Creative Activities of Students Working with a Poetic Text
Abstract
Modern school teachers seem to fear working with a poetic text. Literature is a real challenge for both teachers and students. School readings, written in prose, are less difficult because their message is universal. The poems, on the other hand, touch upon the emotional sphere, are full of metaphorical messages, and can be interpreted in many ways. The article describes suggestions for creative activities related to a poetic text for early childhood education students. References are made to, among others, the heuristic method and intersemiotic translation. Attempts were made to investigate how third grade students cope with the non-verbal analysis of a poem and whether they are able to try to write another stanza by themselves. Such exercises force students to work with a literary text, stimulating their creativity and imagination.
References
Baluch A. (1984). Poezja współczesna w szkole podstawowej, Warszawa: WSiP.
Bortnowski S. (1996). Zwięzła prezentacja wielości [w:] B. Dymara (red.), Wczesnoszkolna edukacja literacka, Kraków: Impuls, s. 129–130.
Bortliczek M. (2010). Edukacja tekstem w kształceniu zintegrowanym, [w:] J. Nocoń, E. Łucka-Zając (red.), Uczeń w świecie języka i tekstów, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 307–320.
Dobrowolska D. (2015). Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym. Podręcznik dla studentów i początkujących nauczycieli, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Dyduchowa A. (1988). Metody kształcenia sprawności językowej uczniów. Projekt systemu, model podręcznika, Kraków: Wydawnictwo WSP.
Krasoń K. (2003). Kinestetyczna konkretyzacja tekstu poetyckiego: szansa na wsparcie dziecka czy zagrożenie, [w:] M. Knapik, K. Krasoń (red.), Dziecko i sztuka: recepcja – edukacja – wsparcie – terapia, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 75–99.
Kwiatkowska-Ratajczak M. (2011). Metody, [w:] M. Kwiatkowska-Ratajczak (red.), Innowacje i metody. W kręgu teorii praktyki, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 353–383.
Latoch-Zielińska M. (2010). Śpiewać nie umiem, ale… Próby poetyckie uczniów gimnazjum, [w:] J. Nocoń, E. Łucka-Zając (red.), Uczeń w świecie języka i tekstów, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 321–331.
Lenartowska K., Świętek W. (2006). Wiersz w zintegrowanej edukacji elementarnej, Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
Ungeheuer-Gołąb A. (2007). Tekst poetycki w edukacji estetycznej dziecka, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Ungeheuer-Gołąb A. (2011). Wychowanie przez sztukę w edukacji literackiej dziecka, [w:] Twórczość-ekspresja-aktywność artystyczna w rozwoju dzieci i młodzieży, K. Krasoń (red.), „Chowanna” 1 (36), s. 151–163.
Uryga Z. (1996). Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Warszawa–Kraków: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Vaškevič-Buś J. (2018). Działania na tekście poetyckim w edukacji wczesnoszkolnej, [w:] K. Kraszewski, J. Żądło-Treder (red.), Aktywność poznawcza i działaniowa dzieci w wybranych obszarach edukacyjnych, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego, s. 31–41.
Zadęcka-Cekiera A. (2009). Kształcenie literackie w ramach zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej [w:] S. Włoch (red.), Wczesna edukacja dziecka: perspektywy i zagrożenia, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 279–287.
Żuchowska W. (1992). Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa: WSiP.
Copyright (c) 2022 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search