz Poradnictwa. (2009). s. 11. http://radaporadnictwa.webd.pl/pliki/Raport_I_Male_dziecko_30_marca_2009.doc (dostęp: 20.11.2019).

Kostrzewski J. (1979). Wczesna diagnoza potrzeb dzieci z odchyleniami od normy; [w:] A. Hulek (red.); Współczesne teorie i tendencje wychowania i kształcenia specjalnego; Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich; s. 92.

Larecki S. (1979). Stan i potrzeby w zakresie kształcenia pedagogów specjalnych; [w:] A. Hulek (red.); Współczesne teorie i tendencje wychowania i kształcenia specjalnego; Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich; s. 71-73.

Maszke A. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych; Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego; s. 14.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach; szkołach i placówkach (Dz. U. 2013; poz. 532).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach; szkołach i placówkach (Dz. U. 2017; poz. 1591).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach; szkołach i placówkach (Dz. U. 2018; poz. 1647).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 lutego 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach; szkołach i placówkach (Dz. U. 2019; poz. 323).

Deklaracja z Salamanki oraz wytyczne dla działań w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych przyjęte przez Światową Konferencję dotyczącą specjalnych potrzeb edukacyjnych: dostęp i jakość; Salamanka; Hiszpania; 7–10 czerwca 1994 r.; UNESCO 1994; https://rownosc.info/media/uploads/deklaracja_z_salamanki.pdf (dostęp: 21.11.2019).

Warnock M. (1978). Special Educational Needs: Report of the Committee of Enquiry into the Education of Handicapped Children and Young People; London: Her Majesty Stationery Office; s. 37-38; 135; 227.

http//www.webarchive.nationalarchives.gov.uk>http>attachments (dostęp: 24.11.2019).

https://cie.men.gov.pl (dostęp: 20.09.2019).

https://stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/E_oswiata_i_wychowanie_2012-2013.pdf (dostęp: 20.09.2019).

Published
2020-05-12
How to Cite
Młynek, P. A. (2020). Students with Special Educational Needs from the Perspective of Four Decades. Elementary Education in Theory and Practice, 15(1(55), 95-116. https://doi.org/10.35765/eetp.2020.1555.06