Inkluzja uczniów z doświadczeniem migracji w czasach pandemii Covid-19

Słowa kluczowe: pandemia Covid-19, edukacja inkluzyjna, nauka on-line, specjalne potrzeby edukacyjne, uczeń z doświadczeniem migracji

Abstrakt

Pandemia  koronawirusa  Covid-19,  która  od  pierwszych  miesięcy 2020  roku  błyskawicznie  opanowała  prawie  cały  świat,  postawiła niezwykle trudne zadania przed edukacją. Placówki oświatowe zostały zamknięte, a procesy nauczania/uczenia się przeniesiono do sieci. Współistnienie dwu zjawisk – obecności w polskiej szkole dzieci z doświadczeniem migracji oraz kształcenia w trybie online – stanowiło punkt wyjścia do przeprowadzonego przeze mnie badania. Jego celem było poznanie opinii nauczycieli edukacji  wczesnoszkolnej na temat możliwości włączania uczniów z doświadczeniem migracji w proces nauki online, ustalenie deklarowanych priorytetów zadań nauczycieli w czasie pandemii oraz faktycznie realizowanych sposobów inkluzji interesujących mnie uczniów. Zastosowaną w badaniu techniką była ankieta internetowa. Artykuł składa się z części teoretycznej, w której przedstawiona została sytuacja edukacyjna dzieci z doświadczeniem migracji oraz wybrane zagadnienia z zakresu edukacji inkluzyjnej, a także części badawczej, gdzie dokonano analizy i interpretacji uzyskanego materiału empi- rycznego. Wnioski odnoszą się do hierarchii priorytetów zadań na- uczycieli (tu zdecydowana większość badanych wskazała „zapewnienie uczniom wsparcia emocjonalnego”) oraz specyfiki włączania uczniów z doświadczeniem migracji w naukę online (tu nauczyciele deklarowali przede wszystkim daleko idącą indywidualizację oraz konieczność ścisłej współpracy z rodziną dziecka). Liczebność badanej grupy (83 nauczycieli) oraz zastosowana technika ankiety nakazują ostrożność w interpretowaniu uzyskanych wyników. Niemniej jednak sądzę, że warto je upowszechnić, chociażby w celu inspirowania nauczycieli klas I-III do samodzielnej refleksji oraz szu- kania własnych rozwiązań.

Bibliografia

Chrzanowska I., Szumski G. (2019). Introduction, [in:] I. Chrzanowska, G. Szumski (eds.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole [Inclusive education in kindergarten and school], Warsaw: Foundation for the Development of the Educational System, Scientific Series, vol. 7 pp. 9–13.

European Commission. (2008). Green paper – Migration & mobility: Challenges and op- portunities for EU education systems, Brussels, 03.07.2008. COM (2008) 423 final. (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=CELEX%3A52008DC0423 (accessed: 30.04.2020)

Regulation of the Minister of National Education of August 9, 2017 on the Rules for the Organization and Provision of Psychological and Pedagogical Assistance in Public Kindergartens, Schools, and Institutions, Journal of Laws 2017, item 1591.

Regulation of the Minister of National Education of Wednesday, March 11, 2020 – Ordinance on the Temporary Limitation of the Functioning of Educational System Facilities, Journal of Laws 2020, item 410. http://dziennikustaw.gov.pl/D2020000041001. pdf (accessed: 01.05.2020)

Regulation of the Minister of National Education of March 20, 2020 on the Temporary Limitation of the Functioning of Education System Facilities in Connection with the Prevention, Counteraction, and Combating of COVID-19, Journal of Laws 2020, item 492. https://www.gov.pl/web/edukacja/ksztalcenie-na-odleglosc-nowe-regulacje-prawne (accessed: 01.05.2020)

Regulation of the Minister of National Education of March 20, 2020 on Special Solutions in the Period of Temporary Limitation of the Functioning of Education System Facilities in Connection with the Prevention, Counteraction, and Combating of COVID-19, Journal of Laws 2020, item 493.

https://www.gov.pl/web/edukacja/ksztalcenie-na-odleglosc--nowe-regulacje-prawne (accessed: 01.05.2020)

Wiszejko-Wierzbicka D. (2012). Specjalne potrzeby ucznia czy szkoły? Przewodnik po edukacji włączającej pomocą w rozwijaniu kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły [Special needs of the student or of the school? A guide to inclusive education to help develop teaching and participation in school life], “Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania,” no. 3 (4), pp. 71–86.

https://www.gov.pl/web/edukacja/wsparcie-uczniow-ze-specjalnymi-potrzebami-edukacyjnymi (accessed: 04.05.2020)

Opublikowane
2020-10-16
Jak cytować
Żmijewska, E. (2020). Inkluzja uczniów z doświadczeniem migracji w czasach pandemii Covid-19. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 15(3(57), 67-79. https://doi.org/10.35765/eetp.2020.1557.05