Nauczyciel i wychowanie do wartości. Idee księdza Karola Mazurkiewicza
Abstrakt
Celem artykułu jest ukazanie poglądów ks. Mazurkiewicza dotyczących nauczyciela i wychowania do wartości. Podstawą analiz i interpretacji stały się jego publikacje pedagogiczne. W artykule na tle skrótowo przedstawionego rysu biografii naukowej omawianego autora zaprezentowano wypracowane przez duchownego idee pedeutologiczne. Ks. Mazurkiewicz wychowawcę porównywał do kapłana i duszpasterza. Wywód prowadzi do wniosku, że idee odnoszące się do cech osobowości i zadań nauczyciela zostały wyprowadzone z koncepcji wychowania. Wychowanie pojmował jako tworzenie człowieka zgodnie z takimi wartościami jak: dobro, prawda i piękno. Idee te nie straciły na ważności i dzisiaj.
Bibliografia
Pamiętnik piątego Zjazdu w Łodzi 3 IV–5 IV 1929 (1930). Kielce: Związek Zakładów Teologicznych w Polsce pod wezwaniem św. Jana Kantego (s. 237-249).
Pamiętnik szóstego Zjazdu w Poznaniu 8 IV–10 IV 1931 (1932). Kielce: Związek Zakładów Teologicznych w Polsce pod wezwaniem św. Jana Kantego (s. 355).
Pamiętnik siódmego Zjazdu w Wilnie 19 IV–20 IV 1933 (1934). Wilno: Związek Zakładów Teologicznych w Polsce pod wezwaniem św. Jana Kantego (s. 372, 374 i 285–286).
Pamiętnik ósmego Zjazdu w Częstochowie 15–17 IV 1936, (1937). Kraków: Związek Zakładów Teologicznych w Polsce pod wezwaniem św. Jana Kantego (s. 253–288).
Mazurkiewicz K. (1921). Początki Akademii Lubrańskiego w Poznaniu (1519–1535): przyczynek do dziejów rozwoju nauk humanistycznych w Polsce, Poznań: nakładem autora (rozprawa doktorska).
Mazurkiewicz K. (1925). Benedykt Herbest – pedagog – organizator szkoły polskiej XV wieku, kaznodzieja – misjonarz doby reformacji, Poznań: Fiszer i Majewski – Księgarnia Uniwersytecka.
Mazurkiewicz K. (1930a). Program i metoda nauczania pedagogii, w: Pamiętnik piątego Zjazdu w Łodzi 3 IV–5 IV 1929, Kielce: Związek Zakładów Teologicznych w Polsce pod wezwaniem św. Jana Kantego”, s. 237–249.
Mazurkiewicz K. (1930b). Przygotowanie pedagogiczno-dydaktyczne profesorów teologii, [w:] Pamiętnik piątego Zjazdu w Łodzi 3 IV–5 IV 1929. Kielce: Związek Zakładów Teologicznych w Polsce pod wezwaniem św. Jana Kantego, s. 57–64.
Mazurkiewicz K. (1931). Znaczenie ideałów w samowychowaniu, „Szkoła”.
Mazurkiewicz K. (1933). Czego uczą kryzysy ubiegłych wieków”, Poznań: Naczelny Instytut Akcji Katolickiej.
Mazurkiewicz K. (1934). Duszpasterz wobec nauczycieli, Poznań: Drukarnia i Księgarnia św. Wojciecha i odb. „Wiadomości dla Duchowieństwa” 1933, nr 11–12.
Mazurkiewicz K. (1936). Wobec zagrożeń świata, Poznań: Naczelny Instytut Akcji Katolickiej.
Mazurkiewicz K. (1937a). Ideał duszpasterza młodzieży według wzoru św. Jana Bosko, Poznań: Drukarnia i Księgarnia św. Wojciecha i odb. „Duszpasterz” 1937, nr 6.
Mazurkiewicz K. (1937b). O hasło wychowawcze dzisiejszej doby, w: Pamiętnik ósmego Zjazdu w Częstochowie 15–17 IV 1936, Kraków: Związek Zakładów Teologicznych w Polsce pod wezwaniem św. Jana Kantego, s. 253–288.
Mazurkiewicz K. (1937c). Wychowanie w świetle prawdy chrześcijańskiej, Potulice: „Seminarium Zagraniczne”.
Mazurkiewicz K. (1938). Pedagogika i dydaktyka: wykłady ks. prof. Mazurkiewicza na Wyższym Kursie Pedagogicznym. Koło Naukowe. Towarzystwo Studentów Akademii Handlowej w Poznaniu, Poznań: nakładem autora.
Chmaj L. (1962). Prądy i kierunki w pedagogice XX wieku, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Gorzejowski K. (1936). Państwowe Seminarium Nauczycielskie Męskie w Kcyni, [w:] T. Eustachiewicz (red.), Seminaria nauczycielskie Poznańskiego Okręgu Szkolnego, Poznań: nakł. Dyrekcyj Seminariów Nauczycielskich, s. 111–196.
Hellwig J. (1993). Ks. Karol Mazurkiewicz (1881–1942) jako teoretyk i historyk wychowania, „Kronika m. Poznania”, nr 1–2, s. 188–195.
Hellwig J. (2001). Dzieje historii wychowania w Polsce i jej twórcy, Poznań: Eruditus.
Kabacińska K. (2008). Mazurkiewicz Karol (1881–1942), [w:] A. Meissner i W. Szulakiewicz (red.), Słownik biograficzny polskiej historii wychowania, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 561–565.
Siemianowski A. (1986). Człowiek i prawda, Poznań: „W drodze”.
Skoczylas K. (2017). Wkład „Ateneum Kapłańskiego” w polską dyskusję na temat wychowania do miłości w okresie międzywojennym, „Teologia i Człowiek”, nr 3, s. 172–175.
Skoczylas K. (2018). Związek Zakładów Teologicznych im. św. Jana Kantego w Polsce, „Studia Włocławskie”, t. 20, s. 25–42.
Skoczylas K. (2019). Problematyka pedagogiczna elementem doskonalenia wykładowców teologii w Polsce w latach 1918–1939. „Collectanea Theologica”, nr 1, s. 115–138.
Stróżewski W. (1992). W kręgu wartości, Kraków: Wydawnictwo Znak.
Szczepaniak J. (1997). Troska Kościoła o nauczanie i wychowanie religijne w Polsce w latach 1918-1927, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Szczepaniak J. (1999). Kształcenie i formacja katechetów Kościoła Rzymskokatolickiego w Polsce w latach 1918–1939, Kraków–Czulice: Parafia Rzymskokatolicka świętego Mikołaja.
Szpet J. (2003). Mazurkiewicz Karol (1881–1942), w: Słownik katechetyków polskich XX wieku, R. Czekalski (red.), Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
Szulakiewicz W. (2000). Historia oświaty i wychowania w Polsce 1918–1939. Studium historiograficzne, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Wierzbicki M. (2011). Nauczyciel w szkole salezjańskiej, Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
Wolniewicz B. (1993). Filozofia i wartości. Rozprawy i wypowiedzi, Warszawa: Wydział Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Copyright (c) 2022 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: