Działania kreatywne z wykorzystaniem tekstu poetyckiego
Abstrakt
Nauczyciele współczesnej szkoły zdają się odczuwać lęk przed opracowywaniem utworów poetyckich. Literatura piękna stanowi nie lada wyzwanie zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów. Lektury szkolne, pisane prozą, sprawiają mniejszą trudność, bowiem ich przekaz jest uniwersalny. Wiersze zaś dotykają sfery emocjonalnej, pełne są metaforycznych przekazów, można je interpretować na wiele sposobów. W artykule opisano propozycje kreatywnych działań na tekście poetyckim uczniów edukacji wczesnoszkolnej. Odwołano się między innymi do metody heurystycznej oraz przekładu intersemiotycznego. Starano się zbadać, jak uczniowie klasy trzeciej radzą sobie z analizą pozawerbalną utworu poetyckiego, oraz czy są zdolni do podjęcia działań związanych z próbą napisania samodzielnie kolejnej strofy. Ćwiczenia takie wymuszają u uczniów potrzebę działań na tekście literackim, pobudzają ich kreatywność i wyobraźnię.
Bibliografia
Baluch A. (1984). Poezja współczesna w szkole podstawowej, Warszawa: WSiP.
Bortnowski S. (1996). Zwięzła prezentacja wielości [w:] B. Dymara (red.), Wczesnoszkolna edukacja literacka, Kraków: Impuls, s. 129–130.
Bortliczek M. (2010). Edukacja tekstem w kształceniu zintegrowanym, [w:] J. Nocoń, E. Łucka-Zając (red.), Uczeń w świecie języka i tekstów, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 307–320.
Dobrowolska D. (2015). Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym. Podręcznik dla studentów i początkujących nauczycieli, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Dyduchowa A. (1988). Metody kształcenia sprawności językowej uczniów. Projekt systemu, model podręcznika, Kraków: Wydawnictwo WSP.
Krasoń K. (2003). Kinestetyczna konkretyzacja tekstu poetyckiego: szansa na wsparcie dziecka czy zagrożenie, [w:] M. Knapik, K. Krasoń (red.), Dziecko i sztuka: recepcja – edukacja – wsparcie – terapia, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 75–99.
Kwiatkowska-Ratajczak M. (2011). Metody, [w:] M. Kwiatkowska-Ratajczak (red.), Innowacje i metody. W kręgu teorii praktyki, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 353–383.
Latoch-Zielińska M. (2010). Śpiewać nie umiem, ale… Próby poetyckie uczniów gimnazjum, [w:] J. Nocoń, E. Łucka-Zając (red.), Uczeń w świecie języka i tekstów, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 321–331.
Lenartowska K., Świętek W. (2006). Wiersz w zintegrowanej edukacji elementarnej, Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
Ungeheuer-Gołąb A. (2007). Tekst poetycki w edukacji estetycznej dziecka, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Ungeheuer-Gołąb A. (2011). Wychowanie przez sztukę w edukacji literackiej dziecka, [w:] Twórczość-ekspresja-aktywność artystyczna w rozwoju dzieci i młodzieży, K. Krasoń (red.), „Chowanna” 1 (36), s. 151–163.
Uryga Z. (1996). Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Warszawa–Kraków: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Vaškevič-Buś J. (2018). Działania na tekście poetyckim w edukacji wczesnoszkolnej, [w:] K. Kraszewski, J. Żądło-Treder (red.), Aktywność poznawcza i działaniowa dzieci w wybranych obszarach edukacyjnych, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego, s. 31–41.
Zadęcka-Cekiera A. (2009). Kształcenie literackie w ramach zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej [w:] S. Włoch (red.), Wczesna edukacja dziecka: perspektywy i zagrożenia, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 279–287.
Żuchowska W. (1992). Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa: WSiP.
Copyright (c) 2022 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: