Creative Activities of Students Working with a Poetic Text

Keywords: poetic text, creative activities, methods of literary education

Abstract

Modern school teachers seem to fear working with a poetic text. Literature is a real challenge for both teachers and students. School readings, written in prose, are less difficult because their message is universal. The poems, on the other hand, touch upon the emotional sphere, are full of metaphorical messages, and can be interpreted in many ways. The article describes suggestions for creative activities related to a poetic text for early childhood education students. References are made to, among others, the heuristic method and intersemiotic translation. Attempts were made to investigate how third grade students cope with the non-verbal analysis of a poem and whether they are able to try to write another stanza by themselves. Such exercises force students to work with a literary text, stimulating their creativity and imagination.

References

Baluch A. (1984). Poezja współczesna w szkole podstawowej, Warszawa: WSiP.

Bortnowski S. (1996). Zwięzła prezentacja wielości [w:] B. Dymara (red.), Wczesnoszkolna edukacja literacka, Kraków: Impuls, s. 129–130.

Bortliczek M. (2010). Edukacja tekstem w kształceniu zintegrowanym, [w:] J. Nocoń, E. Łucka-Zając (red.), Uczeń w świecie języka i tekstów, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 307–320.

Dobrowolska D. (2015). Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym. Podręcznik dla studentów i początkujących nauczycieli, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Dyduchowa A. (1988). Metody kształcenia sprawności językowej uczniów. Projekt systemu, model podręcznika, Kraków: Wydawnictwo WSP.

Krasoń K. (2003). Kinestetyczna konkretyzacja tekstu poetyckiego: szansa na wsparcie dziecka czy zagrożenie, [w:] M. Knapik, K. Krasoń (red.), Dziecko i sztuka: recepcja – edukacja – wsparcie – terapia, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 75–99.

Kwiatkowska-Ratajczak M. (2011). Metody, [w:] M. Kwiatkowska-Ratajczak (red.), Innowacje i metody. W kręgu teorii praktyki, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 353–383.

Latoch-Zielińska M. (2010). Śpiewać nie umiem, ale… Próby poetyckie uczniów gimnazjum, [w:] J. Nocoń, E. Łucka-Zając (red.), Uczeń w świecie języka i tekstów, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 321–331.

Lenartowska K., Świętek W. (2006). Wiersz w zintegrowanej edukacji elementarnej, Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Ungeheuer-Gołąb A. (2007). Tekst poetycki w edukacji estetycznej dziecka, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Ungeheuer-Gołąb A. (2011). Wychowanie przez sztukę w edukacji literackiej dziecka, [w:] Twórczość-ekspresja-aktywność artystyczna w rozwoju dzieci i młodzieży, K. Krasoń (red.), „Chowanna” 1 (36), s. 151–163.

Uryga Z. (1996). Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Warszawa–Kraków: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Vaškevič-Buś J. (2018). Działania na tekście poetyckim w edukacji wczesnoszkolnej, [w:] K. Kraszewski, J. Żądło-Treder (red.), Aktywność poznawcza i działaniowa dzieci w wybranych obszarach edukacyjnych, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego, s. 31–41.

Zadęcka-Cekiera A. (2009). Kształcenie literackie w ramach zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej [w:] S. Włoch (red.), Wczesna edukacja dziecka: perspektywy i zagrożenia, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 279–287.

Żuchowska W. (1992). Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa: WSiP.

Published
2022-06-28
How to Cite
Vaškevič-Buś, J., & Zadęcka-Cekiera, A. (2022). Creative Activities of Students Working with a Poetic Text. Elementary Education in Theory and Practice, 17(2(65), 47-59. https://doi.org/10.35765/eetp.2022.1765.03