Od edukacji specjalnej do edukacji inkluzyjnej- przemiany w procesie kształcenia uczniów niesłyszących
-
Abstrakt
Artykuł porusza problematykę procesu kształcenia uczniów niesłyszą- cych. W obliczu systemowych zmian i dyskusji przedstawicieli świata nauki oraz praktyków z obszaru nauk społecznych na temat modelu edukacji uczniów niesłyszących doszło do utworzenia systemowej triady: kształcenie specjalne – kształcenie integracyjne – edukacja włączająca, w obrębie której próbuje się uzyskać korzystne rozwiązania dla wszystkich podmiotów niniejszych procesów. W podjętej analizie zaprezentowano ocenę każdego z systemów kształcenia nie tylko ze strony ekspertów ze środowiska osób słyszących, ale również opinie rodziców słyszących i samych zainteresowanych swoim kształceniem, czyli osób niesłyszących. Zaprezentowane w artykule przemiany doty- czące procesu kształcenia uczniów niesłyszących wskazują na szeroki kontekst uwarunkowań związanych z wdrażaniem systemowej triady.
Bibliografia
Ciążela A. (2018). Pedagogika Bogdana Suchodolskiego. Próba charakterystyki głównych osi problemowych i kierunków poszukiwań [Bogdan Suchodolski’s pedagogy: An attempt to characterize the main problems and directions], “Ruch Pedagogiczny,” vol. LXXXVIII, no. 1, pp. 121–137.
Cieszyńska J. (2001). Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Droga nabywania systemu językowego przez dzieci niesłyszące w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym [From the read word to the spoken word: The method of acquiring the language system by deaf toddlers and preschool children], Krakow: AP Scientific.
Czyż A., Plutecka K. (2018). Zarys audiofonologii edukacyjnej [Outline of educational audiophonology], Krakow: Pedagogical University Scientific Publishing House.
Dryżałowska G. (2007). Rozwój językowy dziecka z uszkodzonym słuchem a integracja edu- kacyjna. Model kształcenia integracyjnego [Linguistic development of a hearing impaired child and educational integration: The model of inclusive education], Warsaw: Warsaw University Press.
Dryżałowska G. (2016). Integracja edukacyjna a integracja szkolna. Satysfakcja z życia osób niesłyszących [Educational integration and school integration: Deaf people’s satisfaction with life], Warsaw: Warsaw University Press.
Dziemidowicz C. (1996). Dziecko głuche i język ojczysty, Traktat o rozwoju języka w całkowitej ciszy [Deaf child and mother tongue: Treatise on language development in complete silence], Bydgoszcz: Polish Committee of Audiophonology.
Eberwein H., Knauer S. (2002). Integrationspädagogik. Kinder mit und ohne Beeinträchtigung lernen gemeinsam, 6th ed., Weinheim–Basel: Beltz Verlag.
Gajdzica Z. (2015). Klasa integracyjna jako przystań pograniczy [Inclusive classroom as a borderland haven], “Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja,” no. 4, pp. 117–127.
Gałkowski T. (1992). O integracji szkolnej uczniów z wadą słuchu [On school integration of hearing impaired students], [in:] J. Wyczesany (ed.), Dziecko z wadą słuchu w szkole podstawowej [A hearing-impaired child in primary school], Krakow: Ed. Sponsor, pp. 14–22.
Gwiazdowska K. (2004). Czynniki sprzyjające integracji społecznej uczniów z wadą słuchu i ich słyszących rówieśników w wybranych szkołach integracyjnych [Factors contributing to the social integration of hearing impaired students and their hearing peers in se- lected integrated schools], “Audiofonologia,” vol. 26, pp. 141–148.
Hulek A. (1992). Świat ludziom niepełnosprawnym [The world for people with disabilities], Warsaw: Polish Society for Rehabilitation of the Disabled.
Kluwin T.N., Stinson M.S., Colarosii G.M. (2002). Social processes and outcomes of inschool contact between deaf and hearing peers, “Journal of Deaf Studies and Deaf Education,” vol. 7, pp. 200–213. DOI: 0.1093/deafed/7.3.200.
Korzon A. (2001). Totalna komunikacja jako podejście wspomagające rozwój zdolności językowych uczniów głuchych [Total communication as an approach supporting the development of linguistic abilities of deaf students], Krakow: Pedagogical University Scientific Publishing House.
Korzon A. (2004). Integracja-izolacja-segregacja w rehabilitacji niesłyszących uczniów [Integration – isolation – segregation in the rehabilitation of deaf students], [in:] C. Kosakowski, A. Krause (eds.), Rehabilitacja, opieka i edukacja specjalna w perspektywie zmian [Rehabilitation, care, and special education in the perspective of changes], Olsztyn: UWM, pp. 37–41.
Kotowicz J. (2018). Dwujęzyczność migowo-pisana dzieci głuchych. Komunikacja i procesy poznawcze [Sign-written bilingualism of deaf children: Communication and cognitive processes], Krakow: Pedagogical University Scientific Publishing House.
Krakowiak K. (2017). Założenia koncepcji diagnozy specjalnych potrzeb rozwojowych i edu- kacyjnych dzieci i młodzieży [Principles of the concept of diagnosis of special develop- ment and the educational needs of children and adolescents], [in:] K. Krakowiak (ed.), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży [Diagnosis of special developmental and the educational needs of children and adolescents], Warsaw: Educational Development Center, pp. 11–19.
Krause A. (2010). Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej [Contemporary paradigms of special education], Krakow: Impuls.
Kurkowski Z.M. (1996). Mowa dzieci sześcioletnich z uszkodzonym narządem słuchu [Speech of six-year-old children with hearing impairment], Lublin: UMCS.
Podgórska-Jachnik D. (2004). Przekaz pantomimiczny w komunikacji z dzieckiem niesłyszącym [The pantomimic message in communication with a deaf child], Lodz: University of Łódź Publishing House.
Podgórska-Jachnik D. (2011). Uwarunkowania i perspektywy edukacji włączającej osób z uszkodzonym słuchem [Determinants and perspectives of inclusive education for people with hearing impairment], [in:] E. Twardowska, M. Kowalska (eds.), Edukacja niesłyszących [Education of the deaf ], Łódź: Polish Association of the Deaf, Łódź Branch, pp. 21–44.
Podgórska-Jachnik D. (2013). Głusi. Emancypacje [The Deaf: Emancipations], Łódź: WSP Scientific Publishing House.
Sak M. (2011). W poszukiwaniu optymalnego modelu edukacji osób głuchych i słabo słyszących w Polsce [In search of an optimal model of education for the deaf and hard of hearing in Poland], [in:] E. Twardowska, M. Kowalska (eds.), Edukacja niesłyszących [Education of the deaf ], Łódź: Polish Association of the Deaf, Łódź Branch, pp. 71–76.
Sak M. (2014). Kształcenie głuchych w szkołach masowych i w klasach mieszanych z innymi niepełnoprawnościami [Education of the deaf in mass schools and in mixed classes with students with other disabilities], [in:] M. Sak (ed.), Edukacja głuchych [Education of the deaf ], Warsaw: Office of the Ombudsman, pp. 67–81.
Senge P.M. (n.d.). The fifth discipline: The art and practice of the learning organization.
Stinson M.S., Kluwin T.N. (2003). Educational consequences of alternative school placements, [in:] M. Marschark, P.E. Spencer (eds.), The Oxford handbook of deaf studies, language, and education. Oxford: Oxford University Press, pp. 52–64.
Szczepankowski B. (1999). Niesłyszący – Głusi – Głuchoniemi. Wyrównywanie szans [The Deaf and hearing-impaired: Equalizing opportunities], Warsaw: School and Pedagogical Publishing House.
Szumski G. (2010). Wokół edukacji włączającej [On Inclusive Education], Warsaw: Academy of Special Needs Pedagogy.
Śliwerski B. (2018). Hessen znany i nieznany, ale wciąż aktualny [Hessen known and unknown, but still relevant], “Ruch Pedagogiczny,” vol. LXXXVIII, no 1, pp. 93–108.
Warnock M. (1978). The Warnock report: Special educational needs – Report of the committee of inquiry into the education of handicapped children and young people, London. http://www.educationengland.org.uk/documents/warnock (accessed: 02.09.2018)
Copyright (c) 2020 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: