Inkluzja uczniów z doświadczeniem migracji w czasach pandemii Covid-19
Abstrakt
Pandemia koronawirusa Covid-19, która od pierwszych miesięcy 2020 roku błyskawicznie opanowała prawie cały świat, postawiła niezwykle trudne zadania przed edukacją. Placówki oświatowe zostały zamknięte, a procesy nauczania/uczenia się przeniesiono do sieci. Współistnienie dwu zjawisk – obecności w polskiej szkole dzieci z doświadczeniem migracji oraz kształcenia w trybie online – stanowiło punkt wyjścia do przeprowadzonego przeze mnie badania. Jego celem było poznanie opinii nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej na temat możliwości włączania uczniów z doświadczeniem migracji w proces nauki online, ustalenie deklarowanych priorytetów zadań nauczycieli w czasie pandemii oraz faktycznie realizowanych sposobów inkluzji interesujących mnie uczniów. Zastosowaną w badaniu techniką była ankieta internetowa. Artykuł składa się z części teoretycznej, w której przedstawiona została sytuacja edukacyjna dzieci z doświadczeniem migracji oraz wybrane zagadnienia z zakresu edukacji inkluzyjnej, a także części badawczej, gdzie dokonano analizy i interpretacji uzyskanego materiału empi- rycznego. Wnioski odnoszą się do hierarchii priorytetów zadań na- uczycieli (tu zdecydowana większość badanych wskazała „zapewnienie uczniom wsparcia emocjonalnego”) oraz specyfiki włączania uczniów z doświadczeniem migracji w naukę online (tu nauczyciele deklarowali przede wszystkim daleko idącą indywidualizację oraz konieczność ścisłej współpracy z rodziną dziecka). Liczebność badanej grupy (83 nauczycieli) oraz zastosowana technika ankiety nakazują ostrożność w interpretowaniu uzyskanych wyników. Niemniej jednak sądzę, że warto je upowszechnić, chociażby w celu inspirowania nauczycieli klas I-III do samodzielnej refleksji oraz szu- kania własnych rozwiązań.
Bibliografia
Chrzanowska I., Szumski G. (2019). Introduction, [in:] I. Chrzanowska, G. Szumski (eds.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole [Inclusive education in kindergarten and school], Warsaw: Foundation for the Development of the Educational System, Scientific Series, vol. 7 pp. 9–13.
European Commission. (2008). Green paper – Migration & mobility: Challenges and op- portunities for EU education systems, Brussels, 03.07.2008. COM (2008) 423 final. (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=CELEX%3A52008DC0423 (accessed: 30.04.2020)
Regulation of the Minister of National Education of August 9, 2017 on the Rules for the Organization and Provision of Psychological and Pedagogical Assistance in Public Kindergartens, Schools, and Institutions, Journal of Laws 2017, item 1591.
Regulation of the Minister of National Education of Wednesday, March 11, 2020 – Ordinance on the Temporary Limitation of the Functioning of Educational System Facilities, Journal of Laws 2020, item 410. http://dziennikustaw.gov.pl/D2020000041001. pdf (accessed: 01.05.2020)
Regulation of the Minister of National Education of March 20, 2020 on the Temporary Limitation of the Functioning of Education System Facilities in Connection with the Prevention, Counteraction, and Combating of COVID-19, Journal of Laws 2020, item 492. https://www.gov.pl/web/edukacja/ksztalcenie-na-odleglosc-nowe-regulacje-prawne (accessed: 01.05.2020)
Regulation of the Minister of National Education of March 20, 2020 on Special Solutions in the Period of Temporary Limitation of the Functioning of Education System Facilities in Connection with the Prevention, Counteraction, and Combating of COVID-19, Journal of Laws 2020, item 493.
https://www.gov.pl/web/edukacja/ksztalcenie-na-odleglosc--nowe-regulacje-prawne (accessed: 01.05.2020)
Wiszejko-Wierzbicka D. (2012). Specjalne potrzeby ucznia czy szkoły? Przewodnik po edukacji włączającej pomocą w rozwijaniu kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły [Special needs of the student or of the school? A guide to inclusive education to help develop teaching and participation in school life], “Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania,” no. 3 (4), pp. 71–86.
https://www.gov.pl/web/edukacja/wsparcie-uczniow-ze-specjalnymi-potrzebami-edukacyjnymi (accessed: 04.05.2020)
Copyright (c) 2020 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: