Edukacja inkluzyjna na Ukrainie: stan obecny oraz problemy rozwoju

Słowa kluczowe: inkluzja, integracja, włączenie, edukacja, szkoła

Abstrakt

Ważnym problemem współczesnej ukraińskiej nauki jest nauczanie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Głównym mottem szkoły jest dostępność i równość szans edukacyjnych w celu uzyskania dobrego wykształcenia dla wszystkich dzieci. Włączenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi do zespołu klasy oraz wspólnoty szkoły wymaga od dyrekcji i nauczycieli stworzenia odpowiedniego środowiska edukacyjno-wychowawczego oraz organizacji niezbędnych warunków do integracji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Na podstawie literatury ukraińskiej w artykule zostały zdefiniowane pojęcia „integracji” i „inkluzji” jako współczesne formy nauczania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W artykule zostały opisane także zmiany, jakie dokonują się obecnie w szkolnym systemie, naświetlony stan obecny wdrażania edukacji inkluzyjnej na Ukrainie oraz problemy, z którymi borykają się szkoły.



Bibliografia

Astoyants M. (2009). Sotsialnaya inklyuziya: popytka kontseptualizatsii i operatsionalizatsii ponyatiya. http://pi.sfedu.ru/rspu/science/grants/social_orphanry/Izvestiya_UFY_12. doc (accessed: 21.02.2020)

Banch G. (2008). Podderzhka uchenikow s narusheniem intellekta w uslowiyakh obychnego klassa. Posobie dla uchiteley (Per. S Angl.). Moscow: ROOI Perspektiwa.

But T. (2003). Politika wklucheniya i isklucheniya w Anglii: w chikh rukakh sosredotochen kontrol?, Moscow: MWSHSEN.

Ekzhanova E. (2008). Osnowy integrirowannogo obucheniya, Moscow, pp. 27–28.

Gewko I. (2019). Inklyuzywna oswita w Ukraini: suchasny stan ta problemy rozwytku, “Naukowy Wisnyk MNU imeni. W. Sukhomlynskogo. Pedagogichni nauky”, no. 1 (64), pp. 52–58.

Groznaya N. (2006). Wkluchayushchee obrazowanie. Istoriya i zarubezhnyy opyt, “Woprosy obrazowaniya,” no. 2, pp. 89–90.

Grynewich L. (2019). 4 roku wprowadzhenya inkluzji. https://mon.gov.ua/ua/news (accessed: 31.01.2020)

Kolupaeva A. (2009). Inklyuzywna oswita: realii ta perspektywy, Kiev: Sammit-Knyga.

Kolupaeva A. (2012). Osnowy inklyuzywnoi oswity, Kiev: A.S. K.

Konopleva A. (2005). Obrazowatelnaya integratsiya i sotsialnaya adaptatsiya lits s ogranichenymi wozmozhnostyami: posobie dla uchiteley, psykhologow i roditeley detey s ogranichenymi wozmozhostyami, Minsk: Natsionalny istitut obrazowaniya.

Konopleva A., Leshchinskaya T. (2003). Integrirowanoe obuchenie detey s osobennostyami psikhofizicheskogo razwitiya, Minsk: NIO.

Kryzhaniwska O. (2012). Etimologia ponyattya „dity z osoblywymy potrebamy u witchyznyanomu oswitnomu prostori, “Wistnyk NTUU KPI. Politologia. Sotsiologia. Prawo” 2 (14), pp. 87–91.

Malofeev N. (2017). Integrirowanoe obuchenie w Rosii: zadachi, problemy i perspektywy. http:// www.1540.org.ru./intergration/incedu/art4php (accessed: 02.02.2020).

Migalush A. (2009). Inklyuzywna oswita – shlyach do wsebichnego rozwytku ditey, “Sotsialny zachyst,” no. 1. http://www.rusnauka.com/18_NiIN_2007/Pedagogica/22422. doc.htm (accessed: 02.07.2020).

Nazarowa N. (2008). Spetsialnaya pedagogika, Moscow: Izdatelskiy tsentr “Akademia”.

Polowyk O. (2010). Problemy zhyttediyalnosti ditey z osoblywymy potrebamy w suchasnomu suspilstwi, [in:] M. Chaykowski (ed.), Suchasna teoria i praktyka sotsialnoi roboty, Khmelnitski: KHIST Uniwesytetu “Ukraina”.

Poroshenko M. (2019). Inklyuzywna oswita: nawchalny posibnyk, Kiev: TOW Agenstwo “Ukraina”.

Proekt “Inklyuzywna oswita dla ditey z osoblywymy potrebami w Ukraini”. (1999). http://www.ussf.kiev.ua/index.php?go=Content&id=18 (accessed: 02.02.2020)

Pro wnesenia zmin do Zakonu Ukrainy „Pro oswitu” shchodo osoblywostey dostupu osib z osoblywymy potrebamy do oswitnikh poslug. Zakon Ukrainy wid 23 trawnia 2027 roku, nr 2053-VIII. (2017). https://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2053-viii (accessed: 02.02.2020)

Pro organizatsiyu nawchalno-wychownogo protsesu dla uchniw z osoblywymy oswitnimi potrebami zagalnooswitnikh nawchalnykh zakladiw u 2019/2020 nawchalnomu rotsi (2019). https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/2019/08/07/rekomendatsiiorganizatsiya-navchannyaoop.pdf (accessed: 02.02.2020)

Shipitsyna L. (2001). Detskiy tserebralny paralich, St. Petersburg: Didaktika Plyus.

Sofiy N. (2000). Demokratychna oswita – oswita bez uperedzhen ta stereotypiw. Kroky do kompetentnosti ta integratsii w suspilstwo, Kiev: Kontekst.

Statystychni dani MEN. (2019). https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/statistika-inklyuziya.pdf (accessed: 10.02.2020)

Taranchenko O. (2007). Zagalni pryntsypy zdiysnennya adaptatsiy ta modyfikatsiy nawchalno-wychownogo protsesu, Kiev: FOP Prydatchenko P.M.

Wlasowa T. (1972). Problema preodolenia otkloneniya w razwitii detey, “Defektologiya,”no. 1, pp. 3–9.

Wseukrainskyy fond „Krok za krokom” (1999). http://ussf.kiev.ua/about (accessed:02.02.2020)

Wygotskiy L. (1983). Sobranie sochineniy w 6 – ti tomakh, [in:] T. Wlasowa (ed.), “Osnowy defektologii,” Moscow: Pedagogika.

Zhowtko G. (2019). Koly widmowyty ne mozhut, ale tobi ne radi: realii ukrainskykh shkil. https://life.pravda.com.ua/society/2019/04/9/236471 (accessed: 06.02.2020)

Zhuk W. (2010). Inklyuzywni tendentsii w oswiti ditey z porushennyamy slukhu w Ukraini, “Defektologiya,” no. 3, pp. 17–18.

Zakon Ukrainy „Pro oswitu” (2017). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (accessed: 02.02.2020)

Zaytsev D. (2004). Sotsialnaya integratsiya detey s ogranichemymi wozmozhnostyami, Dis. …. d-ra sotsiol. nauk: 22.00.04: Saratow.

Zwerewa I. (2012). Encyklopediya dla fakhiwtsiw sotsialnoi roboty, Kiev, Simferopol: Uniwersum.

Opublikowane
2020-10-16
Jak cytować
Bocharova, O. (2020). Edukacja inkluzyjna na Ukrainie: stan obecny oraz problemy rozwoju. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 15(3(57), 81-93. https://doi.org/10.35765/eetp.2020.1557.06